Hej,

Vårat bastuaggregat har gett upp och dags att köpa nytt. Bastun är ca 12 kubik. Det känns som att man måste ha Tylö bara för att det är klassiskt. Är det någon som har koll på skillnaden mellan olika aggregat? Då syftar jag på skillnad mellan märken, Tylö vs Harvia till exempel. Är det mer än priset som skiljer? Kvalitet på värme, känsla etc etc?

Någon som har erfarenhet av detta och kan ge lite matnyttig info?
 
Föredrar Harvia, mer sten i dem och finskt kan inte bli fel. De Tylöaggregat jag sett har haft, enl mitt tycke, för lite sten.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Klassisk, ja, men kassa bad. Helo från saama koncern har mkt bättre aggregat mtp badkvalitet.
Mvh
Sakke
 
Pajala bastuugn skulle jag ha satsat på om jag skulle sätta in nytt aggregat.

http://www.svetsteknikipajala.se/4.html

Bara hört gott om det. Min egna (ringa) erfarenhet är även den positivt.
 
  • Gilla
Tom_Höör
  • Laddar…
Tylö är inte i topp för mig, steg 1 är STORT stenmagasin för att få fuktig värme då man kastar vatten på aggregatet.

Litet stenmagasin = ugn, inte bastu
 
Pajalaugnen har ett stort stenmagasin. 50kg enligt specen.
 
Säger som tidigare inlägg.
Mycket sten ska det vara. Jag antar el-aggregat?
Själv har jag Harvia cilindro förutom att alla 3 slingorna har brunnit och jag fått byta så är jag nöjd med "bastu upplevelsen" :)
 
Säger som dom flesta. Det skall vara mycket sten.
 
Kör Harvia här. Enda jag ångrar är att jag inte valde extern kontrollpanel så man kunde fått lite jämnare värme.
 
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Kör Harvia här. Enda jag ångrar är att jag inte valde extern kontrollpanel så man kunde fått lite jämnare värme.
Harvia suger!
Jag satte in en CF9 kontrollenhet och temperaturen slår ca 10 grader upp och ner i bastun mellan till och frånslag. Alldeles för stor skillnad för att det ska vara skönt.
Ingen support från Harvia heller. :(

/Höghus
 
Ved eldad ugn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.