Som rubriken lyder har jag köpt bandsåg som sannolikt kommer i morgon.

Detta kommer sannolikt bli en följetång med kommande frågor då jag aldrig haft, eller använt bandsåg tidigare.

Frågor som bladstyrning, smörjning, såg-bandsval etc kommer längre fram.

Sågen är en Waco BC7. Så nog en ganska ordentlig såg. Naturligtvis är utrymmet där sågen ska nyttjas för litet för permanent uppställning varav jag behöver någon form av hjul till sågen.

Till Luna W57 snickerimaskin har jag en hjulställning med "hävhjul" denna är rätt smidig, vet någon om det finns motsvarande att köpa som passar till bandsågen? Egentligen behöver jag ju inte "hävhjulet" ett sånt har jag ju redan och slipper gärna förvara fler.

Eller är andra typer av hjul bättre? Bandsågen är ju både smal och hög, det känns inte så stabilt från bild, men kanske är stabilare än jag tänker mig?

Det är ju lite svårt att få någon egentlig uppfattning av produkter bara genom att läsa på nätet.

Bifogar lite bilder på hjulen på snickerimaskinen. Hjulställning med hävhjul på en Luna W57 snickerimaskin i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjulställning med hävhjul på en Luna W57 snickerimaskin i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjulställning med vita hjul monterade på basen av en grönmålad snickerimaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad väger en bc7?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad väger en bc7?
Jag vet inte... tror säljaren sa att han lyft den med en kran som skulle klara 700kg som knakade betänkligt. Så någon stans där i krokarna? Inte sett sågen än, köpte lite på en chansning med leverans. W57 ska väl väga kring 500kg.
 
Börjar ju nu fundera lite på vad för monster jag köpt... sannolikt minst två nummer större än jag borde, hoppas den går in och går använda utan att dominera precis hela garaget... att det är som jag fått för mig att det mest är höjden som skiljer, som ska va ok.
 
Vi väntar med spänning — och håller tummarna!

Vad gäller mobilitet handlar det väl först om att få in maskinen i verkstaden, sedan får vi se. Det finns ju olika lösningar och kommer tid kommer råd... ;)

Det verkar vara en rejäl såg du köpt.
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Vi väntar med spänning — och håller tummarna!

Vad gäller mobilitet handlar det väl först om att få in maskinen i verkstaden, sedan får vi se. Det finns ju olika lösningar och kommer tid kommer råd... ;)

Det verkar vara en rejäl såg du köpt.
//Ronnie
Det är just att den verkar väl rejäl jag är mest nervös över...
Tror det var ganska bra pris och hjälp med frakt så slog till rätt fort och nu har jag blivit nervös över att den blir för stor och inte bara är att sälja vidare hur som oavsett pris... aja, får hålla tummarna för att den faktiskt är liten nog att den går ställa utmed någon vägg...
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Grattis, ikväll blir det hjulafton då (y):D
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Grattis, ikväll blir det hjulafton då (y):D
Och inte bara lillhjulafton..
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Lite julafton blir det ju på sätt och vis, men blir än så länge utan hjul... eller bandhjul blir det ju, men tänker försöka undvika att flytta sågen på dem... frågan är dock fortfarande hur man kan få en sån såg transportabel...

Något liknande det som sitter på lunan borde ju vara rimligt lätt att få till... om man hade en svets och hade någon form av erfarenhet av att svetsa...
 
J JFrisk skrev:
Lite julafton blir det ju på sätt och vis, men blir än så länge utan hjul... eller bandhjul blir det ju, men tänker försöka undvika att flytta sågen på dem... frågan är dock fortfarande hur man kan få en sån såg transportabel...

Något liknande det som sitter på lunan borde ju vara rimligt lätt att få till... om man hade en svets och hade någon form av erfarenhet av att svetsa...
Ja, alternativet är väl att den står på en pall och att köra med en palllyft.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ja, alternativet är väl att den står på en pall och att köra med en palllyft.
Ja, jag har funderat på det alternativet också, tyvärr saknar jag pallyft och är lite tveksam till att höja upp den så, men får känna hur höjden känns när den är på plats.
 
Hur gick det? Bilder?
 
Utan bilder har det inte hänt.

Var lite missförstånd. Säljaren packade bandsågen på släpet dagen jag trodde den skulle komma. Men nu är den på väg. Han bör vara här om mindre än en halvtimme.
 
Ok, du får tjugo minuter. Sen ska det vara bilder i tråden!
 
Tom garageuppfart med utsikt mot en carport, genom den en bandsåg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garageuppfarten tömd. redo att trassla in till carporten med släp.
 
  • Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.