Ska göra en mycket låg mur bestående av en rad 10-100% under mark och sedan ett lager ovanför. Insidan kommer bestå av ca 80-90% jord (i höjd). Hoppas ni förstår. Så som en väldigt låg stödmur.

Behöver jag limma detta? Jorden i sig bör ju inte vara några problem, men tänker på ex tjäle.

Använder följande sten: https://www.byggmax.se/mursten-grå-390x190x138mm
 
För bästa resultat, limma ihop det, på insidan sätter du en bit planton eller likvärdigt, som skydd för att inte muren ska bli för blöt från jorden.
 
J jonaserik skrev:
För bästa resultat, limma ihop det, på insidan sätter du en bit planton eller likvärdigt, som skydd för att inte muren ska bli för blöt från jorden.
Problemet är att jag vill kunna ångra mig i framtiden. Limmar jag har jag inte det valet. Kanske mindre problem än jag tänker?
 
Limma med vanlig silicon. Lätt att skrapa bort, eller vänd stenen om du ångrar dig.
 
B Birger Jarl skrev:
Limma med vanlig silicon. Lätt att skrapa bort, eller vänd stenen om du ångrar dig.
Låter intressant. Det gör att det sitter på plats, men "enkelt" att bryta loss om nåt år?
 
Silicon fick jag son tips och limma med när jag köpte en stenpelare som står på en betongplatta. Har granitbord med bänkar limmat med silicon, det sitter bra.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
B Birger Jarl skrev:
Silicon fick jag son tips och limma med när jag köpte en stenpelare som står på en betongplatta. Har granitbord med bänkar limmat med silicon, det sitter bra.
Får göra ett test!
 
Bara en tanke, varför din tanke på att riva den, normalt så bygges det för att vara kvar. Annars limma med PL-400. En liten klick på varje hörna så det inte blir hellimmat.
 
J jonaserik skrev:
Bara en tanke, varför din tanke på att riva den, normalt så bygges det för att vara kvar. Annars limma med PL-400. En liten klick på varje hörna så det inte blir hellimmat.
Problemet är att från början va jag inställd på ännu lägre, dvs en i höjd. Nu när jag ställt på en rad till för att testa så blir jag osäker och vill testa det. Men ångrar jag mig så vill jag kunna göra det..

Men egentligen är det kanske lika bra att göra riktigt och bita i det sura om jag ångrar mig.
 
Inte fel att göra rätt från början med höjden och bita som du säger, blir till att tänka till en extra gång och kanske rådslag med någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.