Hej!

Har precis grävt ur källare och jämnat av med makadam.
Nu ska det läggas 100mm pordrän (har ej "råd" med mer pga takhöjd).
På pordrän är tanken att lägga vattenburen golvvärmeslang, sen armering och sen gjuta 7-8cm betong. Golvvärmen har ej som funktion att värma upp hela utrymmet, utan endast skapa ett bekvämt golv att gå på.
Väggar är 80cm djupa naturstenar som står direkt på lera.
Tankar so far?

Nu till dilemmat:
Jag vill lägga geoduk på pordränet för att undvika att betong åker emellan skivorna så att de "skjuter upp".
Vvsarn säger att det blir "ett helvete" för honom att sätta fast golvvärmen i pordrän om det ligger geoduk på.
Kan man gjuta på pordrän utan att lägga duk?
Hur hade ni gjort? Tar tacksamt emot input.
 
Nu la jag inte vattenburen värme men jag band värmekabeln i armeringen och då spelar det ju ingen roll om det är duk eller inte.
 
Hej.

Tack för svar.

Kommer tyvärr inte fungera här då du behöver en viss täckning på kabeln för att det ska fungera tillfredaställande. Tror du behöver 5cm täck eller liknande med betong över vattenburen kabel.

Någon jag läste om var rädd för att betongen skulle rinna ner i pordränskivan, men det känns stört omöjligt. Skivan är ju tät, typ.

Finns någon som gjutit betong rätt på pordränskivan?
 
Vi la golvvärmen på armeringen. Skulle inte gjuta utan Markduk på podränen.
 
B
Men hur svårt är det för vvs killen att göra ett hål i geoduken för att fästa slangen egentligen? Känns lite överdrivet.

Ta en provbit på nån dm pordrän och gjut en dm betong uppepå, så kan du ju se hur långt in betongen penetrerar skivan. Jag tror inte att det är ett stort problem.

Har tyvärr inte gjutit på pordrän, bara dränerat källare med materialet.
 
B BSOD skrev:
Men hur svårt är det för vvs killen att göra ett hål i geoduken för att fästa slangen egentligen? Känns lite överdrivet.

Ta en provbit på nån dm pordrän och gjut en dm betong uppepå, så kan du ju se hur långt in betongen penetrerar skivan. Jag tror inte att det är ett stort problem.

Har tyvärr inte gjutit på pordrän, bara dränerat källare med materialet.
Ja, det kanske är överdrivet?
Firman som ska gjuta sa även att dom aldrig har markduk över isolering när dom gjuter och kände sig tvungen att "kolla upp" detta först.

Det kanske helt enkelt är ovanligt att lägga pordrän istället för vanlig cellplast?

Den gamla plattan va gjuten rätt på leran. Det känns "rätt" att använda pordrän för att bryta kapilärvandringen. Den gamla plattan va (surprise) rätt så fuktig vid mätning.
 
JanneJanne123
Ring Pordrän och fråga! Jag ringde själv dit när jag hade lite detaljfrågor i samband med dränering och fick väldigt bra svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.