Hej!

Jag har hittar markiser på Rusta, billiga! 1100kr för en 160cm bred. Fönstermarkis, inte altanmarkis.

Jag undrar lite över kvaliten? Tyget främst. Duger det? Jag vill inte sätta upp skräp, men vill heller inte lägga ut 4-6000kr som de annars verkar kosta.

Någon som har tittat på dessa?
 
Vi köpte ett par markiser därifrån för kanske 4-5 år sedan till vår förra villa. Förhoppningsvis har kvaliteten blivt bättre sen dess, för de var riktigt urkassa. Inte så mycket tyget som draganordningen, det materialet smulades sönder efter något år och det gick inte att dra in/ut markisen. På nåt sätt verkade det som om materialet, vad det nu var för något, tyg av nåt slag tror jag, torkade sönder.
 
Kan tipsa om Skånska Byggvaror som har billiga markiser i bra kvalitet.
 
HAr också kollat lite på Rustas markiser men även jag är lite tveksam till kvaliten. Priset är ju dock enastående så att även om den bara skulle hålla i 4-5 år så är det nästan värt det.

Jag är intresserad av en 450x300 cm terassmarkis och Rusta vill ha 2639:- för den. Samma storlek på nettomarkiser kostar ca 10500:- - fyra gånger så mycket!

Eftersom jag är i behov av 2 st så springer kronorna iväg ganska fort...

/V
 
Hade inte valt Rusta och andra lågprismarkiser om jag skulle bo kvar i huset en längre tid. De markiser som kostar fyra gånger mer är betydligt bättre, kraftigare konstruktion och det finns reservdelar, om det skulle gå sönder nån gång.
Ett billigare alternativ är att köpa en begangnad (dyr) markis och byta ut tyget eller om det stämmer med kåken och dig, vända hela tyget, så att den bit som varit inne i rullen hela tiden kommer ytterst. Kappan kan man faktiskt köra i tvättmaskinen!
 
Vad är det för fel på er där ute? Gillar ni inte era hus? Det förstår ni väl själva att ni inte kan köpa markiser på Rusta. Sådana företag som Rusta ,Jysk, Jem &fix,cheapy, harald nyborg,mm. borde bojkottas.
De säljer till 99% bara skräp. Det ända de fokuserar på är priset, inte säkerhet,inte miljön, inte arbetsförhållandena för de barn som arbetar fram deras produkter.
Nej! ta och skäms på er som handlar hos dessa oetiska företagare!

Om man inte har råd att köpa ngt RIKTIGT så skit i det då.
 
ktm525

Oj, här var det känsligt ämne.

Det handlar om plånboken, har man råd? Frågan jag ställde var ju faktiskt om man får en hyfsad kvalitet för markiserna på rusta? Jag är ingen expert på markiser o vet inte. Jag kan ju gissa men det är inte alltid priset styr kvalitén - där är kläder ett bra exempel och det vågar jag säga eftersom jag jobbar i branschen i 7 år.

Du kan ju köpa dessa dyra saker till ditt hus så får vi andra som inte tjänar så bra fynda på best buy - det är så jag gör och det fungerar.
 
Jag känner inte till rusta så väl egentligen och vad deras policy och värden är, fast erkänner att jag handlar en och annan billig grej där ibland. De övriga har jag ingen kontakt med förutom jysk...fast jag förstår inte varför ktm525 drar upp dom i sammanhanget, de har ju en klar och uttalad policy inom miljö och etik, att dom sedan är hyfsat billiga också är väl bara en bonus. För den delen är det väl inte så säkert att "dyra ställen" tänker så mycket mer på miljö, säkerhet och etik, finns ju inget som säger att sådant går hand i hand.
 
Nattugglan: Ursäkta om jag verkar skogstokig och otrevlig...Jag vill egentligen bara skriva ned dessa företag som jag anser vara lurendrejare.Tycker inte man ska locka folk med dessa låtsasprylar som säljs där.Tycker alla borde bojkotta dem. Angående kläder är jag inte så insatt, köper dock inte orimligt billiga kläder för att jag hoppas att jag på detta sätt inte gynnar fabriker med barnarbetare och hämska förhållanden.Men jag vet att det inte alltid går hand i hand...

Bonnier: Dessa företag ska efterleva sina policier också.....
 
Markislagret i Bromölla (markislagret hem o fritid bromölla) har bra priser på kvalitetsmarkiser (bla tyg från AMA). Köpte 3 st fönstermarkiser (2st 3.20, 1st 1.30) och en markisväv (2.90x4.50) till vår gamla terassmarkis för 14000:- förra sommaren.
 
TACK FÖR ALLa tips! Skånska bygg kikade jag på o verkar faktist bra! Fin hemsida med bra info. Går att speicalbeställa mått också.

Markislagret´s hemsida kommer jag inte in på....
 
nattugglan11 skrev:
TACK FÖR ALLa tips! Skånska bygg kikade jag på o verkar faktist bra! Fin hemsida med bra info. Går att speicalbeställa mått också.

Markislagret´s hemsida kommer jag inte in på....
Vi är jättenöjda med kvalitén på våra markiser från Skånska Byggvaror. Måttbeställde även markis till dubbelfönster och det gick förvånansvärt snabbt.
 
ktm525 skrev:
köper dock inte orimligt billiga kläder för att jag hoppas att jag på detta sätt inte gynnar fabriker med barnarbetare och hämska förhållanden.Men jag vet att det inte alltid går hand i hand...
Men tycker du ändå inte att det är bättre att tolvåriga barn i Bangladesh syr kläder och tillverkar markiser (där dom iallafall lär sig något eftersom de inte har råd att gå i skolan) än hamnar i sexindustrin för att bidra till sin familjs försörjning?
 
Billman skrev:
Men tycker du ändå inte att det är bättre att tolvåriga barn i Bangladesh syr kläder och tillverkar markiser (där dom iallafall lär sig något eftersom de inte har råd att gå i skolan) än hamnar i sexindustrin för att bidra till sin familjs försörjning?
...Jättebra att det diskuteras värdsliga problem men det blir lätt provocerande osv. Detta gäller alla. Vi lämnar detta till annat forum. Nu pratar vi BARA markiser ;.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.