Ska måla om våra 70-tals bruna fönster till en mer modern vit kulör. Har slipat & lagt på en spärrgrund som första lager. Nu till min fundering.

När jag nu ska måla med färgen, vad ger bäst slutresultat. Vill ha så slät resultat som möjligt. Sprutmålning ej möjligt. Gäller pensel eller liten roller? Om pensel, vilken typ och teknik ger bäst Jämnt resultat?
 
C CorCas skrev:
Ska måla om våra 70-tals bruna fönster till en mer modern vit kulör. Har slipat & lagt på en spärrgrund som första lager. Nu till min fundering.

När jag nu ska måla med färgen, vad ger bäst slutresultat. Vill ha så slät resultat som möjligt. Sprutmålning ej möjligt. Gäller pensel eller liten roller? Om pensel, vilken typ och teknik ger bäst Jämnt resultat?
Väldigt fin roller. Exempelvis snickerifärg 40glans från sadolin eller nordsjö. Jobba gärna i ett svalare utrymme, då får färgen mer tid att flyta ut innan den börjar yttorka.
 
Rekommenderar fönsterfärg. Den är hårdare än vanlig snickerifärg och tål mer slitage.

Jag har målat med stor fin pensel med väldigt bra resultat. Aldrig testat roller. Osäker på om det går att få en slät yta med roller?
 
P pennybridge skrev:
Rekommenderar fönsterfärg. Den är hårdare än vanlig snickerifärg och tål mer slitage.

Jag har målat med stor fin pensel med väldigt bra resultat. Aldrig testat roller. Osäker på om det går att få en slät yta med roller?
Men det ger inte samma fina yta?
Man brukar ju inte ha så mycket slitage invändigt, kanske därför den inte används inomhus?
 
A Andy78 skrev:
Men det ger inte samma fina yta?
Man brukar ju inte ha så mycket slitage invändigt, kanske därför den inte används inomhus?
Jag har iofs målade fönsterbrädor med så det blir ju mer beständigt not krukor och solvärme etc.
Jo det ger fin yta. Flyter ihop fint. Finns i olika glans tror jag.
 
P pennybridge skrev:
Rekommenderar fönsterfärg. Den är hårdare än vanlig snickerifärg och tål mer slitage.

Jag har målat med stor fin pensel med väldigt bra resultat. Aldrig testat roller. Osäker på om det går att få en slät yta med roller?
Jag tycker fönsterfärgen kan vara lite segare än snickerifärgen. Men visst blir den mer slitstark
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.