Min killgissning är att din klack har samma syfte som en plastlist, dvs att föra regnvatten från fasaden. Dock tror jag inte att du har pordränskivor under.
 
  • Gilla
torbjorn2000
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Min killgissning är att din klack har samma syfte som en plastlist, dvs att föra regnvatten från fasaden. Dock tror jag inte att du har pordränskivor under.
så är det nog, nu blev jag nyfiken att se vad man hade förr. Antar grus eller ngt.
 
Jag tror man la på tjära på grunden.
 
  • Gilla
torbjorn2000
  • Laddar…
På äldre hus före isolering som pordrän/isodrän så tjärade man grunden som tätskikt. Skulle stoppa fukt utifrån men med andra nackdelar utifrån inomhusklimat och att det inte alltid blev helt tätt. Finns även system med platonmatta som har använts (används?) för att skapa ett tätskikt mot markvatten.
Jag tror som övriga att det är en lösning för att leda bort regnvatten som hamnar på väggen och närmast husgrunden.
 
  • Gilla
torbjorn2000
  • Laddar…
Behöver du dränera kåken?

Jag tänker att om du inte har inträngande fukt i källaren så låt det va.

Har du inträngande fukt som orsakar problem och tänker dränera så börjar du med att gräva då kommer klackens vara eller icke vara ställas på sin spets. Jag tror det ger sig efter att du börjat gräva.

killgissningen är att du kommer knacka ner klacken och göra en pordräninstallation, dvs med plastlisten och frigolit.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Behöver du dränera kåken?

Jag tänker att om du inte har inträngande fukt i källaren så låt det va.

Har du inträngande fukt som orsakar problem och tänker dränera så börjar du med att gräva då kommer klackens vara eller icke vara ställas på sin spets. Jag tror det ger sig efter att du börjat gräva.

killgissningen är att du kommer knacka ner klacken och göra en pordräninstallation, dvs med plastlisten och frigolit.
nej vi behöver inte dränera nu. Men troligtvis, hade vi gjort det hade det väl ersatts av isodrän mm.

Vi har dessutom ventilerat källargolv och -väggar (Nivell) vilket enligt besiktningsmannen (när vi köpte det förra året) gjorde att att vi aldrig behöver oroa oss för fukt i källaren. Får se om han har rätt, regnar det mycket och länge luktar det lite annorlunda några timmar, men sen försvinner det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.