A
Hej våra rum ska totalrenoveras ett efter ett (alla innerväggar och innertak ska väck och vi funderar i samband med det på andra förbättringar.

Vi har kopplingsdosor på väggarna i mer eller mindre varje rum (äldre hus)

Läst en del om att det idag anses som nödlösningar med kopplingsdosor och känns även som en onödig kopplingspunkt när man kan använda en stor och rymlig takdosa istället?

Ritade upp en plan hur jag tänkte skulle vara en lämplig dragning, rummet är då ”fyrkanten ritat uppifrån”.


Är det korrekt tänkt eller finns det ännu smidigare lösning?



Trevlig helg
 
  • Handritad elinstallationsskiss för ett rum med ledningar som går mot en central takdosa och externa eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mangemoa
  • Laddar…
S
Nödlösning?

Det är ett jävla meck att behöva plocka ner en jobbig armatur för att man vill komma åt trådarna.

Men för att svara på din fråga.

Jag hade, utan att veta rummets förutsättningar då. Gått med ett rör till knapp --> uttag sen ett annat rör från takdosan till Uttag --> Uttag --> Uttag

Undvik dessutom 3vägskopplingar i uttagen om det går, det är tillåtet men slutresultatet blir sämre, wago bakom ett uttag är en nödlösning om något :)
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
S SueCia skrev:
Nödlösning?

Det är ett jävla meck att behöva plocka ner en jobbig armatur för att man vill komma åt trådarna.

Men för att svara på din fråga.

Jag hade, utan att veta rummets förutsättningar då. Gått med ett rör till knapp --> uttag sen ett annat rör från takdosan till Uttag --> Uttag --> Uttag

Undvik dessutom 3vägskopplingar i uttagen om det går, det är tillåtet men slutresultatet blir sämre, wago bakom ett uttag är en nödlösning om något :)

Japp läste det i en annan tråd här på byggahus, jag läste även precis som du skrev många som kopplar uttag till uttag, men eftersom jag INTE har 45mm reglat innanför ångapärren som installationsutrymme eftersom det är ett gammalt hus skulle det bli väldigt mycket vågrätt kabeldragning, är inte det jobbigt då det är reglat 60cc?
 
Passa på och sätt dit ett extra lager 45mm isolering.
 
S
Shirack skrev:
Japp läste det i en annan tråd här på byggahus, jag läste även precis som du skrev många som kopplar uttag till uttag, men eftersom jag INTE har 45mm reglat innanför ångapärren som installationsutrymme eftersom det är ett gammalt hus skulle det bli väldigt mycket vågrätt kabeldragning, är inte det jobbigt då det är reglat 60cc?

Nja, det blir några hål att borra, men jag ser inte hur du ska lösa det på ett vettigt vis utan kopplingsdosa annars.

Så som du har ritat blir det 6st nollor och 6st jordtrådar. Om du sedan ska vidare till ett eller två rum därifrån så får du 8 trådar. Så hade jag aldrig projekterat en anläggning.
 
S
raveper raveper skrev:
Passa på och sätt dit ett extra lager 45mm isolering.
Det är inte så enkelt. Om det är ett gammalt hus kanske det bara är 70 eller 90mm isolering, då går det inte att sätta 45isolering innåt.

(EDIT) OM man inte river bort eventuell ångspärr och flyttar den innåt förstås, då går det :)
 
Precis och då lär det nog även nästan behövas.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
raveper raveper skrev:
Passa på och sätt dit ett extra lager 45mm isolering.

Problemet är vi bara har 95mm i väggarna nu, ökar jag med 45mm innanför ångspärren kommer jag nog få problem med daggpunkten förflyttas.

Men åter till elfrågan :), eftersom jag inte har installationsutrymme i väggarna ska jag dra från eluttag till eluttag måste jag fräsa spår i bärande reglar (ytterväggarna)
 
Det är ju bara att ta bort och sen sätta ny plast.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Blir det inte väldigt dyr uppvärmning med så lite isolering?
 
A
raveper raveper skrev:
Det är ju bara att ta bort och sen sätta ny plast.
japp, men vi vill inte mixtra med mer isoleringen, många som får problem i gamla hus när man ändrar spelreglerna… ökar vi i väggarna har vi lika tjock isolering i väggar som tak, och det är tydligen inte heller optimalt heller. sen har vi inga problem med 95mm isolering varken med värme eller kostnad, vill inte riskera fuktproblem. Men åter till ämnet gärna.

tilläggsisolera ska vi inte göra.
 
Jag håller på med samma sak ungefär. Jag reglar upp väggarna på insida av ångspärren med 28x70 för att skapa ett installationsutrymme för rör och dosor. Tiläggsisolerar inte då jag har reverterad putsfasad som behöver läckande värme för att hållas torr. 28x70 räcker om man använder låga apparatdosor annars kan man ta 35x70 för standarddosor.
28x70 är perfekt för mig då rören till radiatorerna kommer upp innanför väggen ändå och bara behöver bockas ut lite och in i den nya radiatorn.
Som svar på din fråga: Ja, jag har också bara takdosan som kopplingsdosa
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P petererlandsson1194 skrev:
Jag håller på med samma sak ungefär. Jag reglar upp väggarna på insida av ångspärren med 28x70 för att skapa ett installationsutrymme för rör och dosor. Tiläggsisolerar inte då jag har reverterad putsfasad som behöver läckande värme för att hållas torr. 28x70 räcker om man använder låga apparatdosor annars kan man ta 35x70 för standarddosor.
28x70 är perfekt för mig då rören till radiatorerna kommer upp innanför väggen ändå och bara behöver bockas ut lite och in i den nya radiatorn.
Som svar på din fråga: Ja, jag har också bara takdosan som kopplingsdosa
smart ide kan va ett alternativ!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.