Vad gäller med leveranser? Vid vilken tidpunkt läggs beställningen hos fabriken så att man hamnar i produktionslinan? är det när man skriver kontrakt eller är det när handpenningen är betald? eller bygglov? Nån som vet?
 
Det är kombinationen av bygglov, avrop och signerade ändringar på avropet, samt att handpenningen för bygglovetsunderlaget är betald (hus inritat på kartan).

Grejen är den att man får/kan inte göra avropet före man fått bygglov, och för att få bygglov så måste man ha fått huset inritat på kartan. Sen gör man sina egna ändringar utifrån avropet och signerar dessa. Sen är du i prod.linan.

Vi är det sedan i fredags...
 
Ok, då kan man se framemot att få huset leverarat efter nyår då.... usch! Jag var inställd på v35 när vi betalade handpenningen och nu har det blivit v45! hoppas att det inte ska bli flera förseningar. När kommer ditt hus?
 
Vi trodde att vi skulle få flytta in till november, för det var vad säljaren pratade om när vi signerade det första avtalet. Nu är det framflyttat så vi inte kommer att fira jul i nya huset. Och då har inte vi eller kommunen stått för någon fördröjning måste poängteras... Trist!
(Att jag dessutom ska få bo i svärmors källare i över ett halvår sedan vi ska lämna nuvarande huset i juni gör ju bara att man sneglar ännu mera åt snaran...) :)
 
man kan bara hoppas på att grabbarna i fabriken lägger in en högre växel och får mer arbetskamrater :)
Det lustiga är ju att vi redan gjort avrop men inte hamnat i linan ännu. Vi har bekanta som bygger med skidstahus och dom har redan börjat bygga huset på plats, utan att bygglovet är klart!

Bygglovet kan ju ta nån vecka till så man kan ju bara hoppas att det inte ska väntas till det är klart!
 
Det verkar inte så slugt att börja bygga utan bygglov, det är ju en liten chanstagning, både för byggherre och leverantör...
Men visst tar man effektivt alla dagar tillvara.
 
Ställer en ny fråga.

Är det någon som fått ett bestämt leveransdatum på papper? Så att man kan göra sig av med det boende man sitter på nu... och vad sker om SMV inte levererar i tid?
 
sheriffen skrev:
Ställer en ny fråga.

Är det någon som fått ett bestämt leveransdatum på papper? Så att man kan göra sig av med det boende man sitter på nu... och vad sker om SMV inte levererar i tid?
Orderbekräftelse med leveransdatum verkar sitta hårt inne... Men om Du fått ett leveransdatum och SMV inte levererar på utsatt tid så har du rätt till ersättning (skadestånd) enligt ABS 05. Konsumentverket/KO - ABS 05
 
H
När vi beställde vårt hus i förra året så visade vår säljare i sin dator precis vilka punkter som man skulle ha gjort innan man hamnade på leveranslistan. Vi skulle göra beställning avrop och ritningsbeställningar, och det enda som tog tid var kommunens nybyggnaadskarta ( en vecka). när vi väl kom in på leveranslistan så blev det inga förseningar, utan vår säljare fixade med alltihop:) så vi tog semester i någon månad när huset var på väg, kom hem och grunden var klar :)
 
Vårt hus blev oxå mycket mer försenat än från början pga förseningar med vissa saker. Det är lite tråkigt när man ser fram emot huset så mycket.
 
Jag har köpt ett Kalmar hus med bastu, kamin och dubbelgarage från Smålandsvillan, för 3 veckor sedan fick jag leveranstid vecka 46. Jag skrev under avtalet i mitten av april och slutbeställningen första veckan i Maj.

Min säljare sa att det gick snabbare när man gjorde slutbeställningen och samma dag fick jag leveranstid, jag har inte ens ansökt om bygglov än men har fått positivt besked från kommunen, kommunaltomt i Ljungby och huset uppfyller planen, behandlingstiden är smått otroliga 1-2 veckor för bygglov om planen följs.

Har ni frågor så svarar jag gärna, om tillval priser etc. Den största nackdelen som jag tycker är att man inte kan få automat garageportar, porten fästs bara i väggen och fungerar inte som vanliga portar, valde bort fick 11000 skall köpa automatportar troligtvis 25000 men det är det värt.
 
Har funderingar kring smålandsvillans dubbelgarage ska förmodligen skriva kontrakt på en villa Västervik nästa vecka. Undrar hur mycket garaget och framför allt grunden till den kommer att kosta då jag funderar på vilket garage man ska välja, eller om man ska leta efter någon annan garage firma. Men det borde ju bli billigare att göra husets och garagets grund samtidigt.
 
JonSof:

På mitt dubbelgarage från Smålandsvillan betalar jag rikitpriserna som står på hemsidan: 167 500, sen tillkommer markarbete om det är över normalt vilket jag har eftersom det skall fyllas 1 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.