Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Kanske lite sent påkommet men jag kan ju inte låta bli att komma med ett inspirationsförslag. Yttermåtten är de samma men jag har ändrat invändigt utifrån givna förslag i tråden och eget huvud. Rummen är dimensionerade utifrån tillgänglighetsprincipen.
Jag har lagt till en grovingång för att det är något som ofta efterfrågas och innanför placerade jag, vad gissar att den grå rutan i tvättstugan var, en hunddusch(?). Det kanske är heltokigt gissat men man kan annars ställa barnvagn eller annan utrustning där. Istället för ett rum för förvaring har jag placerat ut garderober på så många ställen som möjligt.
Jag placerade duschrummet på bottenvåningen med dörr ut mot altanen av den händelse att en badtunna eller pool införskaffas i framtiden. Samt flyttade altandörrarna i vardagsrummet så att de är "närmre" köket och ger fin utsikt från matsalsbordet.
Sedan har jag skojat till det lite bakom soffan med att placera TV:n bakom gardiner (tänk ridå) som kan dras isär och därmed mörklägga fönstren. De största fönstren är en bit upp från golvet för då kan man ställa krukväxter eller prydnader där om man vill och det avsevärt mkt mer praktisk när man städar.

På övervåningen har jag struntat i förslag som att öppna upp mot nedervåningen pga att jag bedömer att taket från vardagsrummet möter det andra taket för långt ner för att göra något vettigt av det. Däremot ansträngde jag mig för att få till två ev. barnrum och placerade föräldrasovrummet mot utsikten. Jag har försökt bedöma hur mkt golvutrymme som faktiskt går att använda utifrån gavelbilden i planerandet av rummen.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
(Man får föreställa sig inte så klunsiga altandörrar.)
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Kanske lite sent påkommet men jag kan ju inte låta bli att komma med ett inspirationsförslag. Yttermåtten är de samma men jag har ändrat invändigt utifrån givna förslag i tråden och eget huvud. Rummen är dimensionerade utifrån tillgänglighetsprincipen.
Jag har lagt till en grovingång för att det är något som ofta efterfrågas och innanför placerade jag, vad gissar att den grå rutan i tvättstugan var, en hunddusch(?). Det kanske är heltokigt gissat men man kan annars ställa barnvagn eller annan utrustning där. Istället för ett rum för förvaring har jag placerat ut garderober på så många ställen som möjligt.
Jag placerade duschrummet på bottenvåningen med dörr ut mot altanen av den händelse att en badtunna eller pool införskaffas i framtiden. Samt flyttade altandörrarna i vardagsrummet så att de är "närmre" köket och ger fin utsikt från matsalsbordet.
Sedan har jag skojat till det lite bakom soffan med att placera TV:n bakom gardiner (tänk ridå) som kan dras isär och därmed mörklägga fönstren. De största fönstren är en bit upp från golvet för då kan man ställa krukväxter eller prydnader där om man vill och det avsevärt mkt mer praktisk när man städar.

På övervåningen har jag struntat i förslag som att öppna upp mot nedervåningen pga att jag bedömer att taket från vardagsrummet möter det andra taket för långt ner för att göra något vettigt av det. Däremot ansträngde jag mig för att få till två ev. barnrum och placerade föräldrasovrummet mot utsikten. Jag har försökt bedöma hur mkt golvutrymme som faktiskt går att använda utifrån gavelbilden i planerandet av rummen.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
(Man får föreställa sig inte så klunsiga altandörrar.)
Tack igen, roligt och nyttigt att se ditt förslag även om det också gör processen klurigare... Vi får nog lyfta dina förslag med vår husritare för vidare bollande och så får vi hoppas att han inte tycker vi är alltför veliga

Särskilt vad gäller entrélösning och övervåning tänker jag att vi allvarligt ska värdera dina förslag. Skulle förstås vara värdefullt att få ett ngt djupare allrum på övervåningen. Glömt skriva att vi har 1 m förhöjt väggliv på plan 2, är det ungefär vad du räknat med?
Har dividerat ang placering för stora sovrummet, din lösning ser onekligen inbjudande ut så blir ju ett argument för att vända planering. Bra input angående att se hur det går att få in många garderober, samtidigt tror jag att vi skulle ha behov av ngt klk/ förrådsutrymme för lite mer skrymmande saker... Svårt!

Är trappan ca 1.60 i totalbredd o ca 3.30 lång i din version?

