Hej,

Vi bygger nytt och hade idag genomgång med elektrikern. Under TVn på både nedre och övre plan kommer vi installera ett internetuttag (RJ45).

Nu kom jag i efterhand på att både TV (IP-TV), konsole och eventuellt Chromecast kommer ju behöva kopplas in i väggen eftersom jag inte vill köra dessa via Wifi.

Min fråga är om det är lätt att lösa detta? Kan jag bara koppla in en nätverksswitch (typ
https://www.kjell.com/se/produkter/...-link-tl-sg105e-gigabitswitch-5-portar-p61025) i RJ45 uttaget i väggen och kablarna till TV, konsoler etc i switchen?

Mvh
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Ja. (om du har en router i andra änden)
 
  • Gilla
Vick Gul
  • Laddar…
Nja, det beror på vilken typ av IP-TV ni väljer, om ni väljer den där leverantören förmedlar signalen via specifikt uttag på bredbandsdelaren så går det inte med en vanlig switch utan då måste du ha en VLAN-switch i bägge ändar.
Om IP-TVn ligger i samma nätverk som vanliga internet så fungerar en enkel switch.

Här är exempel på koppling med VLAN-switch i bägge ändar,
Skiss av nätverkskonfiguration med VLAN-switchar, uppkopplade enheter och märkta anslutningsvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är tagen från denna tråd (inlägg 76),
https://www.byggahus.se/forum/threads/konfigurera-ett-vlan.311508/
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja. (om du har en router i andra änden)
Jag är dum när det kommer till sånt här. Jag vet att vi kommer ha öppen fiber installerad och att vi fritt kan välja mellan ett stort antal internetleverantörer. Jag kommer ju såklart vilja ha Wifi så jag antar att jag kommer köpa en router. Själva huset kommer ha ett RJ45 uttag i vardera rum.

Alltså vart kommer jag behöva installera router? Om jag har denna router på rätt ställe så antar jag alltså att jag kommer kunna använda switchar i vardagsrummen för att koppla in fler kablar i en och samma RJ45 uttag...
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, det beror på vilken typ av IP-TV ni väljer, om ni väljer den där leverantören förmedlar signalen via specifikt uttag på bredbandsdelaren så går det inte med en vanlig switch utan då måste du ha en VLAN-switch i bägge ändar.
Om IP-TVn ligger i samma nätverk som vanliga internet så fungerar en enkel switch.

Här är exempel på koppling med VLAN-switch i bägge ändar,
[bild]
Bilden är tagen från denna tråd (inlägg 76),
[länk]
Tack för detta. Ska komma ihåg det när jag väljer TV leverantör!
 
P Prophet85 skrev:
Jag är dum när det kommer till sånt här. Jag vet att vi kommer ha öppen fiber installerad och att vi fritt kan välja mellan ett stort antal internetleverantörer. Jag kommer ju såklart vilja ha Wifi så jag antar att jag kommer köpa en router. Själva huset kommer ha ett RJ45 uttag i vardera rum.

Alltså vart kommer jag behöva installera router? Om jag har denna router på rätt ställe så antar jag alltså att jag kommer kunna använda switchar i vardagsrummen för att koppla in fler kablar i en och samma RJ45 uttag...
Tja, det beror ju på kraven på Wi-Fi främst..

Sitter medieomvandlaren bra till och kraven på Wi-Fi är låga kan det funka bra med en kombinerad accesspunkt och router som är placerad på samma ställe som medieomvandlaren (där jag antar att de nätverkskablar ni drar också slutar).

Är kraven på Wi-Fi högre kan det vara smidigt med lösa accesspunkt(er) som placeras på strategiska platser i huset, men routern brukar hamna på samma ställe ändå...
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Nästan alla ”öppen fiber”-nät använder VLAN, ett otaggat för internet, ett taggat för IP-TV, ett taggat för IP-telefoni samt eventuellt ett taggat för fjärradministration.

Om det är ”Telia öppen fiber” samt att man väljer Telia för både internet & IP-TV så kommer IP-TVn att routras in i det egna LANet om man använder Telias egna router.

