S skaraborgsfakir skrev:
De var inte vanliga i hemmen under mitten på 80talet (alldeles för dyr) och väldigt många av de kastades som skrot när PCn togs in i skolorna i stället.
Det finns några samlare av de.

Dyr.... 5MB hårddisk var flera 1000 1983.
Jag fick min via kontakter hos serviceavdelningen.
Spelet Terror där man körde över gamla tanter med käpp och rullstolar. Det spelet följde nog inte med ut till skolorna, det var nog kufar på utvecklingen som tagit fram det.
Compisen ersattes sen av en PS2, En annan bastard i datorvärlden
 
Jonas Persson
K Keld skrev:
PS2, En annan bastard i datorvärlden
PS2 var IBM:s försök att återta kontrollen över marknaden som de tappat efter att alla kloner utvecklats och med stor framgång såldes till lägre pris.

Alla kanske inte minns att IBM PC inte var en öppen standard och att andra tillverkare byggde datorer som oftast fungerade tillräckligt lika för att program skulle fungera. Begreppet reverse engineering var viktigt. Ta reda på hur det fungerade och skriv kod som gör samma sak, men inte med samma kodbas.

Minns att det på en viss adress i grafikkortets ROM stod "IBM" (This is an IBM PC) som man ofta läste för att förstå att det var ett sådant grafikkort i datorn. Detektering av hårdvara var nytt och man tog tid alla möjliga och omöjliga knep för att förstå vad det var för dator programmet kördes i. Konkurrenternas blev tvungna att skriva "This is not an IBM" med ordet IBM på samma adress. Problemet var att IBM:s jurister kom och stämde dem på alla möjliga sätt så det gick inte att bara skriva ordet IBM.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
PS2 var IBM:s försök att återta kontrollen över marknaden som de tappat efter att alla kloner utvecklats och med stor framgång såldes till lägre pris.

Alla kanske inte minns att IBM PC inte var en öppen standard och att andra tillverkare byggde datorer som oftast fungerade tillräckligt lika för att program skulle fungera. Begreppet reverse engineering var viktigt. Ta reda på hur det fungerade och skriv kod som gör samma sak, men inte med samma kodbas.

Minns att det på en viss adress i grafikkortets ROM stod "IBM" (This is an IBM PC) som man ofta läste för att förstå att det var ett sådant grafikkort i datorn. Detektering av hårdvara var nytt och man tog tid alla möjliga och omöjliga knep för att förstå vad det var för dator programmet kördes i. Konkurrenternas blev tvungna att skriva "This is not an IBM" med ordet IBM på samma adress. Problemet var att IBM:s jurister kom och stämde dem på alla möjliga sätt så det gick inte att bara skriva ordet IBM.

Vissa kanske tom. glömt att IBM började sin bana med enklare maskiner... :D
 
  • Gilla
Korvgubbe och 4 till
  • Laddar…
Rubriken på tråden stämmer inte helt efter som jag minns, men inte tillräckligt Danska Tv2 hade en serie Web-baserade spel (flash ?). Första version handlade om att som del i polisens specialstyrka röja i ”rockerskretsar” på Vesterbro. En uppföljare släpptes där det handlade om att hantera BZ på Nörrebro. Den första gled under radarn men uppföljaren var lite för grov även i Danmark. Finns det kvar någonstans?
 
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Alla kanske inte minns att IBM PC inte var en öppen standard och att andra tillverkare byggde datorer som oftast fungerade tillräckligt lika för att program skulle fungera. Begreppet reverse engineering var viktigt.
All historieskrivning som jag har läst säger att IBM PC hade en öppen arkitektur. Den var förvisso inte baserad på en existerande standard, men IBM använde standardkomponenter som vem som helst kunde köpa, stick i stäv med hur IBM hade gjort förr. Det gick därmed ganska lätt att bygga PC-kloner.

