Hej!

Jag och min sambo står inför att bygga hus på en tomt vi köpte för några månader sedan. Vi har filat på egen planlösning i samråd med ett husföretag som bygger i lösvirke, som kommer färdigställa våra slutliga ritningar.
Vi tror att vi börjar närma oss ett färdigt förslag inför bygglovsansökan, men vill gärna ta del av reflektioner och tankar i processen. Finns säkert knepigheter som skulle vara bra att rita om, och smarta lösningar som vi missat. De yttre måtten är relativt bestämda, så ev ändringar bör ske inom givna yttre ramar.

Tomten är sluttande med utsikt över en vacker dalgång (syd/öst). Den är cirka 30x50 m, med kortsida ned mot väg och två liknande tomter längs långsidorna. Något som känts viktigt har varit att från vardagsrum ha kontakt både med utsikt åt sydöst och mot uteplats åt mer privat baksida (väst). Då solen försvinner bakom skog/berg under seneftermiddagen kommer vi inte ha någon kvällssol att tala om.

Tacksamma för kommentarer, både ris och ros :)

(PS. Bifogar några fasadskisser, dock ej helt klart ang färg och fönsterval. På övervåningen plan för ett takfönster, i princip linjerat med trappan.)
 
  • Gråskalig ritning av husets planlösning som visar rummens fördelning och storlek, inklusive vardagsrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över husets planlösning med dimensioner för vardagsrum, klädkammare, badrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasadskiss av ett hus med sadeltak, lösvirkesskonstruktion, och flera fönster mot sluttande tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasadskiss av ett modern hus med lösvirkonstruktion, träpanel och symmetriska fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mzn och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Spontant känns det snålt med fönster i huset.
Planlösningen känns tyvärr inte så trevlig. Tänk dig till exempel in i känslan du får när du kommer in i hallen. Det är då trevligt att se långt in i huset, helst ut genom ett fönster på andra sidan huset.
Kolla planlösningar hos kataloghustillverkare och knyck idéer.
 
  • Gilla
Memlos och 1 till
  • Laddar…
Mitt tipps är att anlita en arkitekt. Ni kommer ändå att lägga sjukt mycket pengar på detta innan allt är klart. Bygger ni för att bo kan ni slå ut kostnaden för arkitekten på resten av livet.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar. Fönsterfrågan är absolut uppe för diskussion. Vi har ritat med mer fönster ex i vardagsrum tidigare men i aktuell version faktiskt minskat dem. Delvis budgetfråga men också utifrån behov/önskemål om möblerbara väggar.
Angående siktlinje vid entrén så har vi fönster rakt fram i vardagsrummet när man tar 1-2 steg till höger in i hallen. Jag gillar när hem "öppnar upp sig" efterhand när man kommer in snarare än att man ser "rätt in", vilket bidragit till aktuell ritning. Men ett alt skulle kunna vara att flytta ytterdörren åt höger så att den möter vardagsrumsfönstret. Sidoljus o/el fönster i ytterdörren tillkommer iaf, ett sätt att få in mer ljus från det hållet.

Finns idéer kring var vi borde ha fler/större fönster någon särskild stans skulle det vara värdefullt att höra.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Spontant känns det snålt med fönster i huset.
Planlösningen känns tyvärr inte så trevlig. Tänk dig till exempel in i känslan du får när du kommer in i hallen. Det är då trevligt att se långt in i huset, helst ut genom ett fönster på andra sidan huset.
Kolla planlösningar hos kataloghustillverkare och knyck idéer.
Försökte svara på din kommentar, men hamnade visst som eget inlägg ovan..
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Mitt tipps är att anlita en arkitekt. Ni kommer ändå att lägga sjukt mycket pengar på detta innan allt är klart. Bygger ni för att bo kan ni slå ut kostnaden för arkitekten på resten av livet.
Hehe ja det hade säkert varit det bästa för x antal månader sedan... :rolleyes::)
Nu bad vi ju om forumets feedback men det är inte omöjligt att vi kommer konsultera en arkitekt innan skickar in bygglovsansökan. (Och jag vet att det generellt är bättre att anlita dem tidigt i processen...men nu är vi där vi är)

Vi har iaf tänkt mkt på vilka funktioner vi önskar, väderstreck och tomtens beskaffenhet så jag hoppas att vi är på väg mot något vi kommer att trivas med.
 
