Hej,
hittade en gammal tellstick net i en låda men jag lyckas inte hitta den på live.
Är det någon som vet om denna gamla 433-enhet inte längre går att få att fungera?
 
Tellstick Net, blå låda, ska fortsatt fungera.
Har du skapat konto osv?
 
Ja den blå lådan,
jag loggade in på mitt gamla konto men den hittas inte och mitt konto var tomt.
Går det att resetta den på något vis?
Hittar inget i manualen
 
Det finns ingen kunddata i enheten.
Vad är historiken för grejorna?
Om du försöker lägga till den med aktiveringskoden, vad händer då?
Får den en IP-adress från routern?
 
Det finns en möjlighet att den gamla är ”spärrad” om man uppgraderat och migrerat till ZNet Lite v2. Telldus körde en drive för några år sedan eller så till ett reducerat pris.
Men det låter inte som det varit fallet här…
 
Hej,
Jag har gått över till homeassistant men tänkte ge bort min gamla Telldus Net till min bror.
Jag ville dock kolla att den fungerade innan...
Om man köper en begagnad Tellstick, hur fick man den då att byta konto?
Tänker om jag skapar nytt telldus live-konto och försöker registrera dentelldus'en kanske det fungerar eller vad tror ni?
Den går i alla fall inte arr "resetta" med någon knapp förstår jag.
 
Det är bara personen vars konto enheten har varit registrerar på som kan frigöra enheten (ta bort plats).

Om din enhet inte är knuten till ett konto så ska det gå bra att skapa ett nytt konto och plats med en ny användare/e-postadress och sedan registrera enheten till detta.
 
Just den 21 oktober 2021 slutade vår telldus att fungera. Den vi har är också är den gamla varianten. Går att styra manuellt, men all automatik fungerar ej, dvs alla händelser är ur funktion. Det står på deras hemsida att det är problem med händelserna för en del. Idag den 6 nov fungerar ej det flesta. Ibland går någon del, dvs slår på eller av, men helt slumpmässigt. Vi tror att Telldus vill bli av med allt gammalt. Har använt denna styrning i ca 8 år.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Just den 21 oktober 2021 slutade vår telldus att fungera. Den vi har är också är den gamla varianten. Går att styra manuellt, men all automatik fungerar ej, dvs alla händelser är ur funktion. Det står på deras hemsida att det är problem med händelserna för en del. Idag den 6 nov fungerar ej det flesta. Ibland går någon del, dvs slår på eller av, men helt slumpmässigt. Vi tror att Telldus vill bli av med allt gammalt. Har använt denna styrning i ca 8 år.
Testa med att starta om router eller tellstick:en, så att den får logga på servrarna igen.
Jag har sett samma fel, men händelser med tillhörande åtgärder funkar nu igen på de system som jag har koll på.

Du kan läsa om vad Telldus/Proove har för planer här:
https://telldus.com/wp-content/uploads/2021/10/Information.pdf

Inget är sagt att supporten för Tellstick Net ska upphöra. Dock kommer fokus att ligga på Bluetooth och Zigbee i kommande produkter.
 
Detta gjorde vi från början och har gjort flera gånger senaste veckorna. Vi har börjat överge system till förmån för Animus, där allt finns lokalt hos oss. Tar tid att flytta över alla moduler til det nya systemet. vi har ca 25 olika moduler för på- o avslagning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.