Hej!

Vi bergvärme med tolv sektionsradiator i vårt hus. En av sektionsradiatorna fungerar inte som den ska, och jag förstår inte varför?

Jag har lufttat hela systemet ett antal gånger och alla andra sektionsradiatorerna fungerar utmärkt.

Jag har luftat problem radiatorn varannan dag under förra veckan och det var rejält med luft i systemet. Till sist tömde jag ut ca 3dl vatten. När jag gjorde det blev till röret varmt en liten stund, men sedan hände inget mer.

Kan det vara skräp i raditorn som hindrar cirkulation? Någon som känner igen problemet och har några tips?
 
Antar 2-rörsystem. Är returventilen öppen? Om den är stängd eller ockluderad, borde du ju kunna få fenomenet att radiatorn blir varm en stund när du luftar, då den fylls med varmt vatten, som sen svalnar när du inte har cirkulation.
 
H Huggmejsel skrev:
Antar 2-rörsystem. Är returventilen öppen? Om den är stängd eller ockluderad, borde du ju kunna få fenomenet att radiatorn blir varm en stund när du luftar, då den fylls med varmt vatten, som sen svalnar när du inte har cirkulation.
Tackar för ditt svar. Ja det låter precis som mitt problem. Frågan är om returventilen måste bytas eller om det går att justera flödet?
 
G Gungner skrev:
Tackar för ditt svar. Ja det låter precis som mitt problem. Frågan är om returventilen måste bytas eller om det går att justera flödet?
Provat öppna locket på den? Då borde du komma åt en justerskruv som du kan testa vrida på. Troligen insex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.