Funderar på att bygga en atterfallare i tv plan.
Hur hög måste den vara (platt tak 7 graders lutning) för att få två plan på 220cm innermått?
Frågan är ju då hur tjockt måste bjälklaget vara och hur mycket isolering och innertak måste det vara för att funka?
Är det rimligt att tänka " plan x 220cm + bjälklag 25cm och takisolering och innertak 30cm = 485cm?
Jag har en lämplig slutande tomt så kan få in det om jag gräver ut en del runt halva huset.
Ser fram mot synpunkter från någon byggkunnig som "vet" vilka mått man måste ha för att det ska funka.

Tack.
MVH
Peter
 
Tricken med Attefall är låg platta, tunt bjälklag och tunt tak. 30 tak går att få till med rätt isolering, tunnare är så till och med. Bjälklag kan göras i stål tex, med en bärande hjärtvägg om det är möjligt går det sannolikt att komma under decimetern ytskikt- ytskikt. Och plattan behöver som sagt ner under marknivå. Sen är det väl bara å räkna? Beror ju vidare också på vad du har för medelmarknivå runt tänkt byggnad.
 
OK, Tack för snabbt svar.
Vet du något byggföretag som är duktiga på just två plan? De flesta har bara byggnader för ett plan med loft.
Medelhöjden kan bli ca 450 - 485cm beroende på hur/var jag lägger den.

En fråga till. Man får ju ändra marknivå 50cm utan marklov. Men hur röknas medelmarknivå om man ändrar (lägger till 50cm runt byggnaden). Räknar de från "ursprungsmarknivå" eller den upphöjda?

MVH
Peter
 
Tror det blir svårt med prefab om det är vad du söker, behöver lösvirkesbyggas. Såvitt jag vet. Om du menar byggfirma beror det ju på vart du bor.
Här får nån annan hoppa in men tror inte du får höja marken runt Attefallsstuga utan lov, har för mig det finns nån grunka om det.
 
Okej,
Jag tänker att det kanske kan funka som det gör med Prefab hus. Dvs att de har olika modeller som är "standard" men att man kan göra smärre förändringar med att flytta väggar mm.

Ang markändring. Lagen säger att man får göra markändring upp till 50cm utan marklov. Men menar du att det inte gäller om man ska bygga Aterfallare?

MVH
Peter
 
Mikael_L
Man kan ju göra den tillåtna markhöjdsförändringen redan innan bygget, om det nu inte skulle vara tillåtet att göra i efterhand, eller under byggtiden.

Jag tror nog att det bara är att ändra marknivå +/- 50cm utan att bry sig mer om det.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Så kanske det kan vara.
MVH
Peter
 
Mikael_L
Tja, jag tar inte gift på det.
Men för mig hade det varit en ickefråga, jag hade höjt och sänkt nivåer efter eget godtycke upp till 50 cm utan att fråga någon eller fundera något mer. Och dessutom precis när jag tycker det passar bäst att göra det.
 
  • Gilla
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Man ska ju gå in med en bygganmälan och då ange måtten. Där kommer det knepiga...
Måste ju ange hur hög byggnaden ska vara och det måste framgå marknivå. Självklart kan man bara ange hur marken "kommer bli" men risken är att de sen efter anser att det är en förändring som inte är okej...
 
Mikael_L
Mmmm, jag har nog inte tänkt så mycket på detta ...
Ska fundera lite. Men spontant tror jag man får ange den blivande marknivån.

Kommer ihåg att det var så när bygglovet på huset skulle lämnas in, då skulle både befintlig och ny marknivå anges. Dock angav jag inga höjder, utan skissade bara rätt översiktligt på en sidovy ungefär hur det skulle bli.
Nu var det generellt små förändringar, någon dm höjning på den lägsta delen där huset skulle stå, samt en svacka på typ 1 meter djup på fastigheten som fylldes igen.
Men alla kommuner och alla handläggare är ju olika griniga ...
 
Det kan vara nyckfullt som du säger beroende på handläggare så jag vill väl vara förutseende och ha på fötterna när man lägger in anmälan.
 
Mikael_L
Vi kan väl också hoppas att någon fler hittar tråden. Lite mer input kan vara bra.
Det finns rätt många medlemmar som är duktiga på lag och regeltolkningar.
Dessutom tror jag vi har några som jobbar med frågorna som yrke.
 
Har som sagt nån vag känsla för att det finns något som säger att marken inte får höjas vid Attefallshus utan lov- medger iofs att det låter märkligt eftersom det går fint i övrigt. Men idén ovan att höja marken innan anmälan borde ju vara säker. Vidare tror jag det är oerhört osannolikt att din markförändring skulle uppmärksammas om ni sköter anmälan på rätt sätt. Har byggt tre Attefall varav ett åt mig själv och i samtliga har redovisningskraven varit blygsamma, heller inga inmätningskrav eller platsbesök etc. På alla tre har vi lattjat rejält med markhöjder.
 
  • Gilla
Pjotr Carl och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Pjotr Carl Pjotr Carl skrev:
Hur hög måste den vara (platt tak 7 graders lutning) för att få två plan på 220cm innermått?
Frågan är ju då hur tjockt måste bjälklaget vara och hur mycket isolering och innertak måste det vara för att funka?
Är det rimligt att tänka " plan x 220cm + bjälklag 25cm och takisolering och innertak 30cm = 485cm?
Du hade ju även en konstruktionsteknisk fråga.
Om man bygger med trä så är maximala praktiska spännvidden ca 4 meter,
Så ska byggnaden vara max 4 meter bred, den vägen som bjälklaget ligger, så går det bra att göra ett träbjälklag i trä utan bärande väggar eller balkar mitt under.
Men den spännvidden kräver 220mm C24-reglar med skruvlimmad 22mm golvspånskiva för att bli rimligt fritt från svikt.

Så utgår vi från sådan byggnadsbredd och träbyggnad så blir bjälklaget alltså 220mm+22 och sen till det ytskikt undersida, kanske falsad panel direkt, eller så gles (28x70) och sen något material. Och så behövs det väl ytskikt på ovansida, tunnast är väl plastmatta, sen följt av laminatgolv.
Så total tjocklek i träteknik blir nog ca 280mm. Och minskar man spännvidden så minskar inte den minsta höjden så mycket förrän man kommer under 2,2-2,5 meter spännvidd. Och då vinner man max 7-8 cm.

Så det är första konstruktionsfrågan du ska ställa dig, fixar du allt med en total bjälklagshöjd på ca 280mm. Annars får du börja fila på denna konstruktion. Stålbalk är en tanke, självbärande stålbjälklag kan vara en tanke (myyycket ovanligt i små hus) eller plåt med självbärande profil.
Här har du tre olika system, som kan starta upp lite tankar:
https://itsolution.lindab.com/lindabwebproductsdoc/pdf/Profile/SE/Systemlosningar_bjalklag.pdf
https://www.gyproc.se/sites/gypsum....-site/document-files/HB8-3.4-BjalklagData.pdf
https://www.byggahus.se/forum/threads/korrigeradplat-att-gjuta-bjaelklag-i.26495/

Det borde gå att kunna komma ner till 10-13 cm någonstans, med en väl vald lösning.
 
Helt hopplöst att ha grannar som trixar med måtten för Attefall
Bygg med vanligt bygglov istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.