D dodo skrev:
Hejsan tack för ditt svar!
jag har använt kolfilter tidigare och tyckt att lukten försvann från taket men tyvärr förstärktes vid reningsverket och diket där jag har utloppet så jag var tvungen att ta bort filtret för att få igång ventilationen igen.
jag har inte provat att använda oxyg drain än. är det något att ha mvh
Vissa påstår ju det. Själv tyckte jag inte det var någon revolution. Kanske beror på orsaken till problemet.
 
har du öppet utlopp till ett dike? och isåfall har du upplevt avloppslukt där?
Jag funderar på att leda utloppet till en stenkista istället för diket och montera ett kolfilter igen på taket.
tror du att det funkar eller är jag ute och cyckar mvh
 
D dodo skrev:
har du öppet utlopp till ett dike? och isåfall har du upplevt avloppslukt där?
Jag funderar på att leda utloppet till en stenkista istället för diket och montera ett kolfilter igen på taket.
tror du att det funkar eller är jag ute och cyckar mvh
Jag har dragit det ganska långt från där jag rör mig så jag skulle inte känna lukten om den har ökat där. Den är även dold av massa stenar så jag har inte så mycket drag genom röret där.
Jag vet inte hur du gjort men jag har ju efterpolering också. från botten på den efterpoleringen går det ett rör ut i det fria.
Om jag var du skulle jag prova stenkista.
 
Själv hade vi tidigare ett baga men det är säkert ungefär samma.
Vårt luktade om vi inte körde luftpumpen tillräckligt mycket. Kan du inte öka tiden den kör?
 
Hej Kalle!
ska kolla med acona om det går att öka tiden på luftning på något sätt mvh
 
Hej!

har samma problem med lukt, har ett nyinstallerat conclean minirenignsverk.

har ni fått iordning på lukten, och vad har ni gjort?

har precis beställt en oxyG.

//Thomas
 
K kakis81 skrev:
Hej!

har samma problem med lukt, har ett nyinstallerat conclean minirenignsverk.

har ni fått iordning på lukten, och vad har ni gjort?

har precis beställt en oxyG.

//Thomas
Hej Tomas
nu funkar det bra utan OXYG det man får tänka på är att inte använda starka Kemikalier eller sköljmedel använd bara miljövänliga så ordnar det sig med bakterieflora Mvh Fadde
 
D dodo skrev:
Hej Tomas
nu funkar det bra utan OXYG det man får tänka på är att inte använda starka Kemikalier eller sköljmedel använd bara miljövänliga så ordnar det sig med bakterieflora Mvh Fadde
Hej! Tack för svar känns ju bra!

Kan du speca vad du gjort exakt?
Har du ändrat avluftningen/kolfilter/fläkt något?

Ändrat vanor? Söuta med sköljmedel är enkelt vad mer för produkter använder du?

Jag fick upp hoppet nu!
 
Hej Tomas
under första året då vi hade problem med lukt testade jag med alla möjliga åtgärder
- först kolfilter som man monterar på avloppsavluftningen på taket det blev bra i ca två veckor och sedan började lukten förstärkas runt reningsverket istället och då tog jag bort den och slängde
- monterade kanalfläkt på vinden som hjälper avluftningen att omsätta luft men efter det tyckte jag att det spred mera lukt och då åkte den av och slängde
Tomas vi är en familj på 5 personer barn som tränar det blir mycket dusch och tvätt och efter samtal med acona så slutade jag med sköljmedel använder endast Grumme kulörtvätt ingen klorin eller liknande
Idag gör jag inget speciellt det sköter sig själv men vi tömmer vårat reningsverk varje 8 månader istället för 12 mån och det har funkat jätte bra Mvh Fadde
 
  • Gilla
Montaza och 1 till
  • Laddar…
D dodo skrev:
Hej Tomas
under första året då vi hade problem med lukt testade jag med alla möjliga åtgärder
- först kolfilter som man monterar på avloppsavluftningen på taket det blev bra i ca två veckor och sedan började lukten förstärkas runt reningsverket istället och då tog jag bort den och slängde
- monterade kanalfläkt på vinden som hjälper avluftningen att omsätta luft men efter det tyckte jag att det spred mera lukt och då åkte den av och slängde
Tomas vi är en familj på 5 personer barn som tränar det blir mycket dusch och tvätt och efter samtal med acona så slutade jag med sköljmedel använder endast Grumme kulörtvätt ingen klorin eller liknande
Idag gör jag inget speciellt det sköter sig själv men vi tömmer vårat reningsverk varje 8 månader istället för 12 mån och det har funkat jätte bra Mvh Fadde
Just klorin är väl känt för att ge problem i enskilda avlopp?
 
Jag har märkt att även Yes diskmaskinsrengöring stör processen i mrv.
Tycker det verkar vara så att om man oxå har avluftningen på taket som fejkpanna med hål, så blir det lättare att lukten "rinner" ner längs taket.
 
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
T ThJo1880 skrev:
Jag har märkt att även Yes diskmaskinsrengöring stör processen i mrv.
Tycker det verkar vara så att om man oxå har avluftningen på taket som fejkpanna med hål, så blir det lättare att lukten "rinner" ner längs taket.
Jag kommer sluta med Yes helt, ska bara ta miljömärkta produkter.

Jag exakt sån panna du nämner och tänkt på just det att det rinner ner.. eftersom det är 1,5 plans med 45graders lutning påverkar det nog också! Kan man byta ut denna?

Genomföring med en böjbar slang på en takpanna, illustrerar fråga om byte i byggdiskussionsforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K kakis81 skrev:
Jag kommer sluta med Yes helt, ska bara ta miljömärkta produkter.

Jag exakt sån panna du nämner och tänkt på just det att det rinner ner.. eftersom det är 1,5 plans med 45graders lutning påverkar det nog också! Kan man byta ut denna?

[bild]
Går säkert att byta ut. Tyvärr så tror jag man behöver komma upp över nock för att få det riktigt bra.
 
T ThJo1880 skrev:
Går säkert att byta ut. Tyvärr så tror jag man behöver komma upp över nock för att få det riktigt bra.
Det sjuka är.. Det luktar oftast på andra sidan huset dvs över taknock. Så lukten går över taknock och landar på andra sidan.
 
K kakis81 skrev:
Jag kommer sluta med Yes helt, ska bara ta miljömärkta produkter.

Jag exakt sån panna du nämner och tänkt på just det att det rinner ner.. eftersom det är 1,5 plans med 45graders lutning påverkar det nog också! Kan man byta ut denna?

[bild]
Tveksam om detta är anledningen. Om man vill kan man ju prova att sätta ett rör med rätt dimension (75mm) i hålet och valfri längd uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.