Tokslut Tokslut skrev:
köpte nog tillbehör för ~50.000kr nu vid senaste bilbytet
Vilka då? Genuint nyfiken? Eller räknas ett släp som tillbehör kanske? :rofl:
 
"Förbudstiden" på 80-talet då folköl täcktes över i butikerna klockan 20 på lördag kväll till måndag morgon. Ingen återställare på söndag där. Det gällde att hinna handla innan.
Har inte bildbevis tyvärr men det var ju bara en presenning man såg.
 
Jonas Persson
P pmd skrev:
Jag skulle inte vilja åka i en bil som har en sån skylt. Inte utan öronproppar, åtminstone.
Innebär röda skyltar en än värre upplevelse?

Röd skylt med texten "ÖVNINGSKÖR" på en bil som antyder att en elevförare övar på körning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka då? Genuint nyfiken? Eller räknas ett släp som tillbehör kanske? :rofl:
Skärmbreddare ~10.000kr
Stänklappar ~3.000kr
Nu kom jag på ytterliggare en: beggad "Sleddeck" 8.000kr (nypris 35.000kr)
Luftbälgar 4.000kr
kompressor/styrning: ~3.000kr
Flaklådor/svingcase: ~5.000kr
vinterhjul ~16.000kr
extraljus ~10.000kr
Flakmatta (10mm gummi) ~1.000kr
minns inte mer nu

Undersidan av ett fordon som visar fjädringssystemet med luftbälgar och komponenter för kompressorstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Innebär röda skyltar en än värre upplevelse?
Kanske. De innebär åtminstone att dirigenten är professionell.
 
  • Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
Delar med mig av kultur från förr med mina barn

Två barn spelar ett retro videospel på en laptop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn—72 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
När jag såg dessa började jag leta efter en tjock bok om NT4. Verkar dock som jag glömt att jag kastat den... Får bjuda på denna i stället:

[bild]
Felpost, tråden är "Saker som vi glömt bort att de har funnits". Jag kör VMS dagligen.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Om du läser din historia så förstår du nog vad jag menar. Detta hände direkt när staten bildades.
Ett påpekande: brittiska arméen har och hade en policy att värva soldater.

De fick sluta värva judiska soldater till styrkorna i Palestina i början på 30-talet därför att de var väldigt entusiastiska inför att få klå upp araber och förstöra deras hus och dessutom få sold.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
K Keld skrev:
Lite konstigt med alla gamla datorer o dyl som nämnts i denna tråd Men ingen som ordat nåt om Sveriges stolthet: skoldatorn Compis,
CP/M 86 operativ med möjlighet att emulera MSdos
80186 processor
Färggrafik med typ VGA upplösning
Fanns med 5? MB hårddisk
Roliga portar att mäta med.
Comal programmeringspråk.
Det var många timmar som gick åt framför den skärmen.
De var inte vanliga i hemmen under mitten på 80talet (alldeles för dyr) och väldigt många av de kastades som skrot när PCn togs in i skolorna i stället.
Det finns några samlare av de.

Dyr.... 5MB hårddisk var flera 1000 1983.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hade en 8086 med 400 mb disk som första dator. Det var sjuk lyx :D
Tjatade mig också till en C64. Blev besviken när jag fick med floppy då polarna hade kassett :p
Jag köpte en ett år gammal CDC WREN 300 MB disk 1990. Den var betydlgit större än det mesta som då fanns på PC-sidan (den var SCSI.)

8086... 40 MB tror jag på.
 
J JohanLun skrev:
Det var en MFM 10 MB fullhöjd i original IBM PC

[bild]

[bild]

En IBM AT hade en 20MB MFM (om jag minns rätt) halvhöjds disk. Det är riktigt att BIOS inte stödde stora diskar.

En 8088 PC klon av senare datum kan mycket väl haft ett bios och ett IDE kontrollkort och en 5.25" disk med ett par hundra MB, men i det fallet måste disken varit grymt överspecad för en 8088. Jag minns att jag hade 8088or jag fick (mer eller mindre) "gratis" att sköta olika sysslor ganska sent, kan varit väl in på 90-talet.

