Karlia
skoge skoge skrev:
sen finns det alltid undantag i vården...
region värmland kör 24-timmars pass på ambulanserna sommartid,i år med fullt betalt för 13 av de 24 timmarna
Jo det är jag medveten om, skrev om undantag. Men det är ju inte riktigt samma verksamhet, personal måste finnas dygnet runt. En hjärtattack är akut, renovering av badrum är det inte.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Unikt namn
J j-o75 skrev:
Det blir ju ändå inte värre än att någon som renoverar i egen regi håller på alla kvällar plus helgerna som de ofta blir. Bor man så tätt så att det stör så får man nog acceptera läget. Jag skulle ju hellre ta oväsen längre dagar i två veckor än störningar i 4 veckor.
Fast det du jämför är 4veckor av ingen störsel alls, eftersom alla är på jobbet.
Med två veckor av kvällstortyr och dålig sömn.
Jag föredrar nog att du får vänta 2 veckor till på ditt badrum.

Folk som pular på själva har väl lite fingertoppskänsla för vilka moment som görs kvällar, och kör de skräniga maskinerna på helger.
 
  • Gilla
pemu och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
st det du jämför är 4veckor av ingen störsel alls, eftersom alla är på jobbet.
Uttalat av nån som inte är medveten om att det finns folk som jobbar obekväm arbetstid redan idag.
Och därmed behöver sova på dan.
 
J j-o75 skrev:
Du menar som inom alla andra yrkesgrupper utom just hantverkare? Ja det vore ju en total katastrof..
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Men va? Sedan när började skatteverket bestämma vilka tider du kan jobba på.
J j-o75 skrev:
Du menar som inom alla andra yrkesgrupper utom just hantverkare? Ja det vore ju en total katastrof..
Många hantverkare har privat bil som de kör till och från firman, som i ”alla andra yrken”. Den får de själva skatta för, som ”alla andra”. Sen byter de till firmabil på firman och kör ut till jobb. Är det rimligt att de även ska betala skatt privat för att de nyttjar firmans bil när de kör ut till arbetsplatsen, och dessutom på sin fritid (om de kör från firman före 7)? Och är det rimligt, om den anställde har t.ex. 30 min körning till sin firma, ändå ska köra från firman 06:15 till kunden för att få betalt från 7? Så han/hon ska sitta i bilen 2,5 tim per dag på sin fritid? Jag vet ingen annan yrkeskategori som har det så? Allt blir enklare om man har en fast arbetsplats. Jobbar man ur bilen så funkar det tyvärr såhär. Det är nog mer en politisk fråga. Hade själv tyckt att +/- 30 min körning till och från jobb var rimligt. Firmabilen hemma, och köra 06:30 direkt ut till kund, utan personliga skattekrav. Då hade man varit hos kunden 07:15-15:45, och kunden betalar 7-16. Det hade varit mer rimligt.
 
  • Gilla
Pyret685 och 2 till
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
Många hantverkare har privat bil som de kör till och från firman, som i ”alla andra yrken”. Den får de själva skatta för, som ”alla andra”. Sen byter de till firmabil på firman och kör ut till jobb. Är det rimligt att de även ska betala skatt privat för att de nyttjar firmans bil när de kör ut till arbetsplatsen, och dessutom på sin fritid (om de kör från firman före 7)? Och är det rimligt, om den anställde har t.ex. 30 min körning till sin firma, ändå ska köra från firman 06:15 till kunden för att få betalt från 7? Så han/hon ska sitta i bilen 2,5 tim per dag på sin fritid? Jag vet ingen annan yrkeskategori som har det så? Allt blir enklare om man har en fast arbetsplats. Jobbar man ur bilen så funkar det tyvärr såhär. Det är nog mer en politisk fråga. Hade själv tyckt att +/- 30 min körning till och från jobb var rimligt. Firmabilen hemma, och köra 06:30 direkt ut till kund, utan personliga skattekrav. Då hade man varit hos kunden 07:15-15:45, och kunden betalar 7-16. Det hade varit mer rimligt.
Har inte sagt ett ord om hantverkare ska ha betalt för sin tid eller inte, imo så är det självklart att alla som jobbar oavsett yrke ska ha betalt. Det jag förvånas av är att det tydligen ska vara skatteverket som bestämmer vilka tider en person får använda firmabilen.
Detta lyfts som ett argument mot att kunna jobba i skift.
 
  • Gilla
BurnedCPU
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Har inte sagt ett ord om hantverkare ska ha betalt för sin tid eller inte, imo så är det självklart att alla som jobbar oavsett yrke ska ha betalt. Det jag förvånas av är att det tydligen ska vara skatteverket som bestämmer vilka tider en person får använda firmabilen.
Detta lyfts som ett argument mot att kunna jobba i skift.
Precis. Det var ju det jag ville komma till. Håller helt med om att det är sjukt. Som sagt. +/- 30 min körning till jobb är ju helt acceptabelt, och normalt för de flesta. Det är helt sjukt att det ska skattas från första minuten bara för att man kör firmans bil. Är en politisk fråga. Skatten ska ju in.
 