Här är en artikel ur BYTE från 1981 om IBM PC. Den är relevant för den här diskussionen.
https://archive.org/details/byte-magazine-1981-10/page/n27/mode/2up?view=theater
 
  • Gilla
skaraborgsfakir och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
P pmd skrev:
All historieskrivning som jag har läst säger att IBM PC hade en öppen arkitektur. Den var förvisso inte baserad på en existerande standard, men IBM använde standardkomponenter som vem som helst kunde köpa, stick i stäv med hur IBM hade gjort förr. Det gick därmed ganska lätt att bygga PC-kloner.

Här är en artikel ur BYTE från 1981 om IBM PC. Den är relevant för den här diskussionen.
[länk]
Hårdvaran ja, men inte programvaran, BIOS mm.
 
Humoristisk text på ett meddelandebräde som jämför förmågan att minnas sångtexter från 60-talet med att minnas varför man gick till köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
Tre gamla kaffeburkar märkta "Cirkel", "Zoégas" och "Luxus" på ett träbord framför en sladd och röd föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Myckling och 4 till
  • Laddar…
D Dixies skrev:
[bild]
Oooooh! Jag är uppvuxen med att kaffe kom ur en:
361040412_4665f0a7-a7be-4058-a276-26702eca15b8.jpg
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
All historieskrivning som jag har läst säger att IBM PC hade en öppen arkitektur. Den var förvisso inte baserad på en existerande standard, men IBM använde standardkomponenter som vem som helst kunde köpa, stick i stäv med hur IBM hade gjort förr. Det gick därmed ganska lätt att bygga PC-kloner.

Här är en artikel ur BYTE från 1981 om IBM PC. Den är relevant för den här diskussionen.
[länk]
Se filmen om Compaq jag länkade till ovan. (
) Nu var det ett par år sen jag såg den men minns så här; Compaq var rädda att bli stämda så de utvecklade sin dator UTAN att använda de tekniska referensmanualer som beskrev exakt hur man "kunde" bygga en klon. De skrev sin mjukvara på samma sätt. Genom att göra om allt från grunden kunde de vara säkra på att inte bli stämda (jag tror IBM stämde ett antal tillverkare av kloner).

Jag tycker det är intressant med skillnaden mellan öppna och slutna system. Macs 1984 reklam visar hur Apple "befriar" användarna från IBM, för att sen låsa fast dem i ett helt eget ecosystem. Ja, jag vet inte. Jag tror nog Apple och Google är de som främst gjort att 2014 blev som 1984... :D

 
  • Gilla
Stefan H och 3 till
  • Laddar…
hsd
13th Marine 13th Marine skrev:
Oooooh! Jag är uppvuxen med att kaffe kom ur en:
[bild]
Det var bra kaffe, det som finns under coopflaggan idag är inget att ha
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det låter rätt puckat... ;):crysmile::rofl: :oops::oops::oops:
Linoljefärg kostar svinmycket
 
B Bassrunner skrev:
Jag är ganska säker på att det var mindre än 2:50/kupong. Typ 50 öre eller 1 kr per kupong. Men det var ju ett tag sen ... Så länge sen att vi fick glass till efterätt i skolan ibland. Och hade stencilapparater man vevade. Men inte tillräckligt gammal för att ha kört morgonbön (tror att en del av mina jämngamla dock har haft det ute på vischan).
Åh, mellis kupongerna kommer man ihåg från tiden i Valsätra.
Glassen hade jag nästan glömt. Vi fick puckstång till efterrätt.
 
  • Två glasspinnar i rosa och beige förpackning med GB-logotypen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson och 7 till
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Åh, mellis kupongerna kommer man ihåg från tiden i Valsätra.
Glassen hade jag nästan glömt. Vi fick puckstång till efterrätt.
Fyfan, vissa grejer var inte bättre förr. Kommer ni ihåg pistageglass innan vi svenskar upptäckte hur man gör äkta Gelato? En illgrön historia som bara smak olika former av E med en siffra efter
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan, vissa grejer var inte bättre förr. Kommer ni ihåg pistageglass innan vi svenskar upptäckte hur man gör äkta Gelato? En illgrön historia som bara smak olika former av E med en siffra efter
Det var inte bättre förr, det är sämre nu :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.