Jag uppgraderade min 286a med 2st 90MB SCSI diskar kopplat till ett 8-bitars ADAPTEC kort. Ren skit om jag får säga så, bara problem. Jag -tror- faktiskt diskarna kan ligga kvar i en låda, jag har haft för vana att spara alla gamla hårddiskar. Tyvärr har jag inte en enda MFM disk kvar, inte heller dess kontrollkort. Även om jag har SCSI diskarna kvar så tror jag formatet är sådant att jag aldrig kan få fatt på innehållet...

Jag tycker även vi ska minnas;
[bild]

Värt att minnas är även hur de bärbara, eller snarare släpbara, PC kom till... Ratta in filmen "Silicon cowboys"...
[bild]
Och IBMs svar (sådan dator har jag också haft, fick den gratis från farsan, den var nog "het" i bara nåt år, sen var den nästan värdelös när riktiga bärbara datorer introducerades).

[bild]

Jag minns förresten att farsan hade en laptop där skärmen kunde läggas på en overheadapparat och på så sätt projicera bilden för att visa i storbild. Det var nog dock en bit in på 90 talet... kan jag gissa...
Det finns industrier där i varje fall fram till 2006-10 på ett ungefär som det här formatet var användbart. Orsaken: man behöver ha viss sorts IO som bara finns i fullstorlek PCI och helst två st samtidigt.

Dolch var en sådan leverantör.

Industrierna : bland annat fiberinstallation och då mätning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Sålde sådana på den tiden. Härliga tider när man kunde ta 630 kronor för tio disketter eller drygt en halv tusenlapp för en printerkabel. Plus moms givetvis... :cool:

Minns jag rätt kostade Apples första laserskrivare 63 tkr, men det kan ha varit "plusen" som hade det priset...

[bild]
63 laxar ? Jag är inte förvånad. Alla leverantörerna blåste allmänt sett sina kunder i Europa.

England ?? Ja vad har de för valuta ?
Pund ? Åh den är så pass värd ? Kommer kunden att gå till någon annan om vi eftersom maskinen 2000 $ i Maryland att kunden får betala 2000 pund för den ?

Tyskland ? Maskinen kosta 2000 i Maryland - de kan få betala 8000 d-mark för den (så får de för kriget också.)
 
S skaraborgsfakir skrev:
Jag köpte en ett år gammal CDC WREN 300 MB disk 1990. Den var betydlgit större än det mesta som då fanns på PC-sidan (den var SCSI.)

8086... 40 MB tror jag på.
Bad farsan leta efter den men han kunde inte hitta den. Hade varit kul få lite mer detaljer om den.
 
J JohanLun skrev:
Jag minns inte den där skärmen (men väl CGA och EGA som såg snarlika ut, CGA med svarta knappar, den monokroma med bara två knappar) - jag har förstått att de skärmarna är mycket eftersökta idag men att de är oerhört sällsynta. Det jag vet om dem är det jag läst nu på gamla dar (och jag minns inte exakt vad jag läst men jag har för mig att), just de skärmarna går att konvertera till VGA (vilket inte går med en IBM EGA skärm). Ingen vettig människa köpte väl IBMs svindyra specialgrafikkort till hemmet??? Hur kommer det sig att du kom över en sån? Ta väl vara på den där skärmen! Jag har velat få tag på en EGA skärm till min IBM AT, men gett upp... De där är hårdvaluta, säkert 5-10.000 spänn...

[länk]
P pmd skrev:
Bootmonitorn i SUN-datorer var en Forthinterpretator.
Den är en Forth-interpretator.
Designen används även i OpenBoot (maskiner från Sun,IBM,Apple och ett litet bolag vid namn ARM har använt Forth.)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bad farsan leta efter den men han kunde inte hitta den. Hade varit kul få lite mer detaljer om den.
Den WREN disken var bättre begagna. Det var en kille i NY state (tror jag) som ville sälja den, så jag importerade den (och banköverföring)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.