Håller på att fixa ett barnrum som ligger vägg i vägg med badrum samt snett ovanför tvättstugan på undervåningen. Vill försöka ljudisolera mot väggen där vattenledningarna går eftersom det väsnas väldigt mycket då man tvättar eller spolar vatten i badrummet. Frågan är hur jag bäst går till väga?
Den befintliga väggen är troligtvis inte isolerad, reglat med 60cc och osb-skiva ytterst. Funderat på att regla upp en ny vägg med stålreglar framför den gamla väggen för att avskilja att ljud fortplantas så mycket som möjligt. Men frågan är då hur jag ska lyckas få på en baksida (av gips eller osb) för att hålla isoleringen på plats i den nya väggen?
Skulle ni gjort på något annat sätt, t.ex. regla direkt på den gamla väggen med isolering samt dubbla gips?
Alla svar mottages tacksamt!
 
Y
Har liknande problem.
Jag började med att minska antal rörfästen mot vägg, vilket gjorde gott.
Men jag överväger att göra en extra vägg som inte är skruvad på den befintliga.
Och jag kommer söka efter tyngsta gipset. Det finns gips som motsvarar dubbelt lager, men fick svar att då behöver jag köpa 1 pall och dom varnade att det var dyrt.
Så när man gör vägg så bör man täta alla skarvar så inte ljud smiter förbi i springor.
 
  • Gilla
sweet_home
  • Laddar…
Dubbelgips där det är limmade skivor på varann. Allt handlar om massa. Sen kan det vara smart att köra olika tjocka skivor. Allt sätta en spalt mellan 2skivor, vid stora problem kan man fylla med sand mellan dessa. Kolla på hur en studio för musik byggs, men det är dom mest extrema byggen som finns för att dämpa ljud mellan rum.
 
  • Gilla
sweet_home
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.