Mikael_L
"Varför jobbar inte byggare skift?"
Var tråd rubriken.

Och läs det redarn skrev i inlägg #10. Där inringas nog det mesta.
Om man identifierar flaskhalsen (flödesmässigt, eller ekonomiskt) i sin verksamhet så är det i mången industri inte arbetarna, utan det är dyra maskiner/processer/flöden som gör att man vinner på skiftgång. Det kan vara saker som inte går att starta/stoppa så lätt, ugnar som tar flera timmar på sig att bli varma, materialflöden som funkar bäst om de är kontinuerliga osv.

Inom bygg är det (idag) tillgång på arbetskraft som är flaskhalsen, och kan man knappt få tag på personal att besätta dagtid så blir det helt omöjligt att få tag i dubbelt så mycket för att kunna köra ett skift till.
Och vinsterna skiftesgång finns inte. Allt i firman måste öka i samma storlek som personalen, det finns ingen extra vinst att hämta in någonstans för att man börjar köra dygnet runt, utan det blir faktiskt bara dyrare.

I Sverige har vi olika arbetstidslagar, som gör att det inte heller går att ta ut fler timmar per vecka eller år från sin personal. Och långsiktigt måste firman även tänka på att få sin personal att trivas, blir företaget ifråga bara en avstampsplats där några unga hela tiden bara jobbar några år för att sen ta anställning hos någon annan med vettigare personalpolitik så blir det ju en skräpfirma, med nära noll kompetens.

Så att få ut sin personal mer än 40 timmer per vecka är nog inte görligt. När man börjar ha familj och barn så prioriterar de flesta inte OB-ersättning i kombination med mer ont i kroppen.

Visst finns det långa dagar och OB och allt vid vissa arbetstoppar, ofta när ett stort projekt lider mot sitt slut, kanske med ett hotande förseningsvite hängande över firman. Sen är det ju inte helt ovanligt att man i vissa firmor (eller arbetsgäng) kör 9-timmars dagar mån-tors och sen arbetar fram till lunch på fredag.
Och för de som ligger på jobb långt borta, köra 10-timmars dagar och åka hem på torsdag.

Men huvudorsaken till att inte införa riktig skiftgång inom bygg är att det finns ingen egentlig vinst med detta, och det finns inte heller att få tag i personal för att besätta ytterligare ett skift.

En del bilverkstäder har/har haft skiftgång, det beror på att verkstan inte är tillräckligt stor för det antal kunder man har, i kombination med att många kunder ser det som ett mervärde att de kan susa in med bilen efter att sitt kontorsjobb är slut.
Men hantverkare jobbar i andras, befintliga lokaler, och det uppskattas sällan att de är och stökar runt hos sina kunder på kvällarna. (Antingen störs kunden eller så grannarna)
 
  • Gilla
Lizzardo och 13 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Har inte sagt ett ord om hantverkare ska ha betalt för sin tid eller inte, imo så är det självklart att alla som jobbar oavsett yrke ska ha betalt. Det jag förvånas av är att det tydligen ska vara skatteverket som bestämmer vilka tider en person får använda firmabilen.
Detta lyfts som ett argument mot att kunna jobba i skift.
Säger chefen "du börjar klockan sju på bygget" är detta en resa till arbetsplatsen, en privat resa. Gör du den med företagets bil är detta en förmån av anställning som är föremål för beskattning.
Det finns varianter på detta, vid större byggen "börjar man på bygget" men då harvar man inte dit med firmabil om man går 1-2-3 år på samma ställe.
Firmabilen får inte stå parkerad hemma, detta genererar förmånsvärde. Undantaget är vid jour-beredskapstjänst.
Det är 30 år sedan jag jobbade i byggsvängen som elis, men principerna lär vara lika.

Tillägg: Det är alltså skatteverket som bestämmer vilken tid firmabilen får användas såtillvida att det är på tjänstetid, annars genereras förmånsvärde. Detta gäller alla med anställning i Sverige, inget unikt för byggsvängen.
 
Redigerat:
Mikael_L
Nejdå, den anställde hantverkaren kan ta firmabilen till och från hemmet, utan förmånsvärde.
Kravet är dock att då ska denne anställde alltid köra till och från sina kunder direkt.
Och kunderna måste alltså vara på olika ställen, inte en mer eller mindre fast kund på ett ställe.
(Samt föra körjournal (körjournal krävs eg inte specifikt, men man måste kunna visa att bilen inte används privat, så då är körjournal i princip det enda som funkar)).

Så en resande försäljare, som varje morgon kör iväg i olika väderstreck till olika kunder, sen åker hem, för körjournal, ska inte behöva skatta förmånsvärde. Fast är det en 5-sitsig personbil kan denne lugnt räkna med att då och då bli granskad ...

Samma med en hantverkare, kan åka med bilen direkt till kunden/kunderna, sen hem. Skriva körjournal, så är det klart.

