Hej!
Jag är på jakt efter en prisvärd skottkärra för att köra mycket grus, matjord i.. men även ved, löv och mindre saker.
Någon som har tips på bra kärror ? Har sett priser från 199:- upp till 999:- ?
Bör man undvika dom billigare trädgårdskärrorna typ ekeby 21:an om man tänkt köra grus och jord ?
1 eller 2 hjul ? Mer eller mindre ergonomiska ?

Alla tips kring skottkärror emottages tacksamt !

/V
 
Se till att hjulet har plåtfälg, inte plast!!
 
galento
Hej,ja ska du köra jord och grus är det bara att glömma de billigare typ Ekeby 21med stålrörskonstruktion.De är rena skiten om du ska använda dem till tyngre grejer,lämpar sig bäst för lättare saker.

Vi har en Ekeby 21 och men skall komplettera med en Ekeby 90/110 L med stålfälg och rejäla träskalmar.


Välkommen till Hörby Bruk

En eldriven kanske ???

Elektrisk skottkärra från EMAG
 
Jag köpte en säckkärra, en pirra, från Jula som ser hur stabil ut som helst. Men, luften i däcken pyser ut om man lastar mer än 15-20kg. Skulle dra den trasiga tvättmaskinen till grovsoprummet 200m bort, och kom inte ens halvvägs innan hjulen var platta och det blev jämrans segt att dra vagnen.

Har sedan pumpat däcken flera gånger, men de tål inte att belastas helt enkelt.

Sådant är viktigt vad gäller skottkärror också.

"Buy quality - cry once".
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
P
galento skrev:
Hej,ja ska du köra jord och grus är det bara att glömma de billigare typ Ekeby 21med stålrörskonstruktion.De är rena skiten om du ska använda dem till tyngre grejer,lämpar sig bäst för lättare saker.

Vi har en Ekeby 21 och men skall komplettera med en Ekeby 90/110 L med stålfälg och rejäla träskalmar.


Välkommen till Hörby Bruk

En eldriven kanske ???

Elektrisk skottkärra från EMAG
delade meningar med 21an hör jag! köpte en 21a för ett tag sen o den har funkat bra o frakta betong kross med,jord,grus,stora stenar osv.. visst botten är inte vacker men den gör sin tjänst iaf
 
Vi har en grön Ekeby, vet inte om det är "21" (21 kanske är den i galvad plåt?). Hur som helst, vi har kört både grud och sand i den utan problem, trots att fälgen är i plast. Det gick också bra att laga en punka på slangen (bortsett från att fälgen kom på avvägar under tiden och aldrig återfanns!). Jag vill minnas att kärran gick på en dryg femhundring på rea.
 
Om man skall köra grus så vill man väl ha en stadig kärra gärna med lite lägre tyngdpunkt.
Har en Ekeby B35 Murarkärra som vi har har kört massor med grus, och den är otroligt stadig samt att klämskydden på handtagen är otroligt underskattade (speciellt om man som vi använde skottkärran inomhus och då var tvungna att körra genom smala dörrposter). Tyvärr så fick vi slanta 1700 pix (Gynnade iofs den lokala handeln).
 
En ekeby 90 med plåtfälg (och träskalmar hela vägen till hjulaxeln) är prima! Observera att den finns i flera utföranden (plastfälg, plåtfälg, glidlager, kullager).

Kolla in de som heter 1017 eller 1027 (båda plåtfälg, men olika lager). Väljer man större kärra kan de bli väl tungt att köra grus och jord.

Murbrukkärrorna är också trevliga med sin låga tyngdpunkt. Nackdelen är väl priset samt tomvikten.

Vi har använt oss av båda modellerna, samt en tramsig lövkärra med helt värdelös tyngdpunkt. Jag gillar ekeby-90:an mest eftersom den är smidig och stabil. Fyller man kärran orkar man köra den. Det blir lite jobbigare med murkärran på lerigt underlag, men fördelen är att den är bättre lämpad när man ska tömma en tombola med betong.

Edit:
Det finns tydligen fler aktörer på marknaden. Jag hittade även dessa kärror - misstänkt lika Hörby Bruks kärror:
http://www.nilsahlgren.se/pdf/katalog_karror_jan2003.pdf

Jag har upptäckt en liten avgörande detalj för balansen på kärran när man fyller den. Det är att staget mellan stödbenen är lite välvd så att själva staget inte ligger i backen, utan kärran står endast på stödbenen.
 
Fasting65 skrev:
En ekeby 90 med plåtfälg (och träskalmar hela vägen till hjulaxeln) är prima! Observera att den finns i flera utföranden (plastfälg, plåtfälg, glidlager, kullager).

Kolla in de som heter 1017 eller 1027 (båda plåtfälg, men olika lager). Väljer man större kärra kan de bli väl tungt att köra grus och jord.
Rackarns då ! Jag som precis hade hittat en Ekeby 90 med träskalmar nästan hela vägen ner till hjulaxeln för endast 399:- ..... men nu såg jag att du rekommenderar träskalmar hela vägen.... då var det visst inget klipp jag hade hittat.

Det var en ekeby 1024 med träskalm halvvägs samt plastfälg för endast 399:-

hmmm, får fundera lite mera... såg att en modell 1017 går på 995:- ... huja.
Visserligen lönar det sig säkert att köpa en dyrare modell...... *pueh*

Roligt att få höra att folk har lite olika uppfattningar om sina kärror.. ;)
/V
 
Hemmakatten
En för stor och tung skottkärra drar man sig för att använda. Som kvinna tyckar jag att en skottkärra som Ekeby 90-liters absolut är den största jag kan tänka mig att dra. Maken hade gärna velat ha en lite större. Hade tidigare en lite mindre i galvad plåt, den var mindre och lättare o enklare att använda. Den är nu efter 10 års slit med körning av tonvis med grus, sand o annat helt slut.

Ett hjul föredrar jag, det är lättare att komma fram med och uppför backar med. Men har man en plan tomt med gångar o gräsmatta är en med två hjul behändig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.