Ett stort hål i en vit vägg där tapeten tagits bort, exponerar smulig betong och isolering nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort hål i en betongvägg med isolering och betongrester på ett trägolv vid en rumshörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i en väggs gips och betong synligt nära golvsockel med smulor och isolering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, dottern upptäckte idag när hon rev ner tapeten i sovrummet ett stort hål i väggen. Väggen gränsar yttervägg och där hålet är mot ett annat rum. Hon kunde få ut isolering och betongmurar som var i smulor. Räknas detta som dolt fel? Golvsockeln o tapet i tjockt lager har täckt hålet. Kan det vara någon tidigare vattenskada från ytterväggen? Känns inte som att det bara är att täppa igen hålet och tapetsera över… Vems är ansvaret, hennes, förre ägarens, föreningens?
Tacksam för råd
 
  • Gilla
Pucco
  • Laddar…
Går det några rör i väggen, där i hålet?
Hur länge sedan köptes bostadsrätten?
 
C
T tarha1 skrev:
betongmurar som var i smulor.
Tvivlar starkt på att det där är betongsmulor. Det ser ut som slaggstensblock, ett vanligt byggmaterial i innerväggar förr, som är ett ganska sprött material. Även om man kan fundera på orsaken varför det smulats sönder på det där sättet så är det knappast något dramatiskt. Ser ut som att någon varit där och lagat i tidigare. Eventuellt kan man be föreningen ta en titt på det om det får en att sova bättre ;)

Jag skulle tagit något lämpligt byggblock, Leca eller lättbetong, såga till en lagom stor kloss och mura in den i hålet med gipsputs. Vilket för övrigt är ett lämpligt material för att laga andra hål i kalkputsen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Går det några rör i väggen, där i hålet?
Hur länge sedan köptes bostadsrätten?
Hej, hon kunde inte känna några rör i hålet. Hon köpte lägenheten i augusti förra året.
 
C cpalm skrev:
Tvivlar starkt på att det där är betongsmulor. Det ser ut som slaggstensblock, ett vanligt byggmaterial i innerväggar förr, som är ett ganska sprött material. Även om man kan fundera på orsaken varför det smulats sönder på det där sättet så är det knappast något dramatiskt. Ser ut som att någon varit där och lagat i tidigare. Eventuellt kan man be föreningen ta en titt på det om det får en att sova bättre ;)

Jag skulle tagit något lämpligt byggblock, Leca eller lättbetong, såga till en lagom stor kloss och mura in den i hålet med gipsputs. Vilket för övrigt är ett lämpligt material för att laga andra hål i kalkputsen.
Hon kontaktar föreningen idag om de kan titta på detta.
 
Detta är som sagt inget dramatiskt, det är vanligt att man får stora skador på den typen av gamla väggar när man river ytskikt, eller river köksinredning. Även om det här var ett lite ovanligt stort hål. Här behövs lite mer än spackel. Men att man behöver reparera håligheter som ofta är rätt djupa är normalt på den typen av väggar.

Detta skrivet med förutsättning cpalm har rätt i sitt antagande.
 
Om jag tolkar rätt vad gäller bostadsrättsinnehavarens skyldighet så är det hon som ska stå för att laga hålet då? eller ja det här kanske skulle varit under juridik men någon kanske vet eller har varit med om nåt liknande?
 
  • Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
C
T tarha1 skrev:
Om jag tolkar rätt vad gäller bostadsrättsinnehavarens skyldighet så är det hon som ska stå för att laga hålet då?
Ja det är en rimlig utgångspunkt om det inte finns några tecken på att det är en del av ett större problem.

Det känns inte heller som en så pass stor grej att det överhuvudtaget är värt att fundera så mycket kring det. Jag känner de som fixat liknande hål genom att knöla in ett gammalt lakan och kleta husfix utanpå. Så kan man också göra om man inte vill göra det ordentligt.
 
  • Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.