Sittställning
T TheSwoopis skrev:
Ja Plejd kräver Fas och Nolla, skippa stickproppar, vad har du för hus, är båda träfasader med träbjälklag?

Mycket dåliga och ”flumm” förslag tidigare men så är det ju på ByggaHus.

Känns som att du bör ta in en Elektriker på det här, helst en som har jobbat med Plejd tidigare, och har kompetens inom det eller har jag fel?

Att koppla fas och nolla på en plejd dimmer och laborera med placering för täckning känns väl absolut inte som raket forskning men jag kan och lite mer än vanligt folk skulle jag tro.

Är ta osäker så elektriker ett bra alternativ absolut!

Det kan ju finnas barn/djur som skulle kunna komma åt kanske ? Men å andra sidan så går det att komma åt mycket om barn/djur är uppfinningsrika.

Jag hade i första hand försökt med placering nära fasaden i båda ändar, funkar inte det så en placering mellan om det går.
 
Att montera en plejd i en korrekt kapsling och koppla den med en dragavlastad nätsladd för att öka räckvidden tycker jag inte är något flumförslag.

Plejd:en är konstruerad som andra fjärrströmbrytare och hur fas och neutralledare har enbart betydelse för hur det enpoliga reläet bryter på utgången.
 
  • Gilla
leby och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Att montera en plejd i en korrekt kapsling och koppla den med en dragavlastad nätsladd för att öka räckvidden tycker jag inte är något flumförslag.

Plejd:en är konstruerad som andra fjärrströmbrytare och hur fas och neutralledare har enbart betydelse för hur det enpoliga reläet bryter på utgången.
hmm blev inte så mycket klokare av alla förslag, bara så att jag förstått det rätt, om jag placerar en till plejd mellan gateway och den plejd som gatewayen inte når till så kommer det att fungera? Dvs om jag lägger en plejd för att slå av och på belysningen i förrådet som ligger mittemellan gateway och den som jag inte når så kommer det att fungera med räckvidden då?
 
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Det bör göra det, om det är träbjäklag etc, beroende på placering. Jag fick i början sätta 2st extra puckar för att få ihop mesh nätverket.
 
T TheSwoopis skrev:
Det bör göra det, om det är träbjäklag etc, beroende på placering. Jag fick i början sätta 2st extra puckar för att få ihop mesh nätverket.
ok så det är så att plejdarna bär vidare signalerna. Då får jag hämta en elektriker för att installera en plejd i förrådet så får vi se hur det går därefter.
 
MultiMan
Även om du inte vill byta system så kan det vara bra att veta att andra system har räckviddsförlängare som du sätter i ett vanligt vägguttag. Systemet jag använder har en sådan för 99kr.
 
Det finns många andra system som jag testat men jag har upptäckt att Plejd är stabilt över tid och fungerar mycket bra. Bygger nytt hus och det kommer att bli Plejd där.
 
Hej.

Har en fundering på temat Plejd Gateway.

Funderar på att köpa en Gateway till mitt nybyggda fritidshus där jag har installerat ett antal DIM-02 (då fritidshuset ligger lite ödsligt till kan det vara skönt att kunna tända upp allt när man börjar närma sig huset).

Nu till frågan, måste Gatewayen anslutas med kabel till routern? Låter väldigt konstigt, men vad jag kan tyda av beskrivning verkar det så. Routern sitter i dagsläget i ett närliggande hus, detta ska ändras i framtiden men är inte riktigt aktuellt än på något år..
 
Totte_S
S strom_robert skrev:
Hej.

Har en fundering på temat Plejd Gateway.

Funderar på att köpa en Gateway till mitt nybyggda fritidshus där jag har installerat ett antal DIM-02 (då fritidshuset ligger lite ödsligt till kan det vara skönt att kunna tända upp allt när man börjar närma sig huset).

Nu till frågan, måste Gatewayen anslutas med kabel till routern? Låter väldigt konstigt, men vad jag kan tyda av beskrivning verkar det så. Routern sitter i dagsläget i ett närliggande hus, detta ska ändras i framtiden men är inte riktigt aktuellt än på något år..
Ja. Gateway ansluts med en vanlig patchkabel (följer med gatewayen) till routern/switchen.
Antingen får du räckvidd mellan GW i näraliggande hus, i annat fall så behövs en puck eller två mellan GW och övriga puckar. Alternativt att du drar en längre patchkabel om det är möjligt på ett enkelt sätt.
 
Har min GW i en lada 25 meter bort från huset. Ju fler enheter du har ju större sannolikhet är det att det fungerar. Dom skapar upp ett eget mesch nätverk.
 
  • Gilla
mjoh79
  • Laddar…
Har max 10 meter från centralen där pejdarna sitter till routern så det borde funka.

Känns lite föråldrat att behöva ha kabelanslutning till routern. Köpte en Schneider Wiser gateway som jag använder ihop med en 3-fas energimätare, den har wifi-kommunikation med routern.

Jaja det är som det är, bara man vet förutsättningarna.
 
B
B
S strom_robert skrev:
Har max 10 meter från centralen där pejdarna sitter till routern så det borde funka.

Känns lite föråldrat att behöva ha kabelanslutning till routern. Köpte en Schneider Wiser gateway som jag använder ihop med en 3-fas energimätare, den har wifi-kommunikation med routern.

Jaja det är som det är, bara man vet förutsättningarna.
Vilket svammel. Självklart vill man ha trådat till centrala funktioner som gateway/hubbar.
 
  • Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
B
E etompau skrev:
Om du kopplar in en plejd-enhet med en stickkontakt så är det ingen fast installation och kan göras av vem som helst.
Givetvis ska grejorna skyddas mot beröring och kablar vara dragavlastade.
Varför skulle man överhuvudtaget göra detta när Plejd har en smart stickkontakt som förlänger meshen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.