Hej,

Jag har byggt altan och ska sätta 10mm kanalplast över en del (16kvm). Främre bärlina (66x315) ska läggas i två urjackade stolpar (90x90). Takbalkarna (56x270) ska jag lägga ovanpå den främre bärlinan. I den bakre bärlinan mot fasaden har jag skruvlimmat en 45x45 som takbalkarna ska vila på.

Jag har två alternativ på höjd som jag inte riktigt kan bestämma mig för.
Alternativ 1 kommer nederkant av den främre bärlinan hamna 192cm över golv. Taket hamnar då 250cm över golv på den lägsta punkten. Nederkant av bärlina i vägg kommer på 243cm övet golv. 3° taklutning som är det minsta enligt tillverkarna av taket.

Alternativ 2 kommer nederkant av främre bärlina hamna 217cm över golv. Taket hamnar här 275cm över golv på den lägsta punkten. Nederkant av bärlina i vägg kommer på 282cm över golv. Ca 4,86° lutning.

Som det är just nu lutar det åt alternativ 2. Känns som att den främre bärlinan kommer alldeles för långt ner när den hamnar på 192cm. Solen behöver stå ganska lågt för att komma under det. Samtidigt är jag rädd att taket kommet alldeles för högt upp om det blir alternativ 2.

Vi bor i en 1 1/2 plansvilla med förhöjt väggliv. Midjeplåten på huset gör att jag inte kan laborera speciellt mycket med bärlinan i fasaden. Skulle däremot kunna sänka den främre bärlinan något på alternativ två och få en brantare taklutning. Däremot hamnar den högsta punkten ändå strax över 3m.

Vilka fördelar och nackdelar ser ni med alternativen?

En relaterad fråga. Spelar det någon roll om jag jackar ur framsida eller baksida av stolparna?

/Fredrik
 
Någon specifik anledning till valet av dimensioner på både bärlina och bjälkar? Jag skulle fundera på tjockare virke och/eller mindre cc för att få ner höjden totalt på själva takkonstrukrionen.
Större lutning gör nästan alltid att ett tak håller sig renare så det är att föredra.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Någon specifik anledning till valet av dimensioner på både bärlina och bjälkar? Jag skulle fundera på tjockare virke och/eller mindre cc för att få ner höjden totalt på själva takkonstrukrionen.
Större lutning gör nästan alltid att ett tak håller sig renare så det är att föredra.
Dimensionerna fick jag fram av träguidens dimensioneringsprogram. Tjockare virke hade jag absolut kunnat tänka mig. Men tyvärr för sent att ändra något av det nu. Allt virke är redan inhandlat och behandlat..
Tack för tipset!
 
Jag stod inför liknande dilemma nyligen. Jag valde att sätta så högt som möjligt och det är jag glad över. Ser det som bara positivt.

enda minuset jag kan tänka mig är att det kommer lite mer regn under när det blåser och regnar ju högre det är. Men absolut värt det för luftig känsla.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Jag stod inför liknande dilemma nyligen. Jag valde att sätta så högt som möjligt och det är jag glad över. Ser det som bara positivt.

enda minuset jag kan tänka mig är att det kommer lite mer regn under när det blåser och regnar ju högre det är. Men absolut värt det för luftig känsla.
Känns skönt att höra med tanke på att jag kör på alternativet med den högre takhöjden! Sågade av lockläkt på huset och satte uppe den främre bärlinan idag! Tänker också att det blir bättre med lite luftigare känsla.

Var faktiskt inne och tittade på din tråd efter att jag skapade denna! Ser riktigt bra ut
 
F Freniño skrev:
Känns skönt att höra med tanke på att jag kör på alternativet med den högre takhöjden! Sågade av lockläkt på huset och satte uppe den främre bärlinan idag! Tänker också att det blir bättre med lite luftigare känsla
Blir nog toppen. Inte minst inifrån huset då är det skönt med luft och ljus utanför.
 
Så här blev det om någon är nyfiken. Jag valde det högre alternativet och är glad att jag gjorde det. Det passar huset bättre och det blev en riktigt härlig rymd på det hela. Hade känts instängt att dra ner det längre ner.
Återstår att lägga taket och överhänget ska kapas i rätt längd. Men en häftig milstolpe att ha fått upp stommen.
 
  • Nybyggt tvåvåningshus med hög stomme, oavslutat takläggningsarbete och en stor veranda under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomme till en hög altan med svarta stolpar och takbalkar framför ett grått hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jotsat och 4 till
  • Laddar…
F Freniño skrev:
Så här blev det om någon är nyfiken. Jag valde det högre alternativet och är glad att jag gjorde det. Det passar huset bättre och det blev en riktigt härlig rymd på det hela. Hade känts instängt att dra ner det längre ner.
Återstår att lägga taket och överhänget ska kapas i rätt längd. Men en häftig milstolpe att ha fått upp stommen.
Ser helt klart ut som rätt väl. Bra jobbat
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
Hej! tänkte bara fråga hur du fäst bärlinan i fasaden. Vad har du använt för skruv?
 
Stort tack för ditt snabba svar!
 
Tråden lever ju, hur blev resultatet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.