Hej!

Någon som har putsat en mexitegelfasad? Funderar på hur man kan snygga till fasaden, inte så förtjust i mexitegel.... Vad kan det kosta?? Blir det snyggt? Och bra....??

Tacksam för tips!

Alexandra
 
Jag går i samma funderingar själv, vitt mexitegel anno -76 känns inte sådär vidare...

Dock är det väl så att man bör vara rädd även om "moderna" hus med tanke på att även de en gång i framtiden kan tänkas bli kultur....alltså att inte göra som man gjorde på 40-70-talen och "förstörde" vart och vartannat fint gammalt hus.

Jag är lite inne på att klä in kåken med träpanel och vara noggrann att reglar och liknande fästs i fogar och inte i stenen direkt. Vill någon i framtiden ta fram originalet som dåren en gång i tiden satte panel över så är det gjort i ett nafs....Hjulet är runt och det brukar gå i vågor det mesta...

Egentligen vansinne att byta ut en underhållsfri fasad mot ett ständigt målande och pysslande, men vem har sagt att allt måste vara bekvämt?

Men var rädd om stenen, finns INGEN som tillverkar mexitegel nuförtiden och det kommer bli hårdvaluta en gång i framtiden!
 
K
Cheesus skrev:
Men var rädd om stenen, finns INGEN som tillverkar mexitegel nuförtiden och det kommer bli hårdvaluta en gång i framtiden!
Jodå, Yxhult tillverkar.
 
ASture skrev:
Hej!

Någon som har putsat en mexitegelfasad? Funderar på hur man kan snygga till fasaden, inte så förtjust i mexitegel.... Vad kan det kosta?? Blir det snyggt? Och bra....??

Tacksam för tips!

Alexandra
Tilläggsisolera med cellplast (valfri tjocklek) för att få bättre isolering och jämnare underlag. Putsa sedan med valfri puts. Jag rekomenderar STOs utbud till både amatör och proffs.

Huset kommer se som nytt ut.
 
Cheesus skrev:
Egentligen vansinne att byta ut en underhållsfri fasad mot ett ständigt målande och pysslande, men vem har sagt att allt måste vara bekvämt?
Japp, "crazy in the coconut" :p
 
Yxhult...kanon att det finns att få tag på.
Informationen jag har fått av min handlare är att tillverkningen har upphört och att maskineriet är skrotat...

Men det är bra att forumet finns, hur skulle man annars klara sig.

Crazy in the coconut var ett nytt roligt uttryck som passar bra på dårar som oss som vill börja måla och kladda istället för att ligga i solstolen.

På sätt och vis så är det synd att de tog bort fastighetsskatten då träfasad hade sänkt värdet..

Apropå taxvärde, lite o.t men vadå. Har ett dubbelgarage som jag delade av och gjorde snickeri i halva garaget...då sänktes taxvärdet för då fick man inte plats med två bilar. Att garaget blivit mycket värdefullare på samma yta gjorde inte ett smack enligt handläggaren som gladeligen plockade bort poängen för dubbelgaraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.