Hej!

Vi är på väg att köpa ett hus som är i stort behov av dränering och renovering av källare/gillestugan. Huset står på en betongplatta. Behöver tips, då jag är nybörjare här!

Typiskt tegelhus från -59, med stor källare, som vi nu vill göra tillgänglig för typ hemmagym, gästrum etc.

Vi ska självklart köpa tjänst för dränering. Oklart när det senaste är utfört, om ens nånsin…

Hur gör vi på insidan?
-Jag har förstått att det går att knacka bort gammal, fuktig puts och spackla dit ny puts som får torka.
-Jag har även läst att det finns speciell färg att köpa för just källare som ”andas”, som kan målas när nya putsen torkat ordentligt.
-Besiktningsmannen berättade att i betong finns det alltid ”mer eller mindre fukt”, men hur får vi bort fukt från golvet (som är i betong) på ett smart sätt utan att bila upp hela skiten?! Vi vill undvika det, eftersom kostnaderna kan rusa iväg då.
-Om vi dränerar, och fixar ny fräsch puts, blir fukten i golvet mindre - per automatik? Om ja, räcker det med att vi lägger en heltäckningsmatta som andas?

tacksam för alla svar!

ps. Bilden visar ett av rummen i källaren där gamla pannan stod.
 
  • Källarrum med skadad vit puts på väggen, betonggolv med fläckar och ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Düsseldorff
Går det att fixa? Ja, absolut. Är det billigt? Nej, det är det inte.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Går det att fixa? Ja, absolut. Är det billigt? Nej, det är det inte.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Går det att fixa? Ja, absolut. Är det billigt? Nej, det är det inte.
Hej! Tack för svar.
Jag förstår att det kommer kosta en hel del. Men hur kan jag få det så billigt som möjligt? Måste man bila upp ett fuktigt betonggolv, eller räcker det med andra insatser så att större delen av fukten försvinner och golvet blir en aning torrare?
 
När ni dränerat om så ska/bör fukten minska. Men fuktgenomslaget ser ut att komma från hörnet, det är inte så att det är ett stuprör precis där?
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
När ni dränerat om så ska/bör fukten minska. Men fuktgenomslaget ser ut att komma från hörnet, det är inte så att det är ett stuprör precis där?
Tack för svar!
Stupröret finns på utsidan på vänster hörn, i bilden. Så inget rör som är synligt på utsidan av höger sida av bild. Men det visar sig vid dränering vad som döljer sig under jord.
 
Düsseldorff
JollanBygg JollanBygg skrev:
Hej! Tack för svar.
Jag förstår att det kommer kosta en hel del. Men hur kan jag få det så billigt som möjligt? Måste man bila upp ett fuktigt betonggolv, eller räcker det med andra insatser så att större delen av fukten försvinner och golvet blir en aning torrare?
Nej man måste inte bila upp golvet om det inte är så skadat att det behöver bytas ut, eller om man behöver isolera ytterligare. Går det att torka ut så går det sannolikt att behålla. Men om inte anledningen till att det är fuktigt åtgärdas så blir det snart fuktigt igen.

Sen är det väl bra att ha rimliga förväntningar. En källare är trots allt en källare.
 
  • Gilla
JollanBygg
  • Laddar…
Som vanligt så beror det på...
Om det finns ett tillräckligt tjockt och effektivt dränerande skikt under plattan så kan dränering hjälpa. Beror också på om det är dränerat eller inte när det byggdes, hur dräneringen isf fungerar nu, och om det ligger i naturligt fuktig mark eller inte. Inget av ovanstående vet man innan man undersökt, vilket kräver lite grävande vid grunden och ta upp ett eller flera inspektionshål i plattan.

Om det inte finns ett rejält och välfungerande kapillärbrytande skikt så hjälper inte dränering mot fukt i plattan.
Då gäller att antingen leva med källaren så som den är tänkt att användas, dvs som källare och ej bostadsutrymme, eller lägga ngn form av ventilerat golv, om takhöjden tillåter.

Utifrån bilden ser det inte så tokigt ut. Förefaller vara målat med fel färg, dvs tät plastfärg, som nu flagnar rejält. Med en kalkfärg, alt silikatfärg på väggarna bör det bli bättre.

Rekommenderar att ni gör om/gör iordning väggarna i ett mindre rum, (om det fastställs att det är en för tät färg på väggarna), men inget mer nu. Sedan bor ni minst ett år i huset och observerar hur klimatet i källaren mm faktiskt är.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Hej
Jag har fukt i källaren med dålig lukt och gamla mögelfläckar på ett par ställen.
I ena rummet, förmodligen fd matkällare, stod en massa bråte från förra ägaren. När jag flyttade på en låda var det fullt med mögel där. Kastade ut allt som fanns och upptäcker då att golvet är som en bula och låter ihåligt.
Hur gör jag nu? Ska jag knacka bort det lösa och se vad som händer?

