Kan man lägga vilket golv som helst rakt på isolerat källargolv?

  • Antal röster
    9
Hej alla underbara hjälpglada människor!

Jag är en okunnig, ohändig och nybliven husägare. Dock är jag intresserad och har därför sökt kring detta mycket innan jag gör detta inlägg men jag har inte lyckats hitta information om detta. Kanske för att det är en dum fråga:

Vi ska renovera vår källare snart (50-talshus), vi har anlitat snickare till detta, bila upp allt, isolera med EPS-betong och gjuta in golvvärme. Samtidigt byts avloppsrör och el ut, väggar ska putsas om samt klinkers i samtliga rum förutom i gillestugan. Gillestugan som ska bli till något slags extra vardagsrum/lekrum där vi inte ännu bestämt vad för typ av golv som ska läggas. Kan man efter att ha isolerat golvet lägga vad för typ av golv som helst? Trä? Plast? Alltså utan platon/ventilerat golv?

Hoppas jag inte utelämnat någon viktig information och jag ber om ursäkt om det är en dum fråga!
 
Absolut ingen expert. Men jag skulle ta en titt på vinylgolv och underlagsmatta med ångspärr. Tex Bauhaus egna https://www.bauhaus.se/underlagsmatta-vinylgolv-10x1m#go-to-description
Vi har Pergo vinylgolv i några rum och det känns tåligare än trä men fortfarande trevligt. Dessutom inget organiskt som fukt kan ge sig.
Jag har aldrig fattat nivel och liknande om man har värmen i plattan (vi har också det). Då ventilerar man ju ut värmen innan den hinner göra nytta...

Vi hittade kartong (flyttlådor i ett rum) under vårat trägolv i källaren. Som troligen legat där sen 79... så trä kan ju funka, men riskerna ökar.
 
  • Gilla
Tunatuna
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet! Det är absolut inte en dum fråga, snarare dumt att bara slänga in något utan att tänka efter före.

Nyckeln till om det går att lägga ett organiskt golv eller inte är om det går att förhindra fukt/vatten från att komma in. Om det går att gräva ur såpass djupt att man kan få dit 15 cm makadam så förbättrar det möjligheterna rejält men det beror fortfarande på hur det ser ut utanför väggarna. Är det bra dränerat?

Jag personligen skulle aldrig chansat med organiska material i en källare. Det kan absolut funka men det kan också bli katastrof. Jag skulle inte heller satsa på underlagsmatta med ångspärr, det gör bara att fukten kommer upp någon annan stans. Bättre med ett material som andas då. Det finns speciell nålfiltsmatta som är avsedd för ändamålet, det skulle jag titta på.
 
  • Gilla
Tunatuna
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet! Det är absolut inte en dum fråga, snarare dumt att bara slänga in något utan att tänka efter före.

Nyckeln till om det går att lägga ett organiskt golv eller inte är om det går att förhindra fukt/vatten från att komma in. Om det går att gräva ur såpass djupt att man kan få dit 15 cm makadam så förbättrar det möjligheterna rejält men det beror fortfarande på hur det ser ut utanför väggarna. Är det bra dränerat?

Jag personligen skulle aldrig chansat med organiska material i en källare. Det kan absolut funka men det kan också bli katastrof. Jag skulle inte heller satsa på underlagsmatta med ångspärr, det gör bara att fukten kommer upp någon annan stans. Bättre med ett material som andas då. Det finns speciell nålfiltsmatta som är avsedd för ändamålet, det skulle jag titta på.
Tack för era svar! Förhoppningsvis kan de gräva djupt nog och få till tillräckligt med makadam, berg på tomten så förhoppningsvis inte för nära inpå plattan. Tyvärr ej dränerat och då fg ägare ej gjorde detta innan tillbyggnad byggdes känns det onödigt att endast göra detta delvis — resonerar jag rätt här eller kan man dränera resterande väggar? Ej några tecken på fukt förutom viss påväxt bakom reglade väggar samt ”doft” under plastmatta som nu rivits ut.

Vad är det som kan ske i ditt katastrof-scenario? Luktar illa, golvet förstört osv? Eller att det blir beständiga skador på huset?

Tack igen för att ni tar er tid!
 
tommib
Hela källaren möglar och du får riva ut allt igen.

Så länge det är betong så går det väl att sanera men det blir ett stort jobb och alla ytskikt är bara att slänga. Om du idag har påväxt på reglade väggar och inte kan dränera de väggarna så skulle jag under inga omständigheter sätta dit något nytt organiskt.

Jag skulle nog avråda från att inreda med organiska material med dina förutsättningar. Använd silikatfärg på väggarna, häng upp gardiner som täcker hela väggarna och lägg nålfilt på golvet så kan det nog bli mysigt ändå.
 
tommib tommib skrev:
Hela källaren möglar och du får riva ut allt igen.

Så länge det är betong så går det väl att sanera men det blir ett stort jobb och alla ytskikt är bara att slänga. Om du idag har påväxt på reglade väggar och inte kan dränera de väggarna så skulle jag under inga omständigheter sätta dit något nytt organiskt.

Jag skulle nog avråda från att inreda med organiska material med dina förutsättningar. Använd silikatfärg på väggarna, häng upp gardiner som täcker hela väggarna och lägg nålfilt på golvet så kan det nog bli mysigt ändå.
Tack för ditt svar! För att förtydliga ska samtliga ytskikt kunna andas, puts + silikatfärg/kakel och klinkers — förutom just golvet i gillestugan då. Men jag får fortsätta fundera och läsa på kring detta innan vi gör något dumt. Om man lägger golv enligt t ex det andra svaret här ovan i tråden + en liten glipa innan väggarna, borde inte då ev fukt ta sig upp där?

Hade ju varit så kul med annat material än klinkers/nålfiltsmatta. Finns det andra material som andas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.