Under ritprocessen var vi länge inne på att få in bastu med utgång till badtunna på baksidan, i linje med dina tankar! Mixtrade då med variant med utgång från badrum, alt placera bastun i anslutning till groventré o att komma ut på baksidan den vägen. Utifrån dels budget, dels att det kändes som att bastun gjorde allt mer svårplanerat så landade vi i att avvakta med den o tänka att den får bo i ev kommande gästhus istället. Och kopplat till det prioriterades även groventré bort. Vet att det är vanligt men är tveksam till att vi kommer ha särskilt behov av det, om man ändå har tillgång direkt till tvättstuga från huvudentrén?
"Hundduschen" i vår ritning är en diskbänk

Vad gäller entrén så ser den ju klart öppnare o trevligare ut i din version. Det som främst oroar mig vad gäller entré o som lett till vår lösning är att jag vill ha utrymme/vägg för både garderober, lös hängning och skoförvaring + att klädförvaringen helst inte ska synas från vardagsrummet. Känns som att det blir svårare i ett större, öppnare utrymme med mindre vägg?

I vardagsrummet har jag varit orolig att det ska kännas alltför tight mellan utgång kök-matbord-soffgrupp, vilket lett till vårt möbleringsförslag o fönsterplacering. Men tror du att det kommer fungera väl att ha matbordet mitt i rummet så som du föreslår?
I vår ritning är eldstad placerad i v-rum på väggen bredvid köksdörrarna (det kanske inte framgår så väl på ritning)

"Ridå-idén" för tv/fönster är ju lysande, o "fönstermötet" i julgranshörnet ser väldigt fint ut- detta tänker jag att vi kan använda oss oavsett hur vi planerar i övrigt!

Puh blev långt det här, men skulle säkert kunna fylla på med lika mkt tankar o frågor till... Sammanfattningsvis stort tack igen, verkligen fint att få ta del av dina smarta och kreativa förslag!
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Kanske lite sent påkommet men jag kan ju inte låta bli att komma med ett inspirationsförslag. Yttermåtten är de samma men jag har ändrat invändigt utifrån givna förslag i tråden och eget huvud. Rummen är dimensionerade utifrån tillgänglighetsprincipen.
Jag har lagt till en grovingång för att det är något som ofta efterfrågas och innanför placerade jag, vad gissar att den grå rutan i tvättstugan var, en hunddusch(?). Det kanske är heltokigt gissat men man kan annars ställa barnvagn eller annan utrustning där. Istället för ett rum för förvaring har jag placerat ut garderober på så många ställen som möjligt.
Jag placerade duschrummet på bottenvåningen med dörr ut mot altanen av den händelse att en badtunna eller pool införskaffas i framtiden. Samt flyttade altandörrarna i vardagsrummet så att de är "närmre" köket och ger fin utsikt från matsalsbordet.
Sedan har jag skojat till det lite bakom soffan med att placera TV:n bakom gardiner (tänk ridå) som kan dras isär och därmed mörklägga fönstren. De största fönstren är en bit upp från golvet för då kan man ställa krukväxter eller prydnader där om man vill och det avsevärt mkt mer praktisk när man städar.

På övervåningen har jag struntat i förslag som att öppna upp mot nedervåningen pga att jag bedömer att taket från vardagsrummet möter det andra taket för långt ner för att göra något vettigt av det. Däremot ansträngde jag mig för att få till två ev. barnrum och placerade föräldrasovrummet mot utsikten. Jag har försökt bedöma hur mkt golvutrymme som faktiskt går att använda utifrån gavelbilden i planerandet av rummen.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
(Man får föreställa sig inte så klunsiga altandörrar.)
Att ha trappan placerad i v-rum med "balkong" och kontakt mellan planen som du nämner idéer om var en del av drömmandet från början, men har prioriterats bort under vägen - bland annat av de skäl du anger. Ville inte ha helt öppet till övervån av ljudskäl, o att lösa en snygg lösning med möjl att stänga igen med ex dubbeldörrar blev svårt med takhöjden.
En arkitekt hade säkert kunnat lösa det fint, men det är möjligt att en sådan konstruktion ändå skulle blivit för kostsam för oss
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att använda allrummet där uppe på något vettigt sätt eftersom det blir låg takhöjd så fort?
Det går väl t.ex. inte att ställa en soffa som du har ritat in för att man då slår huvudet i taket när man reser sig.

Att ha en så långsmal tvättstuga är ineffektivt, det blir ju dubbelt så mycket fri golvyta som använd yta. I stället bör en tvättstuga vara bredare (250 cm) så att det går att ha utrustning på båda sidorna och därmed behövs halva längden.

Det är dåligt med plats bredvid badrumsdörren för en dusch och svårt att en golvbrunn nära en dörr utan att få en hög tröskel. En toalett får nog inte inkräkta på utrymmet framför dörren för då går det inte att komma in med en rullstol. Tillgänglighet är mycket mer än att det ska få plats rullstolscirklar.