Slår också ett slag för arkitekter.

Här kommer några snabba saker att ta i beaktning,
Alldeles för få fönster. Naturligt ljus är viktigt.
Välj dusch i ena badrummet, onödigt med dubbla badkar.
Flytta badrummet till klädkammaren på övervåningen och då kan ni dels ta tillvara på raka rördragningar från badrummet på nedervåningen men också öppna upp loftväggen mot vardagsrummet. Klädkammaren får plats bredvid sängen och innan öppningen mot vardagsrummet.
Flytta sovrummet på övervåningen 12,81 m2 till hörnet istället och ändra formen så att ni kan njuta av ett öppet loft.
Flytta trappan till sidan från mitten för att ha öppet rum vid loftet
Undvik korridorer eftersom det blir oanvändbara m2
Flytta ytterdörren närmre tvättstugan så får ni mer förvaring i hallen
Öppna dörren i tvättstugan inåt
Badrummet nedervåningen, ställ kommoden och toan där badkaret står och bygg dusch i hörnet där kommoden står
Flytt dörren till sovrummet på nedervåningen så att det går att ställa ett skrivbord eller liknande mot fönstren och då kan dörren stå öppen mot badrumsväggen

Ett tips i all välmening. Det är tydligt att varken du eller husbyggaren är speciellt erfarna när det gäller planritningar. Ta hjälp av en arkitekt om ni inte hittar någon husleverantörs planritning som ni kan utgå från. Ni riskerar att bli besvikna annars när ni flyttar in.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker inte det är för lite fönster på nedervåningen, men däremot på övervåningen.
Förstår inte trenden med massa jättefönster så det inte går att möblera.
 
  • Gilla
Memlos
  • Laddar…
Åsa Lund
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag tycker inte det är för lite fönster på nedervåningen, men däremot på övervåningen.
Förstår inte trenden med massa jättefönster så det inte går att möblera.
Gammal tumregel är att ha minst 15% av golvytan i fönsterarea i varje rum, om jag minns rätt
 
F Fredrik7865 skrev:
Slår också ett slag för arkitekter.

Här kommer några snabba saker att ta i beaktning,
Alldeles för få fönster. Naturligt ljus är viktigt.
Välj dusch i ena badrummet, onödigt med dubbla badkar.
Flytta badrummet till klädkammaren på övervåningen och då kan ni dels ta tillvara på raka rördragningar från badrummet på nedervåningen men också öppna upp loftväggen mot vardagsrummet. Klädkammaren får plats bredvid sängen och innan öppningen mot vardagsrummet.
Flytta sovrummet på övervåningen 12,81 m2 till hörnet istället och ändra formen så att ni kan njuta av ett öppet loft.
Flytta trappan till sidan från mitten för att ha öppet rum vid loftet
Undvik korridorer eftersom det blir oanvändbara m2
Flytta ytterdörren närmre tvättstugan så får ni mer förvaring i hallen
Öppna dörren i tvättstugan inåt
Badrummet nedervåningen, ställ kommoden och toan där badkaret står och bygg dusch i hörnet där kommoden står
Flytt dörren till sovrummet på nedervåningen så att det går att ställa ett skrivbord eller liknande mot fönstren och då kan dörren stå öppen mot badrumsväggen

Ett tips i all välmening. Det är tydligt att varken du eller husbyggaren är speciellt erfarna när det gäller planritningar. Ta hjälp av en arkitekt om ni inte hittar någon husleverantörs planritning som ni kan utgå från. Ni riskerar att bli besvikna annars när ni flyttar in.
Tack för utförligt svar! Bra tankar ang bla badrum o tvättstugedörr, kan nog bli justeringar där. Vi har eg inte planerat för två badkar, på nedervåningen ville vi ha möjlighet att sätta in badkar men ska bli dusch där så det är en miss på ritningen.

