Vi skall inreda ett förråd (som sitter ihop med garaget) och fundrear över golvet. Har idag ett betonggolv som bara "binder smuts" och vill ha ett annat ytskikt i nästa! Sådana där flingor på burk som man blandar med färg hur fungerar det och hur tåligt är det?
Är klinkers ett alternativ kanske, finns det frosttåliga klinkers som inte är för dyra? Förrådet är ca 11 kvm stort och vill inte lägga en hel månadslön på ett golv som man bara ser när man ska hämta något i förrådet...

Tips & ideer och bilder mottages tacksamt!!!
 
  • Gilla
Oskarernstsson
  • Laddar…
Du behöver inte ha frostsäkra klinkers i ett förråd. Du kan lägga i princip vilka golvplattor som helst.
 
men förrådet är inte isolerat..än.
 
Det spelar ingen roll. Frostsäkert behövs bara när det finns risk för att plattorna fryser när de är blöta, alltså utomhus. Det är vattnets expansion när det går över till is som gör att plattorna spricker sönder om de är för porösa. Ligger de torrt är de fullständigt okänsliga för låga temperaturer.
 
Sånt golv med flingor hade jag i pannrummet men jag slipade av klarlacken med en ocillerande maskin och lade på nytt likadant fast utan flingor.

Jättelätt att arbeta med och snyggt. ( läppstiftsrött) Lättstäda och bra men svindyrt då man måste köpa mint 5l burkar nu för tiden.

tänk också på att den bara finns i ett visst antal färget.
 
Flingorna fungerar som så att du först målar golvet och sedan strör flingorna i det ännu kladdiga färglagret. När allt torkat drar du på ett lagerklarlack ovanpå. Ska vara rejält tåligt, har aldrig provat själv.

Klinkers hittar du väl överallt numera. Om du inte har några större krav på utseende kan du säkert hitta priser på runt 60-70 kronor per m2. Kolla typ Bauhaus och Silvan, de har regelbundet (läs: nästan alltid) restpartier på rea.
 
Tack för tipsen!
jon-h: Aha, visste inte det. Trodde i min enfald att "frostsäkra" klinkers handlade om grader *skäms* För jag tror nog att förrådet kan krypa ner till minus om det är tillräckligt kallt med tanke på att det byggs oisolerat. Så småningom ska vi isolera men det får vänta.

Är flingorna och lacken dyrare än ett klinkersgolv á la Bauhaus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.