Detta är mer en allmän fråga, men på väldigt många andra ställen kör man skift så att arbetet flyter under fler timmar per dygn, tex varenda industri.
Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt, så det blev så att jag valde polska byggare i stället. Dom vill ju jobba på för att bli färdiga och sedan åka hem igen. Dom har alltså kört 12 timmars dagar, 8 timmar på lördagen och blivit färdiga på 2 veckor i stället för 3,5 som det i bästa fall tagit annars.
Anlitade samtidigt en svensk firma till annat, dom åkte hemifrån kl 7. och var hos mig 7;45 och sedan hem igen 15;15. Det blir ju en massa resekostnader och korta dagar!
Finns det några som kör lite mer skiftgång om man inte vill bo på en byggarbetsplats onödigt länge?
 
  • Gilla
Korniz och 1 till
  • Laddar…
Alla industrier kör inte skift. (inte där jag jobbar)

Normal arbetstid är 7-16. Anställda har väl ett eget liv och vill inte jobba 12 timmar om dagen och vara ifrån familjen dygnet runt. Rätt vettigt.
Det är heller inte hållbart för människor att jobba 12 timmar varje dag.

Annars brukar väl småfirmor köra långa dagar, brorsan kan köra 14-15 timmar pass emellanåt för att bli färdigt med ett projekt i slutskedet för att påbörja nästa med normal arbetstid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 23 till
  • Laddar…
En teori kan ju vara arbetstidslagen..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
T.K.O och 51 till
  • Laddar…
Rickard.
Du får ju erbjuda dig att betala OB så kanske du får dom att jobba 2-skift. Har själv både jobbat eftermiddag och natt på kunds begäran så det är inget konstigt men räkna inte med att dom automatiskt accepterar grundavtalets nivå.
 
  • Skärmdump av dokument om obekväm arbetstid med information om OB-tillägg och övertidsersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 13 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Alla industrier kör inte skift. (inte där jag jobbar)

Normal arbetstid är 7-16. Anställda har väl ett eget liv och vill inte jobba 12 timmar om dagen och vara ifrån familjen dygnet runt. Rätt vettigt.
Det är heller inte hållbart för människor att jobba 12 timmar varje dag.

Annars brukar väl småfirmor köra långa dagar, brorsan kan köra 14-15 timmar pass emellanåt för att bli färdigt med ett projekt i slutskedet för att påbörja nästa med normal arbetstid.
Det normala är nog ändå någon form av skift. har aldrig jobbat på ett bara dagtidställe.. Dessutom kö dom ju inte 12 timmar varje dag utan 12 timmar så länge projektet pågår, sedan är dom ju lediga längre perioder. Det är ju knappast ovanligt för svenskar heller.. Jag stör mig mest på att 8 timmarsdagar kan i verkligheten bara bli 6 timmars dagar och sedan drar allt ut på tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
En teori kan ju vara arbetstidslagen..
Ja, fast jobbar man skift så funkar väl den? På mitt jobb kör helgskiftet 32 timmar fredag till söndag..
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du får ju erbjuda dig att betala OB så kanske du får dom att jobba 2-skift. Har själv både jobbat eftermiddag och natt på kunds begäran så det är inget konstigt men räkna inte med att dom automatiskt accepterar grundavtalets nivå.
Nu är det ju inte jag som sköter avtalet utan firman jag anlitar. Dessutom brukar det väl vara skifttillägg som ges generellt i stället för OB nu för tiden?
 
Rickard.
J j-o75 skrev:
Nu är det ju inte jag som sköter avtalet utan firman jag anlitar. Dessutom brukar det väl vara skifttillägg som ges generellt i stället för OB nu för tiden?
Nä men det är ju kunden som får betala så det blir värt det. Har firman kollektivavtal så blir det ju dyrare och det är det nog inte så många som vill bjuda på ;)

Skifttillägg är nog rätt ovanligt i bygg då det bör förhandlas inför varje enskilt jobb. Skift jobbar man normalt bara om jobbet kräver de (tex viss gjutning) eller att arbetsplatsen kräver de (repstopp, sjukhus m m)

Viss reservation på detta då jag såklart bara sett och hört en ‰ av vad som sker ;)
 
RoTe
Tyvärr känns det som svensken bara blir latare och latare. På mitt jobb gäller arbete på alla tider av dygnet och det är ofta ett herrejössesgnäll om allt och inget och dom som skriker högst är dom som vill jobba så korta pass som möjligt vilket jag tycker förstör hela livet eftersom vi har krav på att arbeta varannan helg... Det enda schemat som ger lite mer ledigt är det inriktat på nattjobb.
 
