U
Hej, vi håller på att renovera vårt hus och funderar på möjligheterna att ta bort en vägg och öppna upp mellan kök och matplats. Men innan vi tar kontakt med konstruktör och ska göra bygganmälan så funderar jag på storleken på balken.

Vi har endast 210cm i höjd upp till underkant av bjälklaget så blir balken för stor så känns det inte värt besväret att fortsätta processen.

Det är plankväggen på bilden vi skulle vilja ta bort. Det blir en öppning på 3m ganska exakt. Så min tanke är att fälla in ett ”svärd” eller en förstyvning i änden på timmerdelen, jacka ur och lägga balken på den. I andra änden blir det en stolpe.

Huset är 9,3 m långt och 6,8 m djupt/brett. Bor strax söder om Stockholm.

Delvis avtäckt trävägg i renoveringsprojekt där en potential balkstruktur övervägs för att öppna upp utrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal bild från prospektet. Köket är numera i ”allrum” och det är väggen in mot ”matsal” vi skulle vilja öppna upp till.
Planritning av ett hus med tydligt markerade rum som kök, matsal, och vardagsrum, samt en utmärkt vägg för potentiell rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en bild på övervåningen där jag försökt rita ut vart väggen går på våningen under.
Tomt rum med retro tapeter, markerad vägg som användaren föreslår att ta bort, med blå och röd linje för att indikera planerad balkposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vad tror ni? Räcker det med en HEA 140? Eller behöver vi ännu grövre balk?
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Räcker det med en HEA 140?
Det beror bl.a. på takkonstruktionen. Svårt att säga utan fler uppgifter.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Hej, försökt hitta en bild på takstolar likt vi har men kan inte inta nån exakt liknande. Men takstolarna påminner om de i denna bilden. Bara att nedre delen av stödbenen är infästa nästan ute vid ytterväggen och sen att den lutar inåt och sitter fäst i högbenet ca 80-100cm in från vertikallinjen av ytterväggen, se bild 2. Innertaket i sovrummet uppe sitter fäst i hanbjälkarna. Så vi har kanske strax över en meter från hanbjälke upp till nock. Ytterväggarna som högbenen vilar på går ca 40cm högre upp än golvnivån uppe. Dimensioner på virket får jag återkomma med.

Ritning av takstol med hanbjälkar, högben och stödben samt detaljer av husets övre del.
Ritning av takstol med ben infästa nära yttervägg, hanbjälkar och höjda ytterväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är byggt 1840 som en arbetarbostad men fick sig sen en ordentlig renovering nån gång 1900-1920 där man ökade takvinkel och byggde övre planet. Samt satte fasadtegel och spritputsade.
 
Redigerat:
Någon form av taklaster påverkar balken, om dina ritningar ska ge vägledning. troligen är HEA 140 för klent. I vilken snözon ligger huset?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
U
J justusandersson skrev:
Någon form av taklaster påverkar balken, om dina ritningar ska ge vägledning. troligen är HEA 140 för klent. I vilken snözon ligger huset?
tack för att du tar dig tiden!
Jag som hade antagit att väggen endast var för att stötta upp golvbjälklag/underarm. Eftersom stödbenen sitter så nära ytterväggarna och hanbjälken 2/3 upp till nock.
Känns svårt att få dit en balk som ska gå att gå under om den är mycket högre än 150 eftersom den ska kläs med nått också.

Vi befinner oss i snölastzon 2.
 
U
En följdfråga om det krävs kraftigare än en HEA140
Finns det nån balk som skulle klara det som är <150 hög, typ HEB140?
Alternativt hur stor öppning tror du det går att göra med en HEA/B 140?

jag är ytterst tacksam för hjälpen!
 
Det är svårt med ett så gammalt hus när man inte kan se det i verkligheten. Det finns förmodligen sätt att minska taklasterna genom åtgärder på vinden om denna inte används aktivt. Varje dm minskning av spännvidden gör underverk. En möjlighet när man har ont om plats på höjden är att använda limträ liggande. 165x315 liggande motsvarar knappt 90x270 stående. Motsvarande möjlighet med stål finns inte eftersom profilerna är låsta.
 
U
J justusandersson skrev:
Det är svårt med ett så gammalt hus när man inte kan se det i verkligheten. Det finns förmodligen sätt att minska taklasterna genom åtgärder på vinden om denna inte används aktivt. Varje dm minskning av spännvidden gör underverk. En möjlighet när man har ont om plats på höjden är att använda limträ liggande. 165x315 liggande motsvarar knappt 90x270 stående. Motsvarande möjlighet med stål finns inte eftersom profilerna är låsta.
Våra enda sovrum är på ”vinden” så den används. Eller syftar du på kattvindarna och utrymmet ovanför sovrummen, mellan hanbjälke och nock?

Kattvindarna är tomma förutom en låda med lite julpynt så där finns det möjlighet att göra lite vad som helst. Kattvindarna är nästan 2 meter breda, vilket gör att vi inte har nått snedtak på ovanvåningen i boutrymmet.
Vi hade en timmerman här när vi köpte huset som sade att väggarna till kattvindarna inte hade nån bärande funktion, även fast de är konstruerade av liggande timmer. Men vi tycker att de stora kattvindarna med massa synligt timmer ger charm så har valt att behålla dem.
Utrymmet ovanför hanbjälke kommer jag inte åt, springa mellan takspont och kattvindsväggen är ca 7cm, så då får jag riva innertaket för att få åtkomst.

Kan fota lite bilder i slutet på veckan och mäta dimensionerna på bjälklag och takstolar om du tror att de kan hjälpa och göra skillnad?

Jag har inget emot att göra öppningen nån decimeter mindre, men jag har så svårt att uppskatta vad jag ska stötta upp balken på då. För i ena änden, längs väggen mot hallen löper en källarvägg under som jag hoppas kan ta lasten, annars kan jag styva upp väggen i källaren. Och i andra änden av balken finns en bit av ordinarie timmerstomme som jag tänkte kunde bära balken. Oklart är hur jag ska bära upp lasten om jag ska göra öppningen mindre. Men det kanske konstruktören kan hjälpa till med sen isåfall fall.

Just nu är jag mest intresserad av att ta reda på om vi kan ha en öppning som går att gå raklång igenom och hur stor den öppningen då kanske kan vara. Så får de mest tekniska lösas sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.