U UlfAr skrev:
Tack för svar och utbildning!
En annan viktig detalj är trycket! Tappvatten är upp mot 4kg, värmesystem ca 1,5
 
Ja, så klart, det lirar. Säkventilen för tappvatten är väl stämplad att öppna vid 9 bar om jag inte minns helt fel
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Snyggt jobbat allt ihop. Jag är själv i en ganska lika situation där jag byggt om gammalt tak och isolerat med cellousa. Tänkte också ha massivt trägolv på reglarna, men vilken isolering kör du med i mellanbjälklaget? Behåller du kutterspånen och fyller på eller mineralull?
 
P pappel skrev:
Snyggt jobbat allt ihop. Jag är själv i en ganska lika situation där jag byggt om gammalt tak och isolerat med cellousa. Tänkte också ha massivt trägolv på reglarna, men vilken isolering kör du med i mellanbjälklaget? Behåller du kutterspånen och fyller på eller mineralull?
Behåller kutterspån och kompletterar bara med nytt spån
 
MTech MTech skrev:
Behåller kutterspån och kompletterar bara med nytt spån
Jag lutar också åt det, men tvekar lite avseende på brandrisk. Men tar man bort gamla elinstallationer så ska det väl vara ganska säkert. Lycka till så följer jag vidare:)
 
P pappel skrev:
Jag lutar också åt det, men tvekar lite avseende på brandrisk. Men tar man bort gamla elinstallationer så ska det väl vara ganska säkert. Lycka till så följer jag vidare:)
Jag ser inte att det skulle vara ett problem,
 
Vi börjar ana en trapp! Kommer ett längre trappinlägg om någon vecka när den är klar där jag ska beskriva hur jag byggt trappen!

Delvis konstruerad trappa av trä med markerade mått, i byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ByggPajken och 2 till
  • Laddar…
Här kommer det utlovade trappinlägget!

Vi började med att riva innerväggen mellan barnens sovrum. Stökigt blir det!
Delvis byggd trätrappa i hemmiljö med råa trästommar och tapetserad vägg med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat trappbygge i hemmiljö med synlig stomme och rivna väggar, blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rumsinteriör med rivet väggparti och staplar av träplankor, verktyg och leksaker under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen tog jag upp trapphålet och började passa in stommen till trappen! Jag har byggt hela trappen i limfogskivor från hornbach, använt cirkelsåg och överhandsfräs!
Jag har limmat ihop 2 skivor till stegen dels pga bärighet och att få tillräcklig tjocklek för att fräsa profil I framkant!
Delvis byggd trätrappa utomhus, med obehandlade trästeg placerade på en befintlig, mörkare trappstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Uppifrån vy av en halvfärdig trätrappa under konstruktion med oslipade trappsteg, omgivna av byggavfall och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis konstruerad trätrapp mitt i byggprocessen med synliga reglar och trappsteg, i ett rums hörna med väggar av träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gjorde jag mallar i wellpapp för att få ett litet hum om hur stegen blir!
Halvfärdig trätrappa under konstruktion med temporära wellpappsmallar för steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trappa med välppappsmallar, klämda verktyg och trästeg i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket limmande och mätande blir det!
Trätrapp under konstruktion med limmade steg och vinkeljärn, verktyg syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planstegen vilar på material från dom gamla takstolarna och sen har jag sammanfogat allt med vinkeljärn på baksidan!

Det växer fram!
Nybyggd trätrappa i en inomhusmiljö utan räcke, visar limfogsskivor och vinkeljärn på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och där va vi i hamn! Den uppreglade väggen ska få pärlspont och sen ska vi nog ställa en vedspis i hörnet! Senare projekt!
Nybyggd trappa i trä utan räcken med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På det stora hela är vi jättenöjda då detta är min första trapp jag byggt, dock med hjälp av min bonus svärfar! Vi byggde ju helt utan ritningar och på frihand så hade jag gjort om så hade jag dragit ut svängen ända till ytterväggen! Vår målsättning var att kunna ha en möbel mellan ytterväggen och trappen men det får räcka med ett litet hörnbord! Men som sagt, på det stora hela är vi jättenöjda! Det var inte lätt att bygga trapp!
 
  • Gilla
Fru Uggla och 17 till
  • Laddar…
Byggde igen med pärlspont idag!

Nyligen installerad pärlspont på en trappa i ett hem, med mysig belysning och inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
saiter och 10 till
  • Laddar…
Rejält snyggt och kul att se
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
5TOFF3L
MTech MTech skrev:
Byggde igen med pärlspont idag!

[bild]
Hur bredd är trappan och stegen?
 
5TOFF3L 5TOFF3L skrev:
Hur bredd är trappan och stegen?
Dom raka stegen är 80cm breda och 27 djupa! Dom svängda är olika allihop i både bredd och djup!
 
5TOFF3L
MTech MTech skrev:
Dom raka stegen är 80cm breda och 27 djupa! Dom svängda är olika allihop i både bredd och djup!
Tack, ser fram emot att se färdig utbyggnaden.
Bra jobbat!
 
Helgen har ägnats åt att ta ur den provisoriska dörren, regla och sätta in fönster! All snickarglädje är klar men togs ner igen för att måla inomhus!
Nästa vecka rivet vi förhoppningsvis ställningen som snart stått i 2år!

Nyinstallerat dubbelglasfönster i en oavslutad vägg med isolering och verktyg synliga inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterat fönster på vit putsad fasad, snickarglädje demonterad, ställning till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Satt ikväll och tittade på lite gamla kort! Fick ångest
Här va det tur att jag inte visste hur många timmar jag hade framför mig!

Precis kapat ner det gamla taket, april 2020!
En rörig vind med kapade takdelar och byggnadsavfall på golvet, taget april 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.