Köket ser knepigt ut, det blir svårt att få till någon bra lösning på hur skåp mm. ska sättas.
Tack för ditt svar! På övervåningen har vi 1m förhöjt väggliv vilket kanske inte framgår av ritning. Om jag räknat rätt är takhöjden ca 1,5m 50cm in och 2m 1 m in, jag tänker att det bör att använda soffan även om man kanske inte sitter rak med huvudet längst in?

I tvättstugan har jag tänkt att man på vä sida skulle kunna ha grundare hyllsystem o el krokar för upphängning av arbetskläder etc. Vår husritare har i aktuell version också planerat in centraler för golvvärme/el/teknik där så det känns som att utrymmet inte blir outnyttjad iaf? Men vore förstås bra med en grundare tvättstugelösning som gav mer utrymme till entrén i linje med gammelsmurfens förslag...
 
BirgitS
Jag skulle säga att det är farligt att ställa en soffa så att någon riskerar att resa sig och slå huvudet i taket. Även om ni i familjen klarar av lära er att inte göra det utan att blodvite uppstår så gäller det inte t.ex. en besökande mor- eller farförälder.

Det måste vara 120 cm fritt mellan tvättmaskin mm. och golvvärmecentral mm. så vitt jag förstår.

Ja, Gammelnördens förslag är mycket bättre på många punkter. Där kan jag knappt hitta något att anmärka på (som vanligt).

M Memlos skrev:
Bra input angående att se hur det går att få in många garderober, samtidigt tror jag att vi skulle ha behov av ngt klk/ förrådsutrymme för lite mer skrymmande saker...
Utrymmet för hunddusch mm. fungerar utmärkt som förråd i stället.

M Memlos skrev:
Det som främst oroar mig vad gäller entré o som lett till vår lösning är att jag vill ha utrymme/vägg för både garderober, lös hängning och skoförvaring + att klädförvaringen helst inte ska synas från vardagsrummet. Känns som att det blir svårare i ett större, öppnare utrymme med mindre vägg?
Jag tycker att Gammelnörden har fått dit mer förvaring än vad du hade i ditt förslag. Det är 240 cm garderober och 150 cm hatthylla med plats för skoförvaring under samt möjlighet för ytterligare förvaring i stället för eller i kombination med sittbänken. Inget ser ut att vara synligt när man sitter i soffan eller vid matbordet.

Edit: förtydligande
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
M Memlos skrev:
Är trappan ca 1.60 i totalbredd o ca 3.30 lång i din version?
Trappan är 1,70 x 3,40 m. Jag valde en med en avsats för jag fick för mig att det skulle skapa lite bättre utrymme i skrubben under med ingång från köket...
Angående vägglivet har jag gissat utifrån proportionerna på gavelbilden, så det kan mkt väl vara så att det finns mer utrymme på övervåningen än vad jag räknat med = större rum och djupare allrum.:)
Om ni verkligen inte känner för en groventré och inte är i behov av en hunddusch :oops: så skulle man kunna använda det utrymmet till ett förråd istället. Placerade lite extra garderober i hallen för att visa att man kan får plats med mer om man vill precis som Birgit skrev.
Planritning av en våning med trappa, garderober och möblering möjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Angående placeringen av matsalsbordet så har jag räknat med att det finns drygt 120 cm runtom (om man tar bort buffén) med ett 1 m brett bord. På bilden är det karmstolar som står en bit ut... Ett bord med rundade hörn fungerar som en rondell ungefär. Med den fina utsikten mot sydost och solen så tänkte jag att det kanske blir en uteplats åt det hållet också och då känns det inte så smidigt att man ska gå runt matsalsmöbeln för att komma ut?
Ritning av matsalsområde med ovalt bord och stolar runtom, markering för uteplats och angränsande trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
M Memlos skrev:
Kan lägga till info att vi har tanke om att vid ev behov kunna dela av ett ytterligare sovrum, det är därför det "långa" rummet på övervåningen ser utsom det gör
Planera direkt för tre sovrum på samma plan, mtp två barnsovrum i ungefär samma storlek. Gammelnörden har verkligen gjort ett jättebra förslag som på alla sätt är mer genomtänkt och praktiskt än ert förslag (beklagar, men erfarenhet spelar roll….).

Min enda reflektion är om man verkligen behöver ett kök på 24 kvm OCH matplats i vardagsrum? 24 kvm är väldigt stort….
 
  • Gilla
Memlos och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag är mycket imponerad av planritningen som @Gammelnörden gjort. Minst lika bra som kataloghusens planlösningar :)
 
  • Gilla
  • Älska
Memlos och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag är mycket imponerad av planritningen som @Gammelnörden gjort. Minst lika bra som kataloghusens planlösningar :)
Verkligen fint gjort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.