Ingen av dessa två får börja och/eller avsluta dagen med att åka till firman/kontoret, utom någon enstaka gång per år, typ 10 ggr.
Man har arbetsgivarens bil hemma för att det är så jobbet ser ut.


Fråga, kan en konsult med långt uppdrag använda företagets bil till och från kunden utan förmånsbeskattning?
Nja, jag kan tänka mig att denne, om han sitter i månader i sträck hos samma kund, inte klarar sig. Då börjar nog skatteverket kalla detta för ett fast arbetsställe.
Men att en hantverkare är en vecka på samma ställe är inget problem.
 
  • Gilla
foppa och 3 till
  • Laddar…
I praktiken blir det ju ofta samma sak?
Svårt att alltid köra direkt till kund om man är elis, kylmontör, rörmokare osv, ska vara oändliga montagejobb på storbygge isf? Badrumsrenoveringar och liknande hos privatkunder går väl rubbet under "service" om jag minns rätt.
De här turerna och argumentationen runt "bilen" är inget unikt för byggsvängen, som statsanställd har jag haft kollegor som huxflux åkt på bilförmån en månad för att de tagit tjänstebilen hem under helgen vid en två-treveckorsförrättning, istf att åka förbi på jobbet och byta till den egna. Detta trots att man åker direkt till "kunden".
Hursom, jag har sett ett antal exempel på att det är svårt att ha en arbetsgivarbetald bil hemma utan att det blir tjänstebil&förmånssvängen.
 
Om reglerna är som Mikael skriver (och han brukar veta) så går det ju också ut över kunden... Man får inte hämta material när dagen börjar eller slutar utan man måste åka och hämta det under ordinarie arbetstid.

När jag var anställd så åkte man ju oftast och fyllde upp bilen på morgonen, helst var man ju där lite tidigare så bilen var klar när arbetsdagen började, eller packade efter arbetstid om man inte hade vägen förbi dagen efter.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
som statsanställd har jag haft kollegor som huxflux åkt på bilförmån en månad för att de tagit tjänstebilen hem under helgen vid en två-treveckorsförrättning, istf att åka förbi på jobbet och byta till den egna. Detta trots att man åker direkt till "kunden".
Hursom, jag har sett ett antal exempel på att det är svårt att ha en arbetsgivarbetald bil hemma utan att det blir tjänstebil&förmånssvängen.
Ja det finns ju inget mellanting mellan att ha förmånsbil eller inte.
Så man kommer ju inte undan med att det bara är vid enstaka tillfälle man tar hem bilen.

Man måste alltså se till att bilen verkligen är en ren arbetsbil, aldrig åka med den till kontoret/fasta arbetsstället och kunna visa på (med körjournal) att alla resor är i tjänst.
Så fort inte detta är 100% uppfyllt så blir bilen förmånsbil och ska beskattas oavsett hur lite man använt utöver det jag skrev.
Så det sämsta är att beskattas för bilen men sen knappt använda den. Systemet gynnar att man nöter mycket ordentligt privat på företagets bil.

https://www.skatteverket.se/privat/...bilforman.4.7459477810df5bccdd4800012339.html

Fast denna rättsliga vägledning kan jag se att ifall man vid enstaka tillfällen får ta arbetsgivarens bil hem för att påbörja arbetet på annat ställe än tjänstestället. Så det verkar inte vara riktigt så svart/vitt som jag nyss påstod:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.2/321423.html
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Förmånen är ju möjligheten att nyttja bilen privat inte nödvändigtvis att man gör det…….
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det finns ju inget mellanting mellan att ha förmånsbil eller inte.
...
Notera även detta. Tio resor per år går för sig.

Skatteverket skrev:
Om du använder arbetsgivarens bil för privata resor mer än 100 mil eller vid mer än 10 tillfällen per år så blir det en bilförmån som du ska beskattas för. För att du ska kunna visa att du inte har använt bilen privat bör du ha en körjournal och noggrant anteckna alla resor, både privata och i tjänsten.
https://skatteverket.se/privat/skat...bilforman.4.7459477810df5bccdd4800012339.html
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Har inte sagt ett ord om hantverkare ska ha betalt för sin tid eller inte, imo så är det självklart att alla som jobbar oavsett yrke ska ha betalt. Det jag förvånas av är att det tydligen ska vara skatteverket som bestämmer vilka tider en person får använda firmabilen.
Detta lyfts som ett argument mot att kunna jobba i skift.
Det var jag som började, men det var inget om skiftgång, utan svar till TS varför hantverkarna kommer 7,45 och åker 15,15.
Inget argument om skiftgång eller inte.
Jag själv kör 16 timmars pass ibland, jobbar nätter, helger när det är körigt, eller när det inte går att jobba pga annan verksamhet.
Tjänar inget på det själv, då vi i vårat skrå bara har tid mot tid, extra jobb genererar bara en massa komptid.....som man inte har tid att ta ut. Chefen får tvinga oss ha ledigt ibland.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.