Förra ägaren har grovgjutit nytt golv överallt och jag tror dem bara har täckt över ett mögelangrepp.

I ett annat intilliggande rum som förberetts till bastu, har dem murat igen en ventil. Den kommer jag öppna upp igen så det blir mer cirkulation.
Finns ingen värme där nere så jag funderar på om jag måste sätta dit något element.

Ägaren innan mig har dränerat själv förra året men jag misstänker att det är väldigt dåligt gjort.
 
Düsseldorff
A AnettanS skrev:
Hej
Jag har fukt i källaren med dålig lukt och gamla mögelfläckar på ett par ställen.
I ena rummet, förmodligen fd matkällare, stod en massa bråte från förra ägaren. När jag flyttade på en låda var det fullt med mögel där. Kastade ut allt som fanns och upptäcker då att golvet är som en bula och låter ihåligt.
Hur gör jag nu? Ska jag knacka bort det lösa och se vad som händer?

Förra ägaren har grovgjutit nytt golv överallt och jag tror dem bara har täckt över ett mögelangrepp.

I ett annat intilliggande rum som förberetts till bastu, har dem murat igen en ventil. Den kommer jag öppna upp igen så det blir mer cirkulation.
Finns ingen värme där nere så jag funderar på om jag måste sätta dit något element.

Ägaren innan mig har dränerat själv förra året men jag misstänker att det är väldigt dåligt gjort.
Du behöver få ner luftfuktigheten. Skaffa till att börja med en bra luftavfuktare (exempelvis Woods SW-serie i lagom storlek).

Sen kan du börja fundera över varför det blir så fuktigt. Ventilation är en del i det hela och kanske den misstänkt dåliga dräneringen. Om du inte har tillräckligt kunnande för att göra en egen bedömning får du ta dit någon som inspekterar åt dig.
 
  • Gilla
Macrodus
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du behöver få ner luftfuktigheten. Skaffa till att börja med en bra luftavfuktare (exempelvis Woods SW-serie i lagom storlek).

Sen kan du börja fundera över varför det blir så fuktigt. Ventilation är en del i det hela och kanske den misstänkt dåliga dräneringen. Om du inte har tillräckligt kunnande för att göra en egen bedömning får du ta dit någon som inspekterar åt dig.

Hej och tack för svaret.

Jag har en Woods luftavfuktare som dragit ca 10 liter på 5 dygn. Den har stått där två veckor men jag åkte iväg göra veckan och kopplade på en slang till golvbrunnen. Ingen koll på hur det ser ut mängdmässigt just nu.
Satte hink där nu igen för kontroll.
Även satt dit ett element så det blir lite varmare.
Funderar på om bulan var där innan omdränering. I sånt fall kan det ju vara så att fukten börjar dra sig ur. Tänkte göra ett litet hål och kolla.
Verkar det mystiskt så får jag boka in någon firma.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Bilder skulle underlätta väsentligt för att göra en bedömning och tillhörande åtgärdsförslag.

En bula i golvet och ihåligt ljud tyder på gammal tunn gjutning, men enl uppg så har förre ägaren gjutit nya golv i hela källaren? Om bulan är i ett nygjutet golv så blir man skeptisk till kvaliteten på gjutningen av alla golv.
Å andra sidan, om det bara är ett ställe i matkällaren där golvet är tveksamt så kan man tänka sig att leva med det. Det är en snabb, billig och enkel "lösning". :)

Vad gäller mögel på golv och väggar bakom/under kartonger och annat stort och lufttätt så är det helt normalt för en källare i äldre hus.
Först säkrar man vettig ventilation och uppvärmning* av hela källaren/alla rum. De flesta äldre källare är gjorda för att härbärgera en förbränningspanna som dels ger värme och dels naturlig ventilation via skorstenen (förbränningen). Om pannan byts mot fjärrvärme eller elvärme (direktel eller VP) så måste uppvärmning och ventilation ordnas på annat sätt för att källarklimatet ska vara anständigt. (Dock går det aldrig att ställa typ flyttkartonger direkt på golvet eller mot vägg. Luftspalter runtom behövs, helst minst 1 dm.)

* 12 - 18 C beroende på rummens användningsområde kan vara lämpligt.
 
  • Gilla
Macrodus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.