Hej, vi håller på att bygga ut en farstukvist. Tog in en snickare för stommen och vi försöker göra det mesta återstående själva. Nu ska det komma en takläggare och jag ska montera trekantslist och den övre brädan på vindskivan idag.
Eftersom vi försöker smycka ut bygget med olika detaljer så har vi byggt en "kjol" med snickarglädje enligt bild nedan. Tillverkad av 195 mm panel.
Funderingen nu är hur vi ska göra med den övre brädan på vinskivorna och hängrännan. Jag har sett att vindskivan brukar sticka ut så att hängrännan mer eller mindre kan vara klämd emellan utsticken, men jag tror inte det blir så snyggt i vårat fall. Kan vindskivan avslutas i nivå med takfoten och hängrännan monteras fritt utan något utstick på sidorna?
Pulpet med låg lutning och taket blir takpapp med svetsade skarvar.
Nån som gjort något liknande?

Nybyggd farstukvist med träpanel och snickarglädje, intill rött hus med hängränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Ja det kan den och det finns egentligen ingen funktion att ta hänsyn till på papptak så allt handlar om vilket utseende man gillar, du behöver tex inte ens lägga till någon vindskiva om du inte vill och bara ha en sk krönplåt.

Här finns bilder på mitt låglutande garagetak utan utstick, dock med en HELT annan stil ;) (bild nr 2)
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-vindskivor.420047/#post-4264658
 
Redigerat:
  • Gilla
1939
  • Laddar…
Liten takyta = små regnvattenmängder => små hängrännor fungerar, samt att det blir estetiskt snyggare (mer proportionellt) ju mindre rännorna är. Särskilt på små låga byggnader. Ju mindre ränna desto mindre skymmer den snickarglädjen.
 
  • Gilla
1939 och 1 till
  • Laddar…
Vad snyggt ska ni byta fönstret på övervåningen till nåt mer klassiskt med ?
 
M maria01 skrev:
Vad snyggt ska ni byta fönstret på övervåningen till nåt mer klassiskt med ?
Tack, ja det är en balkongdörr du ser i bilden. Den ska bytas mot något liknande som i farstun såsmåningom.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Rickard.
Blir det en takterrass?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Blir det en takterrass?
Ja, så här såg vår vision ut från början. Jag grovskissade i Sketchup, men en del saker har ändrats under resans gång.
 
  • Grovskiss i 3D av ett tvåvåningshus med röd fasad, balkong och angränsande uteplats i Sketchup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Snyggt (y)

Ska ni ha trall så får ni tänka på att det ska bli snyggt med trallen på så bästa/snyggaste vindskivelösningen kan bli rätt udda så jag skulle nog bara sätta på fotplåt nedertill och trekantslist på sidorna och lämna vindskivan till allt är klart. Man vill ju undvika så långt det går att det ser påbyggt ut ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.