31 719 läst · 155 svar
32k läst
155 svar
Varför jobbar inte byggare skift?
Du menar som inom alla andra yrkesgrupper utom just hantverkare? Ja det vore ju en total katastrof..Isakare skrev:
Nu pratar vi ju inte övertid utan normal arbetstid i skift vilket är en helt annan sak. Min fråga är varför hantverkare inte har skift. Jag menar inte att hantverkare skall jobba en massa övertid.S SueCia skrev:
Det gäller om hantverkaren eller nån annan yrkesgrupp kommer i firmabil. Om den kommer i privat bil eller med bussen är det en annan sak.J j-o75 skrev:
Skatteverket har ingen särbehandling av bilar, åker du bil, oavsett vad det är för bil, utanför arbetstid är det en förmån som ska beskattas.
Är själv hantverkare, och har ingen lust att betala skatt för en bil jag inte har nån nytta av mer än i jobbet. Kunde jag ha nytta av bilen privat vore det en annan sak.
Men va? Sedan när började skatteverket bestämma vilka tider du kan jobba på.Isakare skrev:
Ingen har ju nänmt att det är jobbigt att jobba i skift när man bygger nytt, måste ju ha en överlämmnings period varje dag och visa vad som har gjorts och var man ska börja på med.
Lite skillnad mot ett löpande band som du fortsätter där den andra slutade för man vet vad som är gjort
Gjort skift som elektriker på kärnkraftsverk under revision på aktiv sida. Men då hade vi x antal kablar som skulle dras och sen kopplade nästa skiftlag in dom, funkade bra men där är ju betydligt mer uppstyrt än på ett bygge
Lite skillnad mot ett löpande band som du fortsätter där den andra slutade för man vet vad som är gjort
Gjort skift som elektriker på kärnkraftsverk under revision på aktiv sida. Men då hade vi x antal kablar som skulle dras och sen kopplade nästa skiftlag in dom, funkade bra men där är ju betydligt mer uppstyrt än på ett bygge
Nej det gör du ju egentligen inte.J j-o75 skrev:
Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt,
Anledningen till att majoritet av hantverkare som gör det du vill göra är att de jobbar normala arbetstider 7-16 eller 8-17. Att de skulle gå över i skift för enstaka jobb går troligtvis inte facket med på att förhandla. Då hade troligtvis arbetsgivarna blivit av med sitt folk om de ena veckan ska jobba skift och andra normalt.
Sen går det ju inte jobba i skift förstår du väl i samhällen där folk vill ha lugn och ro när de är hemma, då kan man ju inte ha hantverkare från 0550-2230.
Kostnaden för dig som kund lär bli lika dyrt som övertid ändå.
Min byggare hade också killar från Polen som gärna körde lite längre dagar, dom jobbade normalt 3-4 veckor och sedan ledig 2. Galet så fort renoveringen gick.
Jag hade en firma som anses dyr här i trakten men är ruskigt proffsiga. Vårt helkaklade badrum var klart på 18 arbetsdagar och tre veckor då han som gjorde snickeri och plattsättning frågade om han fick jobba lördagar också. Inga problem för oss som föredrog att få det klart lite snabbare. Så 6-dagarsvecka under tre veckor och han kunde åka hem och få lite extra tid inför bröllop.
https://www.reco.se/daderman-kok-och-badrum-ab
https://www.reco.se/daderman-kok-och-badrum-ab
finns andra nackdelar med svenskar som exempel ska vaba då kan hela bygget stå stillJ j-o75 skrev:Detta är mer en allmän fråga, men på väldigt många andra ställen kör man skift så att arbetet flyter under fler timmar per dygn, tex varenda industri.
Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt, så det blev så att jag valde polska byggare i stället. Dom vill ju jobba på för att bli färdiga och sedan åka hem igen. Dom har alltså kört 12 timmars dagar, 8 timmar på lördagen och blivit färdiga på 2 veckor i stället för 3,5 som det i bästa fall tagit annars.
Anlitade samtidigt en svensk firma till annat, dom åkte hemifrån kl 7. och var hos mig 7;45 och sedan hem igen 15;15. Det blir ju en massa resekostnader och korta dagar!
Finns det några som kör lite mer skiftgång om man inte vill bo på en byggarbetsplats onödigt länge?
Vad har du själv för yrke?J j-o75 skrev:Detta är mer en allmän fråga, men på väldigt många andra ställen kör man skift så att arbetet flyter under fler timmar per dygn, tex varenda industri.
Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt, så det blev så att jag valde polska byggare i stället. Dom vill ju jobba på för att bli färdiga och sedan åka hem igen. Dom har alltså kört 12 timmars dagar, 8 timmar på lördagen och blivit färdiga på 2 veckor i stället för 3,5 som det i bästa fall tagit annars.
Anlitade samtidigt en svensk firma till annat, dom åkte hemifrån kl 7. och var hos mig 7;45 och sedan hem igen 15;15. Det blir ju en massa resekostnader och korta dagar!
Finns det några som kör lite mer skiftgång om man inte vill bo på en byggarbetsplats onödigt länge?
Skulle du själv vilka jobba så?