Vi håller på och renoverar hallen och har köpt en stor (cirkulär med 110 i diameter) spegel som vi tänkte hänga upp på en vägg.
Innan vi skulle skruva upp spegeln gick vi för säkerhets skull över den med regelsökare som givetvis markerade den att det fanns i el i princip hela den del av väggen där vi hade tänkt skruva. För att vara säkra testade vi med en annan regelsökare som markerade i princip samma. Tänkte först att det kunde vara pga fortfarande fuktig tapet men börjar mer och mer kännas som att det är dags att inse sanningen :/.

Hur hänger vi upp spegeln på bästa sätt utan att riskera elen? Tror att det är spånskiva bakom tapeterna och spegeln väger ungefär 15 kg enligt leverantören. Det finns två fästpunkter på spegeln.

Finns också barn i huset som säkert kommer att pilla på den så känner att upphängningen gärna får vara rejält tilltagen så man kan känna sig lugn :).
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
V villasuperstar skrev:
Innan vi skulle skruva upp spegeln gick vi för säkerhets skull över den med regelsökare som givetvis markerade den att det fanns i el i princip hela den del av väggen där vi hade tänkt skruva.
Regelsökaren indikerade väl att det fanns reglar i väggen?
Men borra t.ex. två Ø8 mm hål försiktigt och sätt in metallexpandrar:
Metallexpander med C-krok för montering i gipsvägg.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...s/gipsexpanders/metallexpander-c-krok-365122/
Det borde vara lätt at kolla att det inte går elledningar, eller ligger reglar där du sätter expandrarna.
 
Villa eller lägenhet?
Hallen i en lägenhet kan innehålla stigare till andra lägenheter, är det många våningar och lägenheter ovanför kan det bli mycket kabel...i en villa kan centralen sitta på andra sidan väggen, blir mycket tråd då också.
 
V villasuperstar skrev:
Vi håller på och renoverar hallen och har köpt en stor (cirkulär med 110 i diameter) spegel som vi tänkte hänga upp på en vägg.
Hur har det gått?
Hur gjorde du, och någon framgång? Lägg gärna upp en bild!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur har det gått?
Hur gjorde du, och någon framgång? Lägg gärna upp en bild!
Absolut, har ingen bild men kan berätta mitt tillvägagångssätt.

Fick idén på ett annat ställe att det egentligen bara är skruvdelen som sitter i plattan som bidrar till hållfastheten. Gjorde därför så att jag borrade ett litet hål på ett "elfritt" ställe där jag kunde föra in en bit tunn ståltråd som jag veckat längs fram (ungefär som ett L men med mindre än 90-graders vinkel). Med denna kunde jag mäta tjockleken på skivan genom att mäta ståltrådens längd från det att kroken "hakade" tag på andra sidan (och därefter slita ut ståltråden). När jag sen visste skivans tjocklek valde jag bara skruvar där endast någon millimeter skulle sticka ut på baksidan.

Skivan var rätt tjock (1 tum) och en spånskiva så två rejäla skruvar räckte för att hålla spegeln på plats :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.