Är det någon som har koll på om det behövs en konstruktionsritning när jag skall bygga ett 1 1/2-planshus med bottenplatta 132 m2, gjuten platta på mark och Siporex 365 mm i väggarna? Takstolskonstruktionen räknar Takstolsfabriken på.
 
Självklart behövs det konstruktionsritningar!
Hur ska man annars veta var det behövs förstärkningar, hur infästningarna skall utföras etc?
 
perharaldsson313 skrev:
Är det någon som har koll på om det behövs en konstruktionsritning när jag skall bygga ett 1 1/2-planshus med bottenplatta 132 m2, gjuten platta på mark och Siporex 365 mm i väggarna? Takstolskonstruktionen räknar Takstolsfabriken på.
Vissa kommuner lär nog kräva det. Ska du blocka upp eller är det Celcons väggelement?

Tror dock att kommunen är mest intresserad av rätt dimensionering av balkar över fönsteröppningar mm. Det mesta finns att hitta på nätet.
 
...dock krävde inte mitt byggsamråd några som helst ritningar över huset. Kanske beroende på att min KA och kommunens byggnadsinspektör känner varandra.
 
Byggnadsinspektören har inget granskningsansvar eller behov av ritningarna, men den som bygger huset måste ju ha ritningar som visar hur det skall konstrueras.
Olika kommuner har olika policy i frågan. En del kommuner vill ha in kopior på allt, andra kommuner vill bara ha ett minimum av handlingar.
En KA (värd namnet) ser till att byggherren (den som låter uppföra huset) ser till att huset är konstruerat av någon som har tillräckliga kunskaper för att utföra hållfasthetsberäkningar, dimensionera infästningar och balkar etc.
Yttersta ansvaret ligger ju alltid på byggherren att bygget följer gällande lagar och förordningar.
 
Grejen med detta bygge är att platta på mark dimensioneras av plattbyggaren för aktuellt hus.
Siporex 365 i samtliga densiteter bär 2 våningsplan + vind med betongpannor.
Använder du Siporex balkar över fönster och dörrar enligt monteringsanvisning så blir det rätt med den biten också.
Takstolarna är beräknade av tillverkaren så det återstår liksom inte något direkt.

Personligen hade jag inte brytt mig i ett bygge som detta.

Men hade det varit ett trähus som reglas upp så får man tänka både en och fem gånger så då behövs definitivt en konstruktionsritning.
 
* Vem tar ansvaret för dimensioneringen av infästningen av takstolarna ner i siporexen?
* Vem ser på väggars knäcklängd kontra vindlaster?
* Vem avgör om mellanbjälklaget är fribärande eller om det behövs bärande innerväggar, isåfall var, om det behövs avbärningar vid trappan och avlopp på ovanvåningen.
* Om det behövs förstärkningar i plattan för bärande väggar, pelare etc. (om ingen vet hur lasterna tar sig ner i huset så kan inte grundkonstruktören klara detta)
* Behövs pelare isåfall är det stål eller trä? Var placeras bultar eller svetsplattor till pelare?

....bara för att nämna några frågeställningar som takstolsleverantören och grundentreprenören inte kan ta ansvar för.
 
Det finns väl färdiga hållfasthetsberäkningar på Siporex? Dessa borde ha räknat med vindlat och dylikt? Takstolsfabriken räknar på vindlast i takkonstruktionen.
 
Fick en massa spännande värden från takstolsfabriken. Dock inte lyftkraften vilken min KA dock räknade fram till 200kg per upplag. Recept: hammarband 34x95, klippspik cc=40cm snedspikad. Takstolar förankrade i hammarband med byggvinklar 90x90x70, fem ankarspik mot hammarband 4 mot takstol. Kvällens byggmoment fö!! :)

Beträffande balkar: mitt monstertak (spännvidd 9m), maxlast per ramverksupplag: 10 kN 1000kg ungefär. Maxlast per mellanbjälke:6kN. Omvandla detta till linjelast over fönsteröppningens längd och matcha detta mot tabeller för Celcons U-balk så får man fram vilken armeringsmetod som bör användas. I mitt fall IPE 160 som värst över en 270cm bred fönsteröppning längs upplagssida.

Dagens gnäll: ett riktigt skitgöra att spåra ur för sträckankare.
 
Ett hus består inte konstruktionsmässigt av en massa enstaka delar som beräknas var för sig.
De olika delarna samverkar och hjälper varandra att hålla samman hela huset.
Dessutom måste ju skarvarna mellan de olika delarna dimensioneras så att allt håller samman och överför laster som de ska.

Om du inte förstår komplexiteten i problemet så är du definitivt inte lämpad att plocka samman ett bostadshus själv.
Håll dig till garage och förråd.
 
volvo skrev:
Ett hus består inte konstruktionsmässigt av en massa enstaka delar som beräknas var för sig.
De olika delarna samverkar och hjälper varandra att hålla samman hela huset.
Dessutom måste ju skarvarna mellan de olika delarna dimensioneras så att allt håller samman och överför laster som de ska.

Om du inte förstår komplexiteten i problemet så är du definitivt inte lämpad att plocka samman ett bostadshus själv.
Håll dig till garage och förråd.
Var det svaret ställt till mig eller trådstartaren?
 
Om du kollar i trådad vy så ser du att det var riktat till perharaldsson313
 
Ja Volvo jag förstår vad du menar men nu råkar det vara så att det är mycket erfarna byggnadsarbetare och även byggnadsingenjör som påtalat att det inte behöver vara nödvändigt med konstruktionsritningar.
 
Så här var fallet för mig:

Ritade upp ett hus med mycket tänkande lagt på att undvika onödiga sågningar i Siporexblocken. Skickade en väl måttsat ritning till Celcon som lejde ut projekteringen av blockritningen till en underkonsult. Denna konsult skickade ut ett granskningsunderlag till mig för godkännande. I detta underlag hade han själv lagt in Celcons armerade standardbalkar över alla öppningar mindre än 170cm, i övriga öppningar hade han placerat u-balkar med texten "armeras enligt konstr." So jag tidigare i tråden berättat var det inga problem att räkna ut vilken armering som skulle användas.

Ingen under byggprocessen har någonsin frågat efter konstruktionsritningar, det underlag jag har är tre A1-utskrifter på blockritningarna. Takstolsfabriken i Nässjö har levererat alla beräkningar på HELA takkonstruktionen inklusive avlastningar, så där behöver jag inte bry mig, bara att montera och förankra enligt instruktion.

Beträffande grund: siporexblocken väger 400kg/kubik, vilket inte är särskilt stort yttryck för 365x600 mm block. Hoppar man på ett ben på plattan utsätter man plattan för 5 ggr detta tryck. SAMTLIGA leverantörer av husgrundsbyggsatser jag fick offerter av hade valt 200mm tjocka voter baserat på husritningen. Kvalitetsnojjiga jag vald0e 300mm.

Bärande hjärtvägg gjorde jag med stående 95x45 cc 600 samt bärlina 195x45. öppningen där limträbalk behövdes dimensionerade jag med Moälven/Törebodas beräkningsprogram som finns på deras hemsida.

Sammanfattningsvis tycker jag att det varit väldigt smärtfritt att bygga Lättbetonghus.
 
Tack Habbe för ditt inlägg, en till som tänker lite som jag. Man behöver inte göra allting svårare än vad det är. Men tyvärr vill många entrepenörer få det att låta mycket invecklat. Då menar jag speciellt de som själv är snickare -läs "vana att arbeta i trämaterial" och ej stenmaterial. Jag fick själv idag dimensioneringarna från Celcon offerten. Ser genomtänkt och bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.