Vi har automatiska fönsteröppnare och någon sa att man borde ta in dessa över vintern pga frost.
Är det någon som har erfarenhet?
 
Mina föräldrar hade sådan på växthuset på 80-/90-talet, där tog vi in ”gaskolven” i garaget under vinterhalvåret.
 
Jag undrar detsamma. Har hört både att de ska vara frostsäkra och att man ska plocka in de över vintern...
 
  • Gilla
Postman1138
  • Laddar…
Jag har glömt att plocka in dem en vinter, och till våren så ville de inte öppna. Men löste sig genom att smörja dem.
 
Våra sitter uppe i växthuset året om. De strejkar aldrig.
 
Där är vax i cylindern så nån direkt fara för minus är där inte men de mesta mår ju bättre av en stabil sval temperatur utan massa fukt
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vi har automatiska fönsteröppnare och någon sa att man borde ta in dessa över vintern pga frost.
Är det någon som har erfarenhet?
Har tunnelväxthus, där fönstret är i trä, där glömde jag plocka in gasfjädrarna en vinter. Vilket resulterade i att infästningen av öppnarna slets bort, antagligen när fönstret varit fastfruset och solen legat på så att mekanismen försökt öppna.
 
Plockar dessa personer loss gasfjädrarna till bakluckan på bilen över vintern ochså?
 
Till växthuset är det vaxkolvar, till bilen är det gaskolvar, vill tro att de är olika väderkänsliga.
 
D Du och 19till skrev:
Plockar dessa personer loss gasfjädrarna till bakluckan på bilen över vintern ochså?
Det är ganska stor skillnad mellan en gaskolv till tex bakluckan på en bil och på en kolv till en självöppnande & självstängande kolv till en automatisk fönsteröppnare som öppnar när det blir varmt & stänger när det blir kallt.
 
Okej.

Termostaten i bilar är bättre att jämföra med då. Den funkar på samma vis som fönsteröppnarna dvs vax..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.