surris
Är det godkänt att ha golvet i duschutrymmet förhöjt ? Det finns ingen golvbrunn utanför duschutrymmet.
Förhöjt golv i dusch med mosaikplattor och vita kaklade väggar utan synlig golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KVC
  • Laddar…
Det där är inte godkänt..
Vattenläckage från ex handfat/toa ska kunna rinna ner mot en brunn istället för ut genom dörren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Johhhan
Det kan väl motsvara att ha en duschvägg med fast golvlist, som när man har skjutdörrar, och det får man väl ha? WC och handfat kräver i sig inte golvbrunn.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Det kan väl motsvara att ha en duschvägg med fast golvlist, som när man har skjutdörrar, och det får man väl ha? WC och handfat kräver i sig inte golvbrunn.

Har nyss gjort om badrummet med hjälp av firma och fått det förklarat för mig iallafall. Vattnet ska alltid kunna rinna ner mot brunnen istället för ut genom dörren.

Varför finns klacken/förhöjningen?
 
surris
En toa och handfat kräver ju i sig ingen golvbrunn och fall. Men det kan ju fortfarande komma vatten från duschen utanför duschområdet och då är det ju omöjligt för vattnet att ta sig till golvbrunnen.


I min kunskapsbok så är detta fel men tänkte om nån som mer är expert på badrum hade 100 kunskap om detta.


Badrummet är på ett hotell så vet inte varför de gjort så, troligen pga nån anledning kopplat till avloppet.
 
Rickard.
Ordet "godkänt" är vilt missbrukat i byggsammanhang och betyder oftast inte vad man menar och betyder ingenting utan att man specificerar vad det ska vara godkänt enligt.

Detta är knappast olagligt alltså är det godkänt enligt svensk lagstiftning (om det inte råkar finns något krav på handikappanpassning som den inte klarar).

Det är inte godkänt enligt dom frivilliga branschregler som vi råkar ha just nu här i vårt land.
 
Johhhan
Betyder det då att en sån här konstruktion inte heller är godkänd enligt branschreglerna, om det inte finns en golvbrunn utanför duschplatsen också?
Duschhörna med glasdörrar och utan synlig golvbrunn i ett vitt kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ordet "godkänt" är vilt missbrukat i byggsammanhang och betyder oftast inte vad man menar och betyder ingenting utan att man specificerar vad det ska vara godkänt enligt.

Detta är knappast olagligt alltså är det godkänt enligt svensk lagstiftning (om det inte råkar finns något krav på handikappanpassning som den inte klarar).

Det är inte godkänt enligt dom frivilliga branschregler som vi råkar ha just nu här i vårt land.
Det är jag fullt medveten om.
 
Det borde vara tvärtom, duschgolvet bör vara nedsänkt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Badrum på hotell brukar alltid fascinera överlag. Silikonfogarna är nog det man brukar reagera mest på.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Betyder det då att en sån här konstruktion inte heller är godkänd enligt branschreglerna, om det inte finns en golvbrunn utanför duschplatsen också?
[bild]
Exakt... det är inte godkänt enligt BBV...

Är det ett våtutrymme med golvbrunn så ska ju eventuellt läckande vatten kunna ta sig till brunnen även från toalettstol och vask.

Den diskussionen var uppe på en återkurs för BKR minns jag och det var svaret de gav då.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Johhhan
OK! Jag ser att man nu också ändrat i den senaste versionen av Säker vatten så att även duschkabin med bräddavlopp nu kräver golvbrunn.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Numera ska det finnas fall i hela badrummet.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Numera ska det finnas fall i hela badrummet.
Njae... man får avtala bort fall så länge man inte har bakfall.
Däremot är det alltid och rek. att ha fall på hela ytan men vid vissa storformatsplattor och lösnkngar blir det svårt.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Njae... man får avtala bort fall så länge man inte har bakfall.
Däremot är det alltid och rek. att ha fall på hela ytan men vid vissa storformatsplattor och lösnkngar blir det svårt.
Precis. En del är ju rekommendationer och man kan göra avsteg från det. Men tex en golvkille jag känner lämnar inte garantier vid för många avsteg från rekommendationerna.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.