Kyl: LG eller Husqvarna tycker jag om. Vad innebär easy-open-handtag?

Ugn, micro: Miele gör kalassnygga produkter av högsta kvalitet. Även Siemens är snygga.

Diskmaskin: Vad jag förstår så verkar Siemens utveckla mycket bra diskmaskiner ("hi-sense!" :)) Även Miele tillverkar helintegrerade modeller.

Induktionshäll vet jag inte riktigt vilken som är "bäst"..

Men egentligen är det väl inte just märket på vitvarorna som är viktigt, men... ;)
 
Hej vi är också i full gång med att planera vårt kök och därmed också planera vilka vitvaror vi ska ha. Vi har tagit hjälp av samtliga återförsäljare i vår kommun för att få uppgifter om olika märken som är bra för olika vitvaror. Tänkte att jag kunde dela med mig av detta då vi fick samstämmiga svar av samtliga försäljare. Dessutom har jag fått stöd i dessa uttalanden genom att läsa massa tester på internet av olika vitvaror.

När det gäller kyl/frys så är det tydligen Miele eller Bosch som är de bästa. Även Electrolux har bra modeller, men de är tydligen inte lika starka som de två övriga.

När det gäller maskiner för vått dvs diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare så är Cylinda överlägsen.

När det gäller ugn så är det tydligen Miele och Husqvarna som är bäst. Vi har dock ett gammalt timmerhus och ska därför välja en ugn från Ilve för stilens skull. När det gäller micro så vet jag inte (vi ska nämligen använda vår gamla micro).

När det gäller häll så är det tydligen ingen större skillnad om man väljer induktionshäll.

Ja hoppas detta gett dig lite hjälp på vägen.
 
marial skrev:
När det gäller maskiner för vått dvs diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare så är Cylinda överlägsen.
Kan absolut inte hålla med om att Cylinda skulle vara i framkanten och vara bäst.
Varför??
Diskmaskin - dyr och inte alls bra - vi bytte ut den blott två år gamla (-02) diskmaskinen då den saknade avhärdare samt att elementen var ej dålda och hade högt ljud. Vi köpte Siemens och är helnöjda men det kanske finns bättre.
Tvättmaskin (-01/02) - bytte inte bort men köpte en ny - högt ljud och svår att hantera, visar inte hur lång tid som var kvar (via tid eller på vredet). Flertalet gånger har vi satt på maskinen istället för att öppna luckan och då får man tömma maskinen via klantigt förfarande. Vi köpte Huskvarna och är nöjd med den.

OBS dessa maskiner var inte budget maskiner utan enl kvitton mellan 6-5' stycket. Tvättmaskinen var den sk Sverige tvätten.

Peter
 
Hej Perese!
Tråkigt att ni har dessa erfarenheter. Personer som jag känner har haft Cylinda när det gäller vitvaror för blött och de har varit jättenöjda. Inget krångel alls under många år. Kanske har du haft otur och fått det man kallar för måndagsexemplar men å andra sidan vore det otur om du fått det på två saker.

Det är alltid svårt att säga. Mina föräldrar hade en husqvarna tvättmaskin som de fick byta ut efter 1 1/2 år efter att ha bytt diverse delar.

Slutsatsen blir att man troligen ska ha lite tur med de saker man köper. Det är inte samma kvalitet nu för tiden som det var tidigare. Synd men sant.

Jag hoppas att våra val blir bra oavsett vad vi väljer att investera i. Lycka till!
 
Marial, det var förre husägaren som köpte dessa maskiner tyvärr.
Vad jag mest hakar upp mig på betrf Cylinda är deras diskmaskin som var tillverkad så nyligen men saknade så basala funktioner som avhärare och dålt element och var mycket dyr.

Men visst, jag håller med dig om att man kan få måndagsexemplar på alla märken. Det gäller precis som du säger att ha lite tur oxå.

Peter
 
perese skrev:
Vad jag mest hakar upp mig på betrf Cylinda är deras diskmaskin som var tillverkad så nyligen men saknade så basala funktioner som avhärare och dålt element och var mycket dyr.

Peter
Hej Peter.
Där jag bor får vi vatten ifrån Bolmen, och har ett jättefint Ph-värde.
Jag använder vanligt diskmedel, och har inget behov av avhärdare.
Jag skulle aldrig vilja köpa en diskmaskin med avhärdare och får hoppas att det kommer att finnas diskmaskiner utan avhärdare så länge som jag har behov av det.

Nu till ditt problem:
Om du tycker att det är problem med hårt vatten kan du tillsätta 1 tsk Natriumtripolyfosfat tillsammans med diskmedlet. Det fungerar som mjukmedel till vattnet. Billigast att köpa på apotek.
Fast du behöver kanske inte nu när du har skaffat en ny diskmaskin. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.