Hej!
Har idag en cirkelsåg AEG. (som jag tycker är väldigt trevlig att använda - har dock inte testat så många.)
Tänker dock köpa en cirkelsåg till (möjligen batteridriven) så jag kan ha olika klingor och en kanske klyva 90grader med den ena och den andra i vinkel eller...

Är det bara vissa cirkelsågar som kan använda en styrskena?
Vad krävs för att kunna anpassa en cirkelsåg / styrskena så de passar varandra?
Finns det styrskenor som är "universella"?
 
Intressanta idéer; vet faktiskt inte om det finns universella skenor att köpa. Annars är de lätta att göra. Du måste bara se till att klingtjockleken är densamma för dina klingor annars blir det problem.

Den enklaste skenan att göra som funkar som köpeskenorna — dvs att du lägger den där du vill ha snittet — är lättgjord och billig.

Den består av två remsor av mdf eller plywood i den längd du behöver, profilen är förenklat såhär:

Ritning som illustrerar en hemmagjord sågskena av MDF eller plywood bestående av två längsgående remsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du sågar till en remsa som rymmer foten på din cirkelsåg plus lite till och på den limmar du en lika lång, rak, remsa som cirkelsågen kan följa. Det första du gör är att såga bort överflödet till höger på den undre remsan och därmed är din sågskena klar. Nu kan du placera skenan på dina markeringar på det som ska sågas och få snittet där du vill ha det.

Naturligtvis måste dina olika sågklingor ha samma bredd för annars kommer du att sabba skenan och du kan inte lita på den.

Detta är en DIY-lösning som kommer att funka bra om du inte hittar en universalskena att köpa.
Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
tomasutanh och 6 till
  • Laddar…
Tack!
Första exemplet att göra styrskenan själv, är ganska bra (alla fall billigt), kanske inte blir lika hög precision som i andra exemplet med färdiga skenor. Eftersom stöd "utåt" saknas kanske sågen drivs utåt?
(Idag tar jag en bräda som tvingas fast - Men det behövs alltid en "korrigering" av var spåret hamnar.)
Bredden på klingan måste nog ställas in - i alla fall av styrskena (om den byts ut).

Med första KREG verkar styrskenan ligga fast mot skivan utan hjälpmedel. Behöver nog ofta en förlängning av skenan. (max 121cm)

Andra skenan från KREG är lite som min bräda (fast kanske rakare och längre?) ger förmodligen samma precision som att göra skenan själv?
Lite osäker vad 244mm står för :surprised:- kan det vara 244cm som menas? ...

Uppenbart verkar det finnas universella skenor.
 
Spännade!
(tyvärr går bara förlängaren till Wolfcraft går att köpa hos Clas Ohlson - numera...) Annars var det bra erbjudande - just nu. (de kanske byter skena?)
Den verkar både ha ett "sugande" gummi under skenan, samt passande tvingar för att klämma fast denna. Försökte analysera om "inställningen" av cirkelsåg alltid måste utföras, men får en känsla att styrpinnarna fixar detta (om de inte tappar inställningarna mellan gångerna).
Det finns en risk att sågen inte hamnar helt perfekt i hållaren.
Styrskena för handcirkelsågar Wolfcraft (äldre modell Wolfcraft FKS 115)
Det verkar finnas en nyare modell (vet inte om den gamla styrskenan passar) Wolfcraft FKS 145
Med Wolcrafts nya skena, kanske det blir lättare att få sågen absolut rak, längs efter skenan?

Dock känns Kreg KMA2700 något smidigare samt - kanske bättre/snabbare fastsättning av sågen? - men verkar helt sakna möjlighet att fästa skenan med tving...
 
  • Gilla
Oggalicious
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Hej!
Har idag en cirkelsåg AEG. (som jag tycker är väldigt trevlig att använda - har dock inte testat så många.)
Tänker dock köpa en cirkelsåg till (möjligen batteridriven) så jag kan ha olika klingor och en kanske klyva 90grader med den ena och den andra i vinkel eller...

Är det bara vissa cirkelsågar som kan använda en styrskena?
Vad krävs för att kunna anpassa en cirkelsåg / styrskena så de passar varandra?
Finns det styrskenor som är "universella"?
Om du köper en bra battericirkelsåg kommer du sannolikt inte sakna din gamla och då kan du köpa in dig i ett bra skensystem för din nya såg istället för ett som troligen kommer driva dig till vansinne.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har nog varit inne på samma tanke, men då faller jag över till en sänksåg.
(har inte förstått varför den skulle vara så mycket bättre - jo den kan såga närmare vägg och att klingan roterar åt andra hållet).

