Jag försöker bygga badrum på ovanvåningen i vårt Älvsbyhus Mimer. Eftersom jag lät bygga huset med en takkupa på "fel" håll så var jag tvungen att vända på det förberedda avloppet för wc/dusch/handfat. och nu har jag kört fast..... Köpte en Hafa Moon inbyggd toalett som jag tänkte montera och efter mycket funderande så tog det stopp!
Avloppet är ändrat och duschdelen är klar, nu skulle jag "bara" dra till wc samt handfat så jag monterade fixturen där jag ville ha den, avstånd från vägg ska enl Hafa´s monteringanvisning vara 170-200 mm utvändigt mått!
och när det är 200 mm från vägg så hamnar avloppet ca 35 mm från färdig vägg! Enl BKR/GVK/Säkervatten så är det minimum 60 mm som gäller! Så vad göra?
Flytta ut fixturen med längre bult? klackar? eller skaffa en annan stol? Flyttar jag ut fixturen så frångår jag Hafa´s monteringsanvisningar! (hur blir det då vid en eventuell läcka?) ett annat alternativ är ju att montera avloppet i väggen? Eller ska jag skaffa en annan stol?
Vad hade ni gjort?

Att betänka är även att avloppet "krockar" med en längsgående golvregel så att det kommer att behövas en ca 30 graders böj mellan avlopp och stol! och i detta läge kanske det vore bättre att montera en stol som har avlopp bakåt? Vägghängd?
 
  • Väggmonterad toalettstomme och avloppsrör under konstruktion i ett ovanvåningsbadrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte riktigt problemet.
Med en sån där fixtur ska du göra klart rummet och bygga fixturen i en låda i rummet om du förstår.
 
Jag hade börjat med att anlita yrkesfolk, i detta fallet en vvs-montör för att göra så viktiga saker.

Sen hade jag gjort färdigt badrummet som det ska vara med minst 60mm bakom avloppsröret.

Sist men inte minst hade jag skaffat en ordentlig stol/fixtur typ från Geberit och inget Hafaskit. ;)
 
T TheGame skrev:
Förstår inte riktigt problemet.
Med en sån där fixtur ska du göra klart rummet och bygga fixturen i en låda i rummet om du förstår.
Min fundering är om jag ska använda stolen och fixturen eller montera någon annan typ!
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag hade börjat med att anlita yrkesfolk, i detta fallet en vvs-montör för att göra så viktiga saker.

Sen hade jag gjort färdigt badrummet som det ska vara med minst 60mm bakom avloppsröret.

Sist men inte minst hade jag skaffat en ordentlig stol/fixtur typ från Geberit och inget Hafaskit. ;)
Jag ska inte göra hela jobbet själv! Och funderingen har varit om jag överhuvudtaget ska använda fixtur och stol som jag köpt, eller montera en "vanlig" alternativt vägghängd?
Lokala golvfirman (som är tänkt att lägga matta sedan) hade en drive på Hafa fixtur och stol! Svenskt tänkte jag och köpte, när jag testmonterade inför planeringen av badrummet så monterade jag provisoriskt upp stolen så vi kunde känna på placeringen! då upptäckte jag att den enl monteringsanvisningen ska monteras såpass nära väggen att det inte går att ha avlopp 60mm ifrån! Visst detta går att modifiera så jag får 60 mm men då har jag frångått hafa´s anvisningar!

Har även fått samma råd från vvs killen att skaffa en annan stol och inte Hafa! Är det så illa alltså?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS
Har du varit i kontakt med Hafas kundtjänst om monteringen?
De skriver ju att de har avtal och samarbete med Säker Vatteninstallation men du skriver att det inte går att följa både Säker vatten och monteringsanvisningarna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du varit i kontakt med Hafas kundtjänst om monteringen?
De skriver ju att de har avtal och samarbete med Säker Vatteninstallation men du skriver att det inte går att följa både Säker vatten och monteringsanvisningarna.
Jo jag har varit i kontakt med kundtjänst! Fick först tillsvar att de kunde skicka längre bultar då de som ingår är för korta! de förklarade även att det var 40mm som gällde fram tills årsskiftet? men som jag läst så har det varit 60mm ganska länge? någon som vet?
Ställde då följdfrågan om att frångå deras monteringsanvisning genom att använda längre bultar?
Har efterfrågat svar från Produktansvarig men ej fått svar därifrån (ännu)

Men borde inte en "Svensk" fixtur vara anpassad till svensk standard tycker jag?
 
BirgitS
De 40 mm gällde alltså fram till förra årsskiftet så den där toaletten borde ha sålts ut för ett år sen.
 
S Shoebox skrev:
Har även fått samma råd från vvs killen att skaffa en annan stol och inte Hafa! Är det så illa alltså?
Ja, tyvärr är där inte många av oss yrkesfolk som vill ta i t.ex Hafa, Bathlife, Noro etc... :cry:

Oftast säljs inte dessa märken hos yrkesfolkets grossister heller utan endast hos diverse nätbutiker eller ibland på byggvaruhusen vilket gör att all reklamation är betydligt mer komplicerad också.

Prisskillnaden du tjänar på dessa "billighetsmärken" förloras ofta på att monteringen är betydligt mer invecklad och således blir kostsammare. ;)
 
Det är ju bara byta ut själva fixturen. Toaletten går att använda på annan fixtur det är standard mått vad jag vet?
jag har en 10år gammal Hafa moon toalett monterad på en Geberit-fixtur.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, tyvärr är där inte många av oss yrkesfolk som vill ta i t.ex Hafa, Bathlife, Noro etc... :cry:

Oftast säljs inte dessa märken hos yrkesfolkets grossister heller utan endast hos diverse nätbutiker eller ibland på byggvaruhusen vilket gör att all reklamation är betydligt mer komplicerad också.

Prisskillnaden du tjänar på dessa "billighetsmärken" förloras ofta på att monteringen är betydligt mer invecklad och således blir kostsammare. ;)
Köpte fixtur och stol på lokala golvfirman, så i min tro var det inget "lågpris" märke! man lär av sina misstag!

Brukar inte snåla på grejerna i huset! här gick jag på en nit!
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det är ju bara byta ut själva fixturen. Toaletten går att använda på annan fixtur det är standard mått vad jag vet?
jag har en 10år gammal Hafa moon toalett monterad på en Geberit-fixtur.
Ok hade faktiskt den tanken, men trodde inte det var samma standard? det är ju ett alternativ!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.