S
Hej!
Det är så att jag har ett installerat golvvärme den installerades ungefär för 6 veckor sen, nu när jag vill sätta på golvvärme så står det 16 grader konstant när jag sätter den på 21 grader så står det att de blir 21 grader om 2 timmar, men 2 timmar senare så är det fortfarande på 16 grader. Min fråga är hur långt tid tar det för golvet att bli varmt eftersom att de var första gången jag satte igång de efter installationen. Skall man vänta ett dygn eller hur går jag tillväga. Tacksam för svar
 
För lite information.
Den som installerade golvvärmen, kollade den inte av att det fungerar?

Vad säger manualen?
Vad är det för golvvärme? El/vatten?
Tillverkare & modell?
Vad är det för termostat/reglercentral?

Länkar till manualer mm?
 
S
Demmpa Demmpa skrev:
För lite information.
El golvvärme jag ser på själva skärmen att den har tagit förbrukning men det har inte överstigit 16 grader än jag har inte haft igång det mer än 3-4 timmar efter installation, de gäller ebeco Cable 500, anledning till att installatören inte testa var på grund av att spacklet skulle torka i 4 veckor
 
Ingjuten, med eller utan isolering mot tex betongbjälklag, då kan det ta ett par dygn för att värma upp allt och det ska gå sakta att värma upp, inte maxvärme på då, utan steg för steg i ett par graders uppställ.
 
S
Vi rev ju hela golvet och kom hela vägen till betongen sen var de ba flytspackel sen la vi klinker o sedan fog
 
OK då blir det säkert några dygn som det tar att få upp värmen på golvet, värmen ska då gå både upp och ner i betongen och mätta allt, så ha lite tålamod , värmen är på väg men det går med snigelfart.
 
Är golvvärmeslinga meggad & resistansmätt?
Finns det dokumenterat?
Ska mätas: innan läggning, innan ingjutning/inspackling, efter spackling, efter klinkerläggning.
 
S
Jaha ja vi har inte haft någon el igång inte heller golvet eftersom ingen har bott där på grund av renoveringen men nu satte jag det på 21 och de stod 2 timmar tänkte kolla igen vid 5-6 på morgonen och se vad som händer
 
B
Är det ett utkylt hus med betong kan det ta flera dagar innan det blir varmt.

Ser du ingen tendens att det blir varmare kanske det börjar bli läge att ta dit nån elkunnig vän eller elektriker och kolla av om allt är i sin ordning, om den förbrukar den effekt den ska osv.
 
S
Ja eftersom de första starten sedan installation så jag tror de tar tid
 
Eftersom displyen visar temp så finns spänningen fram till termostaten, hur det är sen vet ingen. Som sägs det kan ta flera dygn innan det visar sig någon ökning. Nästa steg är en elektriker som kollar att den drar ström.
 
S
Ja det drar stör när jag kollar historiken ungefär 0,5 kw
 
B
500W räcker inte för att hålla mer än ett rum varmt, knappast ett hus. Vet inte om det är feldimensionerat eller något som är fel på slingan.
 
S
Min är installerad på 4000w men jag kan ändra vad hade varit rimligt tror du
 
B
Svårt att veta, om man inte vet hur många kvadrat det rör sig om. Så du kan ställa in både maxeffekt och temp?

Är det nygjuten betong ska det värmas varsamt i samråd med den som gjutit.

Om det inte är det så hade jag nog (vild gissning) börjat på ca 35W/m2 uppvärmd area. Ett par kW känns mer lagom än 500W i vilket fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.