Ang dina tips för övervåningen förstår jag nog inte helt... Är med på platsbyte badrum/klädkammare, men ex vad gäller andra sovrummet-till vilket hörn menar du att det kunde flyttas? Trappan behöver komma upp relativt centralt iom snedtak, till vilken sida tänkte du den?
 
Kan lägga till info att vi har tanke om att vid ev behov kunna dela av ett ytterligare sovrum, det är därför det "långa" rummet på övervåningen ser utsom det gör
 
BirgitS
Går det att använda allrummet där uppe på något vettigt sätt eftersom det blir låg takhöjd så fort?
Det går väl t.ex. inte att ställa en soffa som du har ritat in för att man då slår huvudet i taket när man reser sig.

Att ha en så långsmal tvättstuga är ineffektivt, det blir ju dubbelt så mycket fri golvyta som använd yta. I stället bör en tvättstuga vara bredare (250 cm) så att det går att ha utrustning på båda sidorna och därmed behövs halva längden.

Det är dåligt med plats bredvid badrumsdörren för en dusch och svårt att en golvbrunn nära en dörr utan att få en hög tröskel. En toalett får nog inte inkräkta på utrymmet framför dörren för då går det inte att komma in med en rullstol. Tillgänglighet är mycket mer än att det ska få plats rullstolscirklar.

Köket ser knepigt ut, det blir svårt att få till någon bra lösning på hur skåp mm. ska sättas.
 
  • Gilla
Memlos och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
M Memlos skrev:
De yttre måtten är relativt bestämda, så ev ändringar bör ske inom givna yttre ramar.
Kanske lite sent påkommet men jag kan ju inte låta bli att komma med ett inspirationsförslag. Yttermåtten är de samma men jag har ändrat invändigt utifrån givna förslag i tråden och eget huvud. Rummen är dimensionerade utifrån tillgänglighetsprincipen.
Jag har lagt till en grovingång för att det är något som ofta efterfrågas och innanför placerade jag, vad gissar att den grå rutan i tvättstugan var, en hunddusch(?). Det kanske är heltokigt gissat men man kan annars ställa barnvagn eller annan utrustning där. Istället för ett rum för förvaring har jag placerat ut garderober på så många ställen som möjligt.
Jag placerade duschrummet på bottenvåningen med dörr ut mot altanen av den händelse att en badtunna eller pool införskaffas i framtiden. Samt flyttade altandörrarna i vardagsrummet så att de är "närmre" köket och ger fin utsikt från matsalsbordet.
Sedan har jag skojat till det lite bakom soffan med att placera TV:n bakom gardiner (tänk ridå) som kan dras isär och därmed mörklägga fönstren. De största fönstren är en bit upp från golvet för då kan man ställa krukväxter eller prydnader där om man vill och det avsevärt mkt mer praktisk när man städar.

På övervåningen har jag struntat i förslag som att öppna upp mot nedervåningen pga att jag bedömer att taket från vardagsrummet möter det andra taket för långt ner för att göra något vettigt av det. Däremot ansträngde jag mig för att få till två ev. barnrum och placerade föräldrasovrummet mot utsikten. Jag har försökt bedöma hur mkt golvutrymme som faktiskt går att använda utifrån gavelbilden i planerandet av rummen.
Illustration av gavelvy på ett hus med markerade zoner och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett tvåvåningshus med möblering, inklusive hunddusch, garderober och plats för julgran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husritning visar omdisponering av inredning som inkluderar grovingång, hunddusch, garderober och planering för växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av en husfasad med röda plankor, vit dörr, fönster och altandörrar som vetter mot ett ljust inre. Illustration av husfasad med röda väggar, fönster placerade högt upp och altandörrar nära köket.
(Man får föreställa sig inte så klunsiga altandörrar.)
 