Sen finns det en del IP-TV-abonnemang som går över det vanliga internet.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Du kan även göra fäljande om du bara ska ha en tvbox.
Dra 2 kablar när du ändå drar och sätt 2 st uttag.
Då kan du koppla ena uttaget till porten i tjänstefördelarens tv port.
Och det andra uttaget sätter du en switch som är kopplad till routerns nätverksportar där du kopplar in cromecast och annat som ska ha internetuppkoppling.
Du behöver då inte konfigurera vlan.
 
  • Gilla
Drosen och 4 till
  • Laddar…
Tack för era idéer, råd och svar. Trodde det skulle vara lite mer straight forward och finnas en viss standard speciellt i ett nytt hus men inser att det är lite mer komplicerat.

Jag får tänka ut bästa sätt att lösa det på. Kollar egentligen inte ens på TV utan streamar ju det mesta så kanske skippar TV helt. Känns bara konstigt att inte ha "riktig" TV om ni förstår vad jag menar...
 
Kanske ska passa på att också fråga en sak till. Låt säga att jag inte vill ha IP TV. Då antar jag att det bör bli mycket "enklare" att lösa mitt problem då jag förmodar att en switch skulle vara det enda jag skulle behöva. Eller tänker jag fel då?
 
Skippar du IP-TV så räcker det med en vanlig enkel switch.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Finns ju flera lösningar som "streamar" över internet, jag kör Boxer....
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Jag kör Telia IPTV. I vardagsrummet har jag 2st uttag varav 1x för IPTV och 1x för Internet.

Däremot i sovrummet kör jag alltid chromecast och Telias app. Funkar minst lika bra. Chromecast är inkopplad med RJ45.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

P Prophet85 skrev:
Vi bygger nytt och hade idag genomgång med elektrikern. Under TVn på både nedre och övre plan vi installera ett internetuttag (RJ45).
Montera dubbelt uttag i TV-rum och kontor. Det borde vara standard. Sen kan du använda dessa för tex en Smart-TV + tex en playstation , eller ”klassisk” IP tv + internet, fritt val.
P Prophet85 skrev:
Min fråga är om det är lätt att lösa detta? Kan jag bara koppla in en nätverksswitch (typ
[länk]) i RJ45 uttaget i väggen och kablarna till TV, konsoler etc i switchen?
Just den switchen löser även problemet två olika LAN/RJ45 vid TVn då den har VLAN, men det krävs att man hanterar VLAN vid mediaomvandlare/router också i så fall. Man har ju två kablar ut ur mediaomvandlaren vid IP-TV med IP-TV-box.
P Prophet85 skrev:
Alltså vart kommer jag behöva installera router? Om jag har denna router på rätt ställe så antar jag alltså att jag kommer kunna använda switchar i vardagsrummen för att koppla in fler kablar i en och samma RJ45 uttag...
Router måste finnas. Du kan sätta en WiFi-router (typisk konsumentprodukter/gamingrouter) i vilket rum som helst för att Wi-Fi radio-accessen lämpligt placerad, bara du har tillgång till två (2) RJ45 uttag… Ett för inkommande internet WAN från mediafördelare och en för att koppla (patcha) tillbaka internet till en switch i mediaskåpet dit alla rummens nätverkskabel dras.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, det beror på vilken typ av IP-TV ni väljer, om ni väljer den där leverantören förmedlar signalen via specifikt uttag på bredbandsdelaren så går det inte med en vanlig switch utan då måste du ha en VLAN-switch i bägge ändar.
Om IP-TVn ligger i samma nätverk som vanliga internet så fungerar en enkel switch.

Här är exempel på koppling med VLAN-switch i bägge ändar,
[bild]
Bilden är tagen från denna tråd (inlägg 76),
[länk]
Det där har att göra med att en växel (switch) som ska ta emot och vidrebefordra trafik med olika vlan-märkning (det är ett bomärke i Ethernet-paketet) måste uppfostras vad som ska tas emot och skickas vidare och hur.

Växeln kan ta emot vlan-märkt trafik in på en anslutning, ta bort bomärket innan enbart just den trafiken går ut på en viss port, annan trafik - annan port.

trafiksplittern (i mitt fall en Inteno) styrs av ip-only att trafik med ett visst vlan-märke går ut på en port och annan trafik, en annan port. All trafik som kommer in via fibern är märkt med en vlan-tagg (ska inte säga att det är absolut all trafik.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.