I
Hej

Vi har köpt hus som har direktverkande el är det värd och byta ut mot fjärrvärme? Fördel nackdel?
 
Undersök fler alternativ än endast fjärrvärme. Luft/vattenvärmepump, bergvärme med mera.
Vi har fjärrvärme men jag skulle nog inte installera det idag det till installationskostnad samt monopol hos leverantören.
 
  • Gilla
HEM2121 och 12 till
  • Laddar…
Jag utgår från att ni ska konvertera till vattenburen uppvärmning iochmed bytet
 
Är det något kampanjerbjudande för fjärrvärme inklusive konvertering till vattenburet system?
 
I
J Josth skrev:
Är det något kampanjerbjudande för fjärrvärme inklusive konvertering till vattenburet system?
Nej ingen kampanj
 
  • Gilla
LarLid och 1 till
  • Laddar…
I
H henche skrev:
Jag utgår från att ni ska konvertera till vattenburen uppvärmning iochmed bytet
vi tänkte dra fjärrvärme för uppvärmning av vattnet men ev behålla radiatorerna som det är alltså el ( vill inte ha utanpåliggande rör i hela huset vilket blir om man även gör om radiatorerna)
 
  • Wow
Richard Beiron
  • Laddar…
Vi hade fjärrvärme i tidigare villa, skulle inte välja det idag om jag inte måste. Ogillar tanken på de har monopol och i princip kan de sätta de priser de vill, för installationskostnaden skulle jag istället valt luft/vatten eller liknande.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 7 till
  • Laddar…
I Lea2020 skrev:
vi tänkte dra fjärrvärme för uppvärmning av vattnet men ev behålla radiatorerna som det är alltså el ( vill inte ha utanpåliggande rör i hela huset vilket blir om man även gör om radiatorerna)
Så enbart fjärrvärme för varmvattenberedare? Kanske lönar sig om man har många tonåringar som tar långa duschar, men jag tvivlar på det (kan dock vara bekvämare att ha obegränsat med varmt vatten till dusch). Det är runt 1000 kWh per person och år som är varmvatten vill jag minnas.

Men jag skulle nog kompletterat värmen med luft/luft värmepump. Det är inte en stor investering och man får tillbaka pengarna ganska fort. Och ingreppet är ganska lokalt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
T
Bind inte upp dig på fjärrvärme, satan dyra avgifter!

Köp en LLV istället. 10 ggr bättre.
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Vad kostar fjärrvärmen per kWh? Det måste ju finnas ett elpris där fjärrvärmen blir mer prisvärd.
 
A
I Lea2020 skrev:
vi tänkte dra fjärrvärme för uppvärmning av vattnet men ev behålla radiatorerna som det är alltså el ( vill inte ha utanpåliggande rör i hela huset vilket blir om man även gör om radiatorerna)
Med de förutsättningarna hade jag aldrig gjort det. Fruktansvärt dyr lösning för lite varmvatten.

Ska du bara värma varmvatten, så fortsätt med elberedare. Jag hade tvekat på konverteringen av hela anläggningen, för att det blir dyrt och svårt, men att göra det för lite fjärrvärme, då är det bättre att värma vattnet genom att elda hundralappar under en gryta.
 
  • Gilla
Snicklas och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad kostar fjärrvärmen per kWh? Det måste ju finnas ett elpris där fjärrvärmen blir mer prisvärd.
Olika priser i landet beroende på leverantör samt vilken årstid det är. Vi har fast avgift på 440 (tror jag) per månad sen typ 600-650 per Mwh under den kallare årstiden.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad kostar fjärrvärmen per kWh? Det måste ju finnas ett elpris där fjärrvärmen blir mer prisvärd.
För mig kostar fjärrvärme 6000 kr/år i fast avgift (plus 70 öre/kWh under vintern). Om det är 1000 kWh/person varmvatten och 4 personer med 1.50/kWh så måste priset per kWh fjärrvärme vara 0 öre. Till det kommer dyr installation. Räkna med flera tusenlappar per år för avskrivning av fjärrvärmecentralen. Visst, väldigt bekvämt att ha fjärrvärme men då ska det till en pool eller uppvärmning av huset också.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
S sjoelund skrev:
För mig kostar fjärrvärme 6000 kr/år i fast avgift (plus 70 öre/kWh under vintern). Om det är 1000 kWh/person varmvatten och 4 personer med 1.50/kWh så måste priset per kWh fjärrvärme vara 0 öre. Till det kommer dyr installation. Räkna med flera tusenlappar per år för avskrivning av fjärrvärmecentralen. Visst, väldigt bekvämt att ha fjärrvärme men då ska det till en pool eller uppvärmning av huset också.
Att dra vattenburen värme i huset får ju förståss på en slant oavsett vad som värmer vattnet.
Men en värmepump går ju loss på ca 100k, kräver service samt lever ca 15år.

När Elpriserna verkar skjuta i höjden kan det vara intressant att räkna på den gamla sanningen "fjärrvärme är snordyrt".
 
  • Gilla
Ulfjs och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men en värmepump går ju loss på ca 100k, kräver service samt lever ca 15år.
Stämmer för luft-vatten. Luft-luft är billigt och enkelt om man vill göra en mindre förbättring på hus med direktverkande el.
 
  • Gilla
slurppe99 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.