  • Gilla
Fn87 och 10 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Kanske lite sent påkommet men jag kan ju inte låta bli att komma med ett inspirationsförslag. Yttermåtten är de samma men jag har ändrat invändigt utifrån givna förslag i tråden och eget huvud. Rummen är dimensionerade utifrån tillgänglighetsprincipen.
Jag har lagt till en grovingång för att det är något som ofta efterfrågas och innanför placerade jag, vad gissar att den grå rutan i tvättstugan var, en hunddusch(?). Det kanske är heltokigt gissat men man kan annars ställa barnvagn eller annan utrustning där. Istället för ett rum för förvaring har jag placerat ut garderober på så många ställen som möjligt.
Jag placerade duschrummet på bottenvåningen med dörr ut mot altanen av den händelse att en badtunna eller pool införskaffas i framtiden. Samt flyttade altandörrarna i vardagsrummet så att de är "närmre" köket och ger fin utsikt från matsalsbordet.
Sedan har jag skojat till det lite bakom soffan med att placera TV:n bakom gardiner (tänk ridå) som kan dras isär och därmed mörklägga fönstren. De största fönstren är en bit upp från golvet för då kan man ställa krukväxter eller prydnader där om man vill och det avsevärt mkt mer praktisk när man städar.

På övervåningen har jag struntat i förslag som att öppna upp mot nedervåningen pga att jag bedömer att taket från vardagsrummet möter det andra taket för långt ner för att göra något vettigt av det. Däremot ansträngde jag mig för att få till två ev. barnrum och placerade föräldrasovrummet mot utsikten. Jag har försökt bedöma hur mkt golvutrymme som faktiskt går att använda utifrån gavelbilden i planerandet av rummen.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
(Man får föreställa sig inte så klunsiga altandörrar.)
Wow tack, vad roligt att du tagit dig tiden att göra detta! Många bra förslag. Mitt i barnhantering men återkommer när jag har hunnit gå igenom ordentligt!
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Åsa Lund
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Kanske lite sent påkommet men jag kan ju inte låta bli att komma med ett inspirationsförslag. Yttermåtten är de samma men jag har ändrat invändigt utifrån givna förslag i tråden och eget huvud. Rummen är dimensionerade utifrån tillgänglighetsprincipen.
Jag har lagt till en grovingång för att det är något som ofta efterfrågas och innanför placerade jag, vad gissar att den grå rutan i tvättstugan var, en hunddusch(?). Det kanske är heltokigt gissat men man kan annars ställa barnvagn eller annan utrustning där. Istället för ett rum för förvaring har jag placerat ut garderober på så många ställen som möjligt.
Jag placerade duschrummet på bottenvåningen med dörr ut mot altanen av den händelse att en badtunna eller pool införskaffas i framtiden. Samt flyttade altandörrarna i vardagsrummet så att de är "närmre" köket och ger fin utsikt från matsalsbordet.
Sedan har jag skojat till det lite bakom soffan med att placera TV:n bakom gardiner (tänk ridå) som kan dras isär och därmed mörklägga fönstren. De största fönstren är en bit upp från golvet för då kan man ställa krukväxter eller prydnader där om man vill och det avsevärt mkt mer praktisk när man städar.

På övervåningen har jag struntat i förslag som att öppna upp mot nedervåningen pga att jag bedömer att taket från vardagsrummet möter det andra taket för långt ner för att göra något vettigt av det. Däremot ansträngde jag mig för att få till två ev. barnrum och placerade föräldrasovrummet mot utsikten. Jag har försökt bedöma hur mkt golvutrymme som faktiskt går att använda utifrån gavelbilden i planerandet av rummen.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
(Man får föreställa sig inte så klunsiga altandörrar.)
Väldigt fin planlösning!!!
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.