  • Gilla
  • Haha
Daggew och 1 till
  • Laddar…
Skiftarbete är obekvämare och därför dyrare än 8h 5dagar normalvecka.

Det används därför när det är bråttom eller när maskinerna är dyra jämfört med kostnaden för arbetskraften.

Byggen kan oftast planeras så att de inte är särskilt bråttom och avskrivningen på maskinerna är sällan dyra jämfört med lönerna. De dyra maskinerna inom anläggning är opraktiska att använda när det är mörkt.

Polackerna arbetar så långt från hemmet att de inte kommer hem på kvällen. De föredrar då att arbetet är klart snabbt så de kan åka hem. Hade arbetat så de kunde sova hemma hade de och deras familjer säkert uppskattat kortare arbetsdag även om de kanske valt att arbeta längre dagar för högre lön ändå.

Det finns byggarbeten som är bråttom och därför görs i skift eller på riktigt obekväm arbetstid. Tex för att inte kosta för mycket att en stor väg är avstängd, då görs jobbet på helgnätter.
 
  • Gilla
Perplexus och 16 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Det normala är nog ändå någon form av skift. har aldrig jobbat på ett bara dagtidställe.. Dessutom kö dom ju inte 12 timmar varje dag utan 12 timmar så länge projektet pågår, sedan är dom ju lediga längre perioder. Det är ju knappast ovanligt för svenskar heller.. Jag stör mig mest på att 8 timmarsdagar kan i verkligheten bara bli 6 timmars dagar och sedan drar allt ut på tiden.
Varit på 6 industrier och ingen kör skift ;)

Jag kan hålla med om att om de är störande om de inte jobbar mellan 7-16. Stället inom bygg jag sommarjobba på körde alltid strikt 7-16 på alla byggen. Självklart släppte de inte sleven bara för klockan slog 4 utan de såg till att allt bruk var på rätt plats och städat innan de gick hem.

Skift för hantverkare för småbyggen är nog inte alls normalt. Vid stora byggen är det ju mer vanligt.
 
  • Gilla
Zallin
  • Laddar…
Restiden får ni prata med skatteverket om, det är för att följa deras regler hantverkarna kommer 7,45 och åker 15,15.
Om man åker före/efter arbetstid gör man en arbetsresa, inte en tjänsteresa. Då blir firmabilen skattepliktig, och man får betala förmånsvärde som på en tjänstebil/förmånsbil.
 
  • Gilla
  • Wow
RickardAvara och 7 till
  • Laddar…
S
J j-o75 skrev:
Nu är det ju inte jag som sköter avtalet utan firman jag anlitar. Dessutom brukar det väl vara skifttillägg som ges generellt i stället för OB nu för tiden?
min övertidsersättning är 240%, skulle en kund vilja ta den extra kostnaden har jag inga problem att jobba mer än 8h eller jobba på natten :)
 
  • Gilla
Andreas Addinho Andersson och 12 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
min övertidsersättning är 240%, skulle en kund vilja ta den extra kostnaden har jag inga problem att jobba mer än 8h eller jobba på natten :)
Övertid är något annat än skiftgång, den är begränsad i lag och skall vara beordrad och oförutsedd. Kommer någon till ett nytt bygge och chefen säger att det blir övertid från första dagen är det en planeringsmiss.

Där jag jobbar (en av Västsveriges största processindustrier) är det inte ovanligt att svetsare och mekaniker jobbar natt under revisionerna men att få elektrikerna att göra det är däremot nästintill omöjligt, dels pga facket och dels pga enorma lönetillägg.
 
  • Gilla
Zallin och 1 till
  • Laddar…
Byggen har ofta problem med buller och störningar om det jobbas utanför ordinarie tid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.