Skiftarbete kommer nog att bli vanligare på större byggen i framtiden då tidsplanerna pressas så hårt så att det inte hinns med under 8-timmarsdagar.
Problemet blir ju att få tag i personal så att det räcker till 2 eller 3 arbetslag.

Det kommer nog inte att ske när det gäller enstaka badrumsrenoveringar och liknande, för övriga boende brukar bli lätt sura när det bilas och borras under dagtid. De lär inte bli gladare om någon börjar bila upp en golvbrunn kl 03.00 :)
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r och 3 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vad gör utlänningar med sina barn? Lämnar de ensamma hemma?
Frun är hemma med dem. Bygg-gubbar som är hemma med barn och kvinnliga arbetare är vanligare i Sverige än på en hel del andra ställen.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vad gör utlänningar med sina barn? Lämnar de ensamma hemma?
frun som dom flesta svenskar med
 
jag har aldrig riktigt förstått varför inte flera yrken kan göra så att arbetaren får jobba sina egna tider så länge jobbet och timmarna blir gjorda
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har aldrig riktigt förstått varför inte flera yrken kan göra så att arbetaren får jobba sina egna tider så länge jobbet och timmarna blir gjorda
Det går ju utmärkt om man är egenföretagare
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Problemet är väl att det inte alltid är byggarbetarens tider utan chefens? "vill du jobba här är det dessa tider som gäller". Fler olyckor sker med trötta hantverkare.

Vården har jag erfarenhet av, där är det inte så många år sedan reglering med dygnsvila infördes. Får jag välja föredrar jag något så när utvilad vårdpersonal både vid operationer och medicindelning. Jag har själv enklare med empati när jag är utvilad. Just inom vården går det visserligen att komma förbi vid epidemier eller sjuk personal..
 
  • Gilla
Currywurst
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej det gör du ju egentligen inte.

Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt,

Anledningen till att majoritet av hantverkare som gör det du vill göra är att de jobbar normala arbetstider 7-16 eller 8-17. Att de skulle gå över i skift för enstaka jobb går troligtvis inte facket med på att förhandla. Då hade troligtvis arbetsgivarna blivit av med sitt folk om de ena veckan ska jobba skift och andra normalt.

Sen går det ju inte jobba i skift förstår du väl i samhällen där folk vill ha lugn och ro när de är hemma, då kan man ju inte ha hantverkare från 0550-2230.

Kostnaden för dig som kund lär bli lika dyrt som övertid ändå.
Mellan 06.00 och 22.30 får du ju in ett normalt tvåskift, så jag missade nog problemet där?
Det finns ju för övrigt ganska många som y trivs jättebra med att jobba senare tider. Jag vet till och med dom som bytt jobb för att få köra eftermiddagsskift.
Har varit i större städer utomlands där byggare kör skiftgång utan större problem.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Problemet är väl att det inte alltid är byggarbetarens tider utan chefens? "vill du jobba här är det dessa tider som gäller". Fler olyckor sker med trötta hantverkare.

Vården har jag erfarenhet av, där är det inte så många år sedan reglering med dygnsvila infördes. Får jag välja föredrar jag något så när utvilad vårdpersonal både vid operationer och medicindelning. Jag har själv enklare med empati när jag är utvilad. Just inom vården går det visserligen att komma förbi vid epidemier eller sjuk personal..
Men vissa är ju extremt morgontrötta och vill jobba senare. Jag har ju inte sagt att man ska jobba fler timmar utan bara normalt skift.
 
Karlia
I privatbostäder skulle inte grannarna gilla sena skiftet. Ovan diskuterades även polackernas 12-timmars dagar..

Inom vården (regionen) är det svårt att välja, jobbar du på sjukhuset ska du jobba 3-skift, dag, natt och kväll. Oavsett all forskning som säger att du mår dåligt av det. Oavsett om du är morgontrött. Ren natt-tjänst är enklare.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 4 till
  • Laddar…
Ett problem är väl att hitta folk, både som kan och vill jobba skift.
Sen kan det ju vara jobb där det inte går av olika anledningar att jobba skift, då står man med ett skiftlag utan jobb.
Visst på ett större projekt som ett badhus där borde det funka med tex plattsättningen att jobba skift, men då kommer ju nästa problem om inte yrkesgruppen som är före plattsättarna kan/får jobba skift då är plattsättningen snart ikapp och då kanske båda skiften blir ståendes utan jobb...

Det är nog svårt, hela byggsvängen måste nog isåfall börja med skift så det rullar på lika bra / dåligt som idag.
 
J j-o75 skrev:
Mellan 06.00 och 22.30 får du ju in ett normalt tvåskift, så jag missade nog problemet där?
Det finns ju för övrigt ganska många som y trivs jättebra med att jobba senare tider. Jag vet till och med dom som bytt jobb för att få köra eftermiddagsskift.
Har varit i större städer utomlands där byggare kör skiftgång utan större problem.
Uppväxt med hantverkare, och varit med en del. Och där är nog ingen av de som velat jobba skift. Men det finns såklart.
Det du skriver är att det handlar om renovering. Alltså redan befintligt. Tror utbudet av sådana jobb är för få så att någon firma ens vill åta sig sådant.

Det jag menar är att om mina grannar renoverar med skift så är de inte goda grannar efter det =)
 
  • Gilla
Pyret685 och 1 till
  • Laddar…
Längre arbetsdagar är princip bara mindre företag typ familjeföretag som utför och då är det oftast på pga att de ligger efter i schemat eller backjobb. Känner själv en polack som är duktig och som jobbar tills jobbet är klart. Han försöker tjäna så mycket pengar som möjligt innan han reser hem igen. Om han då hinner med tre jobb istället för två så blir det mer pengar när han åker hem. Fullt förståeligt.
 
Du har nog vänt lite på det. Det mindre vanliga är skiftarbete och används i regel då det finns en tillgång som är enormt dyr att ha stillastående, eller t.o.m. Inte får stanna. T.ex. Industrin eller vården. Bara vård som måste ske dygnets alla timmar har skift, och det går ju inte att slå av masugnen på kvällen.

Att jobba på annat schema skulle kanske gå att lösa, men det är en mardröm i administration som säkert skulle bli väldigt dyr i slutändan. Kanske i framtiden om automatisk schemaläggning blir bättre.
 
Isakare Isakare skrev:
Restiden får ni prata med skatteverket om, det är för att följa deras regler hantverkarna kommer 7,45 och åker 15,15.
Om man åker före/efter arbetstid gör man en arbetsresa, inte en tjänsteresa. Då blir firmabilen skattepliktig, och man får betala förmånsvärde som på en tjänstebil/förmånsbil.
Vem har lurat i dig det?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
som ung jobba jag på byggen och jag och dom andra yngre skulle ju inte ha klagat över flex tider så vi kunde festa mer spela mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.