A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Krusbärsbuskar? Får du fjollanfall, även av dom?

Staffans
 :crysmile::crysmile:vad är fjollanfall?
psykbryt eller?
 
L
Maskintok skrev:
 :crysmile::crysmile:vad är fjollanfall?
psykbryt eller?
Härligt att du kan skratta! Det behöver du!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
L Lowley skrev:
Härligt att du kan skratta! Det behöver du!
skrattar mycket jag i vardagen..
Finns mycket jag behöver också...
Lite mer regn hade varit bra...
gräset växer för dåligt... :cool:
 
L Lowley skrev:
Ja det är det som är problemet! En granne har aspar som tomtgräns o jag bara hans rötter. O skit som jag får gå och sköta. Men ska sätta upp stort staket så slipper jag all sly o krusbärsbuskar
Jag tror att aspars rötter tar sig under plank.
 
  • Haha
Byggda och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag tror att aspars rötter tar sig under plank.
Det beror på hur många meter under markytan man låter planket starta. :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror på hur många meter under markytan man låter planket starta. :geek:
Dom kanske plankar in
 
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
L
L Lowley skrev:
Härligt att du kan skratta! Det behöver du!
psykbryt!! Ja isf om du kallar det psykbryt.. då har du inte sätt mycket!!☠
K Kirre2 skrev:
Jag tror att aspars rötter tar sig under plank.
ja dom är över allt ! Men det är det sätter jag staket så slipper jag stå o klippa dras sly
 
Förstår inte riktigt hur man blir av med "grannes" sly genom att sätta upp ett staket? Det var ju bland annat aspar han hade problem med och deras rötter, eller ? Aspar har förutom god frös spridning (och där hjälper ju knappast något staket) den naturligaste föryngringen av asp är med "rotskott" och då gör nog heller inget staket någon nytta, ja om man nu inte gräver sig ner en bra bit och typ gjuter en sockel som staketet fäts mot.
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
L
B Byggda skrev:
Förstår inte riktigt hur man blir av med "grannes" sly genom att sätta upp ett staket? Det var ju bland annat aspar han hade problem med och deras rötter, eller ? Aspar har förutom god frös spridning (och där hjälper ju knappast något staket) den naturligaste föryngringen av asp är med "rotskott" och då gör nog heller inget staket någon nytta, ja om man nu inte gräver sig ner en bra bit och typ gjuter en sockel som staketet fäts mot.
Jo för dom har sly som jag får gå o klippa. Det har dom ungefär som en häck. Och sätter jag upp ett heltäckande staket .Så slipp jag gå o klippa detas sly. För den är innanför deras sida. Rötterna bryr jbmig inte om. Dom tar gräsklipparen dom små aspskottten. Så nu kanske ni förstår!? Och då kommer väl nästa kommentar. Man måste ha bygglov om staketet är över 2 m. Men kan dom sätta upp 2 m insynsskydd utan att frågaxså kan jag. Men dom är såå goa grannar
K Kirre2 skrev:
Jag tror att aspars rötter tar sig under plank.
Men det
 
L Lowley skrev:
Jo för dom har sly som jag får gå o klippa. Det har dom ungefär som en häck. Och sätter jag upp ett heltäckande staket .Så slipp jag gå o klippa detas sly. För den är innanför deras sida. Rötterna bryr jbmig inte om. Dom tar gräsklipparen dom små aspskottten. Så nu kanske ni förstår!? Och då kommer väl nästa kommentar. Man måste ha bygglov om staketet är över 2 m. Men kan dom sätta upp 2 m insynsskydd utan att frågaxså kan jag. Men dom är såå goa grannar

Men det
Aspar bryr sig inte om staket det är bara att klippa med gräsklipparen el röjsågen, kör hårt bara arbete
 
Hmmm, kan man inte pensla skotten som kommer upp i din gräsmatta med Round-Up?
Eller klagar grannen då? :)
 
K Kapsyl skrev:
Hmmm, kan man inte pensla skotten som kommer upp i din gräsmatta med Round-Up?
Eller klagar grannen då? :)
Jag har försökt den metoden funkade inte
 
L
K Kapsyl skrev:
Hmmm, kan man inte pensla skotten som kommer upp i din gräsmatta med Round-Up?
Eller klagar grannen då? :)
Du kan såga eller klippa rötterna. Men det är inte lite jobb ..så länge dom är att ta med gräsklipparen så inga problem.
 
M
S surfarn skrev:
Inte TS, men här har nån lackat ur rejält. Inte ok att göra men denna granhäck mot söder eller väster hade gjort mig galen också [länk]
Man måste ju ställa sig frågan, vilken glädje har kvinnan i detta fallet av att ha en +10m hög vägg av granar mot sin granne. Väldigt ofta så handlar såna här fall om prestige, att kunna ha ett psykologiskt övertag mot sin granne, speciellt om denna råkar ha ”gott ställt”. Någon form av skadeglädje där man sitter med ett övertag.

Jag tycker det hade varit på sin plats att ändra i lagstiftningen då det finns mängder av såna här fall där olägenheten är mångfalt större än fördelen för motparten. Jag har en liknande situation mot en granne i väster där det är som en vägg av +10m höga träd. Jag har ett plank mot den sidan så insyn är noll vare sig träd eller inte. Deras hus ligger i skugga hela förmiddagen, mossa på taket och på gräsmattan. Till 95% blåser det från väster så nu på hösten fylls hela min trädgård av löv.

Så jag kan ju tycka att det borde städas upp lite bland detta gamla föråldrade regelverket. Hade jag slängt 5m3 med skräp över tomtgränsen så blir jag åtalad. Men när grannen låter sina träd växa till himlen och släppa ned alla löv på min tomt är helt okej.

En arborist jag pratade med sa att träd ogillar batterisyra , speciellt på våren när saven kommer igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.