Hej,
Håller på att bygga ett 1,5 plans hus och i samband med detta har de även gjutit en platta för vårt kommande uterum. Vi hade husresning i fredags och upptäckte då att plattan för uterummet är felplacerad med ca 12-13cm. Detta gör att glasskjutdörren för uterummet hamnar framför altandörren.

Som jag ser det så finns två alternativ.
1. Bredda den befintliga plattan med ca 15cm.
2. Flytta altandörren ca 15cm åt vänster.

Vet dock inte om det går eller blir bra ens att bredda en platta med bara 15cm? Med tanke på sprickbildning, och att det ska klara lasterna lika bra. Någon som har erfarenhet eller tankar om det?

Entreprenören erkänner sitt misstag och vill flytta dörren. Detta är kanske bästa och smidigaste lösningen. Men om det finns alternativ eller om det går precis lika bra att bredda plattan så är jag inte så sugen på att behöva flytta dörren i onödan.

Tankar, åsikter?
Bifogar bild på ritning och verklighet.

Tack!
J.
 
  • Ritning av 1,5 plans hus visar inglasat uterum, vardagsrum och altandörrens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt hus med altandörr och felplacerad gjuten platta för uterum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustrativ ritning av ett 1,5 plans hus med markerad plats för glasskjutdörren och altandörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Personligen hade jag valt att öppna dörren åt andra hållet så hade det blivit så stort problem.
Tror smidigast lösningen är att flytta dörren för er. Tror som du att gjuta en liten del till inte blir så bra/snyggt. lycka till
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Vad för ytskikt skall ni ha i uterummet?
 
sunnis
Borde vara bättre med att flytta dörren än att gjuta en klack med tanke på formen.

Enligt ritning så hade även glaspartiet varit väldigt tight mot fönstret, nu med felet får ni en extra decimeter luft vilket jag tycker ser bättre ut.
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
Flytta dörren.
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Vad för ytskikt skall ni ha i uterummet?
Inte helt bestämt än men förmodligen klinker på golvet. Är även golvvärme i plattan.
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Personligen hade jag valt att öppna dörren åt andra hållet så hade det blivit så stort problem.
Tror smidigast lösningen är att flytta dörren för er. Tror som du att gjuta en liten del till inte blir så bra/snyggt. lycka till
Tyvärr kvarstår problemet även om dörren häktas om men jag förstår din tanke. Vår tanke med att ha dörren som den är är att man kan ha en öppen skjutdörr på sommaren och bara kliva ut utan att runda altandörren.

Men som sagt flyttar man dörren så blir det ju goare marginaler.
 
sunnis sunnis skrev:
Borde vara bättre med att flytta dörren än att gjuta en klack med tanke på formen.

Enligt ritning så hade även glaspartiet varit väldigt tight mot fönstret, nu med felet får ni en extra decimeter luft vilket jag tycker ser bättre ut.
Det är absolut i tightaste laget nu så en flytt av dörren hade gett oss mer marginaler
 
Kan du inte gjuta ut plattan förbi fönsterpartiet till höger om altandörren och ha en liten terass utanför de inglasade längs med husväggen?
 
J jonasz skrev:
Kan du inte gjuta ut plattan förbi fönsterpartiet till höger om altandörren och ha en liten terass utanför de inglasade längs med husväggen?
Det är ett alternativ! Dock har vi tänkt ha ett trallgolv där. Lite billigare med
 
T Nemeth skrev:
Det är ett alternativ! Dock har vi tänkt ha ett trallgolv där. Lite billigare med
Det borde väl gå att komma överens med byggfirman om att dom tar en del av kostnaden för att utöka plattan om dom gjort fel?
 
J jonasz skrev:
Det borde väl gå att komma överens med byggfirman om att dom tar en del av kostnaden för att utöka plattan om dom gjort fel?
Absolut, kostnaden ligger inte på oss oavsett om vi flyttar dörren eller breddar plattan. Funderingen var mest om det är bättre att flytta dörren på grund av att en så liten breddning av plattan kan ge konsekvenser framöver med hållfastheten, sprickbildningar eller liknande.
 
T Nemeth skrev:
Absolut, kostnaden ligger inte på oss oavsett om vi flyttar dörren eller breddar plattan. Funderingen var mest om det är bättre att flytta dörren på grund av att en så liten breddning av plattan kan ge konsekvenser framöver med hållfastheten, sprickbildningar eller liknande.
T Nemeth skrev:
Absolut, kostnaden ligger inte på oss oavsett om vi flyttar dörren eller breddar plattan. Funderingen var mest om det är bättre att flytta dörren på grund av att en så liten breddning av plattan kan ge konsekvenser framöver med hållfastheten, sprickbildningar eller liknande.
Du behöver ju inte nöja dig med 15cm bredare, kolla vad som skulle vara en lagom bredd och prata med byggfirman om det så låter du dom avgöra om dom vill bredda plattan så som du vill ha den eller flytta dörren
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.