Nackdelen - som jag ser det - med en produktanpassad styrskena är att, om sågen går i "graven" följer kanske styrskenan med...
 
A Albireo skrev:
klingan roterar åt andra hållet
Va?
 
A Albireo skrev:
Har nog varit inne på samma tanke, men då faller jag över till en sänksåg.
(har inte förstått varför den skulle vara så mycket bättre - jo den kan såga närmare vägg och att klingan roterar åt andra hållet).

Nackdelen - som jag ser det - med en produktanpassad styrskena är att, om sågen går i "graven" följer kanske styrskenan med...
Sänksågen roterar åt samma håll som cirkelsåg.
Skenan passar oftast till sågar av samma fabrikat som skenan.
En till fördel är damm/spånhanteringen ihop med tillkopplad dammsugare.
Jag använder sänksågarna vid 99% av tillfällena, ihop med dammsugare
 
Off topic .:
Tack för "rättelsen" om rotation av sågklingan.
Då är det inte mycket som skiljer mellan cirkelsåg och sänksåg..
Enklare att börja såga mitt i en skiva med en sänksåg. (och närmare ex. vägg)
(Men slår inte ett multiverktyg.)

Har passerat någon såg med styrskena (men tyckte att priset skenade...).
Kommer inte använda styrskenan ofta. (men är väldigt bra / ovärderlig ibland)

Passerade BYGG EN STYRSKENA TILL CIRKELSÅGEN - anpassas även till sticksågen.
(i början resonemang om sågklingor - tar även upp att använda cirkelsågen som bordcirkelsåg :))
 
A Albireo skrev:
Off topic .:
Tack för "rättelsen" om rotation av sågklingan.
Då är det inte mycket som skiljer mellan cirkelsåg och sänksåg..
Enklare att börja såga mitt i en skiva med en sänksåg. (och närmare ex. vägg)
(Men slår inte ett multiverktyg.)

Har passerat någon såg med styrskena (men tyckte att priset skenade...).
Kommer inte använda styrskenan ofta. (men är väldigt bra / ovärderlig ibland)

Passerade BYGG EN STYRSKENA TILL CIRKELSÅGEN - anpassas även till sticksågen.
(i början resonemang om sågklingor - tar även upp att använda cirkelsågen som bordcirkelsåg :))
Just sänkfunktionen är ingen deal breaker, det som verkligen skiljer är hur mycket dammb de sprider kring sig, trots tillkopplad dammsugare. (y)

Har man sen skena/or, så blir dom använda, är min gissning.;) Du vill såga rakt med, och rakare än med skena blir det inte.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Off topic .:
Tack för "rättelsen" om rotation av sågklingan.
Då är det inte mycket som skiljer mellan cirkelsåg och sänksåg..
Enklare att börja såga mitt i en skiva med en sänksåg. (och närmare ex. vägg)
(Men slår inte ett multiverktyg.)

Har passerat någon såg med styrskena (men tyckte att priset skenade...).
Kommer inte använda styrskenan ofta. (men är väldigt bra / ovärderlig ibland)

Passerade BYGG EN STYRSKENA TILL CIRKELSÅGEN - anpassas även till sticksågen.
(i början resonemang om sågklingor - tar även upp att använda cirkelsågen som bordcirkelsåg :))
En sänksåg fungerar dåligt utan skena, den ersätter inte en cirkelsåg till byggsnickeri.
 
  • Gilla
Albireo och 1 till
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Spännade!
(tyvärr går bara förlängaren till Wolfcraft går att köpa hos Clas Ohlson - numera...) Annars var det bra erbjudande - just nu. (de kanske byter skena?)
Den verkar både ha ett "sugande" gummi under skenan, samt passande tvingar för att klämma fast denna. Försökte analysera om "inställningen" av cirkelsåg alltid måste utföras, men får en känsla att styrpinnarna fixar detta (om de inte tappar inställningarna mellan gångerna).
Det finns en risk att sågen inte hamnar helt perfekt i hållaren.
Styrskena för handcirkelsågar Wolfcraft (äldre modell Wolfcraft FKS 115)
Det verkar finnas en nyare modell (vet inte om den gamla styrskenan passar) Wolfcraft FKS 145
Med Wolcrafts nya skena, kanske det blir lättare att få sågen absolut rak, längs efter skenan?

Dock känns Kreg KMA2700 något smidigare samt - kanske bättre/snabbare fastsättning av sågen? - men verkar helt sakna möjlighet att fästa skenan med tving...
Sågen kläms inte fast, man ställer den på plats på plattan. Positionen fixeras med ställbara stopp, behöver inte göras varje gång.
En nackdel med Wolfcraften är att det behövs tre skenor för att kapa en byggskiva på längden.

/Höghus
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.