Isakare Isakare skrev:
Restiden får ni prata med skatteverket om, det är för att följa deras regler hantverkarna kommer 7,45 och åker 15,15.
Om man åker före/efter arbetstid gör man en arbetsresa, inte en tjänsteresa. Då blir firmabilen skattepliktig, och man får betala förmånsvärde som på en tjänstebil/förmånsbil.
Du menar som inom alla andra yrkesgrupper utom just hantverkare? Ja det vore ju en total katastrof..

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
S SueCia skrev:
min övertidsersättning är 240%, skulle en kund vilja ta den extra kostnaden har jag inga problem att jobba mer än 8h eller jobba på natten :)
Nu pratar vi ju inte övertid utan normal arbetstid i skift vilket är en helt annan sak. Min fråga är varför hantverkare inte har skift. Jag menar inte att hantverkare skall jobba en massa övertid.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Byggen har ofta problem med buller och störningar om det jobbas utanför ordinarie tid.
Det skulle ju kunna vara ett reellt problem, men samtidigt blir ju byggtiden mycket kortare så den totala störningen borde bli mindre.

J j-o75 skrev:
Du menar som inom alla andra yrkesgrupper utom just hantverkare? Ja det vore ju en total katastrof..
Det gäller om hantverkaren eller nån annan yrkesgrupp kommer i firmabil. Om den kommer i privat bil eller med bussen är det en annan sak.

Skatteverket har ingen särbehandling av bilar, åker du bil, oavsett vad det är för bil, utanför arbetstid är det en förmån som ska beskattas.
Är själv hantverkare, och har ingen lust att betala skatt för en bil jag inte har nån nytta av mer än i jobbet. Kunde jag ha nytta av bilen privat vore det en annan sak.

• Gilla
Currywurst och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Restiden får ni prata med skatteverket om, det är för att följa deras regler hantverkarna kommer 7,45 och åker 15,15.
Om man åker före/efter arbetstid gör man en arbetsresa, inte en tjänsteresa. Då blir firmabilen skattepliktig, och man får betala förmånsvärde som på en tjänstebil/förmånsbil.
Men va? Sedan när började skatteverket bestämma vilka tider du kan jobba på.

• Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Ingen har ju nänmt att det är jobbigt att jobba i skift när man bygger nytt, måste ju ha en överlämmnings period varje dag och visa vad som har gjorts och var man ska börja på med.
Lite skillnad mot ett löpande band som du fortsätter där den andra slutade för man vet vad som är gjort

Gjort skift som elektriker på kärnkraftsverk under revision på aktiv sida. Men då hade vi x antal kablar som skulle dras och sen kopplade nästa skiftlag in dom, funkade bra men där är ju betydligt mer uppstyrt än på ett bygge :crysmile:

När det gäller målning har man torktider. Att ta hänsyn till. Men större objekt funkar säkert. Men är nog inte lätt att få folk att jobba kvälls tid. Men får nog räkna med att det kostar.

J j-o75 skrev:
Nu pratar vi ju inte övertid utan normal arbetstid i skift vilket är en helt annan sak. Min fråga är varför hantverkare inte har skift. Jag menar inte att hantverkare skall jobba en massa övertid.
Nej det gör du ju egentligen inte.

Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt,

Anledningen till att majoritet av hantverkare som gör det du vill göra är att de jobbar normala arbetstider 7-16 eller 8-17. Att de skulle gå över i skift för enstaka jobb går troligtvis inte facket med på att förhandla. Då hade troligtvis arbetsgivarna blivit av med sitt folk om de ena veckan ska jobba skift och andra normalt.

Sen går det ju inte jobba i skift förstår du väl i samhällen där folk vill ha lugn och ro när de är hemma, då kan man ju inte ha hantverkare från 0550-2230.

Kostnaden för dig som kund lär bli lika dyrt som övertid ändå.

• Gilla
BiggeTheKing och 4 till
  • Laddar…
Min byggare hade också killar från Polen som gärna körde lite längre dagar, dom jobbade normalt 3-4 veckor och sedan ledig 2. Galet så fort renoveringen gick.

nikasp
Jag hade en firma som anses dyr här i trakten men är ruskigt proffsiga. Vårt helkaklade badrum var klart på 18 arbetsdagar och tre veckor då han som gjorde snickeri och plattsättning frågade om han fick jobba lördagar också. Inga problem för oss som föredrog att få det klart lite snabbare. Så 6-dagarsvecka under tre veckor och han kunde åka hem och få lite extra tid inför bröllop.

https://www.reco.se/daderman-kok-och-badrum-ab

J j-o75 skrev:
Detta är mer en allmän fråga, men på väldigt många andra ställen kör man skift så att arbetet flyter under fler timmar per dygn, tex varenda industri.
Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt, så det blev så att jag valde polska byggare i stället. Dom vill ju jobba på för att bli färdiga och sedan åka hem igen. Dom har alltså kört 12 timmars dagar, 8 timmar på lördagen och blivit färdiga på 2 veckor i stället för 3,5 som det i bästa fall tagit annars.
Anlitade samtidigt en svensk firma till annat, dom åkte hemifrån kl 7. och var hos mig 7;45 och sedan hem igen 15;15. Det blir ju en massa resekostnader och korta dagar!
Finns det några som kör lite mer skiftgång om man inte vill bo på en byggarbetsplats onödigt länge?
finns andra nackdelar med svenskar som exempel ska vaba då kan hela bygget stå still

• Haha
Daggew
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns andra nackdelar med svenskar som exempel ska vaba då kan hela bygget stå still
Så när ens barn är sjuk och inte får vara på förskolan, vem ska då ta hand om den?

• Gilla
T.K.O och 15 till
  • Laddar…
nikasp
M maria01 skrev:
Vad gör utlänningar med sina barn? Lämnar de ensamma hemma?

nikasp nikasp skrev:
Vad gör utlänningar med sina barn? Lämnar de ensamma hemma?
Det är väl förmodligen kvar i hemlandet?

• Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Detta är mer en allmän fråga, men på väldigt många andra ställen kör man skift så att arbetet flyter under fler timmar per dygn, tex varenda industri.
Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt, så det blev så att jag valde polska byggare i stället. Dom vill ju jobba på för att bli färdiga och sedan åka hem igen. Dom har alltså kört 12 timmars dagar, 8 timmar på lördagen och blivit färdiga på 2 veckor i stället för 3,5 som det i bästa fall tagit annars.
Anlitade samtidigt en svensk firma till annat, dom åkte hemifrån kl 7. och var hos mig 7;45 och sedan hem igen 15;15. Det blir ju en massa resekostnader och korta dagar!
Finns det några som kör lite mer skiftgång om man inte vill bo på en byggarbetsplats onödigt länge?
Vad har du själv för yrke?
Skulle du själv vilka jobba så?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.