Hallå,
Tänkte köpa en snöslunga och vill lägga upp mot 20 tkr. Tänker skotta uppfarten men även på havet så att ungarna kan åka skridskor. Det senare innebär nog kompakt drevsnö.

Vad kan tänkas vara ett bra köp? Vill köpa nytt och slippa rappel så många år som möjligt.
 
Har haft min Toro i över 10år och är mycket nöjd. Inga problem alls.

Honda och Ariens gör bra prylar.
 
A
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Tänkte köpa en snöslunga och vill lägga upp mot 20 tkr. Tänker skotta uppfarten men även på havet så att ungarna kan åka skridskor. Det senare innebär nog kompakt drevsnö.

Vad kan tänkas vara ett bra köp? Vill köpa nytt och slippa rappel så många år som möjligt.
De flesta märken är bra grejer..
Sedan får man inte räkna bort den viktigaste faktorn... nämligen underhållet..
utan detta så rasar alla maskiner oavsett märke och storlek.
 
R Robert-san01 skrev:
Har haft min Toro i över 10år och är mycket nöjd. Inga problem alls.

Honda och Ariens gör bra prylar.
Tackar för svar. Toro har jag aldrig ens hört talas om. Ser ju ut att få bra omdömen när man googlar lite.
 
Maskintok skrev:
De flesta märken är bra grejer..
Sedan får man inte räkna bort den viktigaste faktorn... nämligen underhållet..
utan detta så rasar alla maskiner oavsett märke och storlek.
Tyvärr är det ju så. Kan det finnas skillnader i hur enkelt det är att göra löpande underhåll på olika maskiner?
 
En sak jag funderar på är om man ska satsa på band eller hjul i mitt fall? Kommer som sagt att behöva forceras stora ytor med hård, kanske isig, skarsnö.
 
N nybyggarn3 skrev:
En sak jag funderar på är om man ska satsa på band eller hjul i mitt fall? Kommer som sagt att behöva forceras stora ytor med hård, kanske isig, skarsnö.
Band är bra om du skall köra där det är mjukt, ex grus osv. I övrigt är det matarskruven som tuggar skaren så det funkar troligen bra med hjul. Ev heller kedjor eller dubb om du behöver bättre driv.
 
Jag skulle nog inte skaffa en toro, har dom snarlik kvalite som gräsklipparna är det junk.

Jag skulle kolla på honda, yamaha, ariens eventuellt husqvarna
 
De flesta av de etablerade märkena är bra och har tillgång till reservdelar men jag anser nog att Honda, Yamaha och Yanmar är lite bättre men också dyrare. Nackdel med band och åtminstone med Honda(Hs55)är att de inte går att dra bakåt med mindre än att backen läggs i. Har man mycket finlir på tomten är det rätt skönt. Jag använder min stiga på småfixet och Hondan på stora ytorna.
 
L Lutte skrev:
Jag skulle nog inte skaffa en toro, har dom snarlik kvalite som gräsklipparna är det junk.

Jag skulle kolla på honda, yamaha, ariens eventuellt husqvarna
Eh?

Toro tillverkar riktigt slitstarka maskiner. Tittar du på ex parkförvaltningar och andra som använder klippare kommersiellt kör de ofta Toro.

Har både klippare och slunga. Har inte haft några problem med någon av dem på de +10år jag haft dem.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
L lob skrev:
De flesta av de etablerade märkena är bra och har tillgång till reservdelar men jag anser nog att Honda, Yamaha och Yanmar är lite bättre men också dyrare. Nackdel med band och åtminstone med Honda(Hs55)är att de inte går att dra bakåt med mindre än att backen läggs i. Har man mycket finlir på tomten är det rätt skönt. Jag använder min stiga på småfixet och Hondan på stora ytorna.
Tack för svar. Utan att veta säkert tror jag att Honda , Yamaha och yanmar ligger över min budget på ca 20 tkr.
 
Hur länge den håller beror ju också hur ofta den kommer att användas.
Vår Husqvarna för ca 10" går inte varje år där vi bor.
 
R Robert-san01 skrev:
Eh?

Toro tillverkar riktigt slitstarka maskiner. Tittar du på ex parkförvaltningar och andra som använder klippare kommersiellt kör de ofta Toro.

Har både klippare och slunga. Har inte haft några problem med någon av dem på de +10år jag haft dem.
Stor skillnad på konsument och proffsmaskinerna. Nästan lika stor skillnad på prislappen mellan dessa olika maskiner också.

Och för 20k får man inte en maskin ur proffsortimentet.

Kör en toro gräskkippare själv, 2år gammal och är riktig dynga faktiskt. Funderar skarpt på att sälja bort den.
 
L Lutte skrev:
Stor skillnad på konsument och proffsmaskinerna. Nästan lika stor skillnad på prislappen mellan dessa olika maskiner också.

Och för 20k får man inte en maskin ur proffsortimentet.

Kör en toro gräskkippare själv, 2år gammal och är riktig dynga faktiskt. Funderar skarpt på att sälja bort den.
Intressant. Hur mycket skulle du säga fattas för en proffsmaskin? Kommer nog att köra mer än genomsnittliga husägaren då jag dels bor i norra Sverige och dessutom har planer på att både skotta gården och en skridskobana till ungarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.