Till mina första möbelprojekt önskar jag hjälp att välja såg. Jag har tittat på enklare modeller där man använder MDF och/ eller obehandlat furu (snickeritorrt). Längsgående sågning i skivor kan även bli aktuell.

Önskar tips på cirkelsåg med fintandad klinga och vad mer jag ska tänka på vid inköp.
Precision/ raka snitt och dammuppsamlare av något slag värderas högt. Både sladd/batteridrift fungerar. Prisbild 12-1600:-
Tar tacksamt emot alla råd!
 
Det låter som att du skulle klara dig bra med en Festool sänksåg med skena.
Peter Millard på Youtube är en väletablerad MDF-snickare som bygger platsbyggda garderober och hyllor med en sådan setup.

Ta en kik.
//Ronnie
 
Jag hade personligen föredragit en sänksåg framför cirkelsåg för den typen av jobb. Jäkligt smidigt när man ska kapa skivor och vill få till raka och snygga snitt.
Jag har en makita DSP601ZJU som jag är mycket nöjd med, dock lite högre pris än sin tilltänkta budget.
Om sänksåg verkar vara något så kan säkert någon annan som har erfarenhet rekommendera en lämplig såg i den prisklassen.
 
V Vagabond78 skrev:
Till mina första möbelprojekt önskar jag hjälp att välja såg. Jag har tittat på enklare modeller där man använder MDF och/ eller obehandlat furu (snickeritorrt). Längsgående sågning i skivor kan även bli aktuell.

Önskar tips på cirkelsåg med fintandad klinga och vad mer jag ska tänka på vid inköp.
Precision/ raka snitt och dammuppsamlare av något slag värderas högt. Både sladd/batteridrift fungerar. Prisbild 12-1600:-
Tar tacksamt emot alla råd!
HIKOKI C6SSom du inte får tag i en beg Hitachi C6BU för rätt peng
 
P Pysslarn skrev:
Det låter som att du skulle klara dig bra med en Festool sänksåg med skena.
Peter Millard på Youtube är en väletablerad MDF-snickare som bygger platsbyggda garderober och hyllor med en sådan setup.
Tack för tips om intressanta videor!
Med andra ekonomiska förutsättningar, skulle en Festool eller makita DSP601ZJU absolut vara ett alternativ.
Fribygg: Hitachin C6BU verkar finnas i 1, 2, 3 variation?!
Flera nämner svårigheter med att hitta klinga (165 mm) till dessa..
 
V Vagabond78 skrev:
Tack för tips om intressanta videor!
Med andra ekonomiska förutsättningar, skulle en Festool eller makita DSP601ZJU absolut vara ett alternativ.
Fribygg: Hitachin C6BU verkar finnas i 1, 2, 3 variation?!
Flera nämner svårigheter med att hitta klinga (165 mm) till dessa..
tolab.se har klingor
 
M
V Vagabond78 skrev:
Tack för tips om intressanta videor!
Med andra ekonomiska förutsättningar, skulle en Festool eller makita DSP601ZJU absolut vara ett alternativ.
Fribygg: Hitachin C6BU verkar finnas i 1, 2, 3 variation?!
Flera nämner svårigheter med att hitta klinga (165 mm) till dessa..
Jag har en C6BU2 med skena och fäste för skenan, vill minnas att sågen kostade ca 1500 när jag köpte den och skenan med fäste nästan lika mycket några år senare. Hade jag köpt nya saker idag hade jag köpt en riktig sänksåg istället. Fästet för sågen är dyrt och väldigt rudimentärt det behöver en hel del justering för att bli bra. Går inte heller att använda anhållet när man har fästet monterat då de använder samma hål och man vill inte kalibrera om alltihop igen så det blir att man inte använder det. Klingor finns på Hornbach
Cirkelsågklingeset HIKOKI 3 delar 165x30 14/24/40T
 
Du har redan fått en del relevanta svar, men jag föreslår att du ber moderatorn flytta tråden dit den hör hemma; "Verktyg, maskiner och fordon". För det är ju en maskinfråga du har. Och de flesta som kan svara på dina frågor hänger där, inte på möbelsnickeriet som egentligen inte har med verktyg och maskiner att handla alls.

Lycka till!
//Ronnie
 
Jag hade gett rådet att köpa en billig sänksåg och bygga en egen skena :cool:
 
V Vagabond78 skrev:
Tack för tips om intressanta videor!
Med andra ekonomiska förutsättningar, skulle en Festool eller makita DSP601ZJU absolut vara ett alternativ.
Fribygg: Hitachin C6BU verkar finnas i 1, 2, 3 variation?!
Flera nämner svårigheter med att hitta klinga (165 mm) till dessa..
Om du kikar lite mer på Peter Millards youtube-kanal så hittar du videos där ha testar alla billiga varianter av sänksågar och skenor. Om du sedan letar upp någon av dessa i tyskland kan du nog hålla din budget :)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag har en schppach sänksåg som är helt ok, inte i festool klass men också med en annan prislapp. Tidigare sålde jula dem, men nu får man köpa från tyska Amazon [länk]
Satt och surfade runt lite på verktygssidor av andra anledningar och råkade se scheppachsågen på en svensk sida till ett helt ok pris: https://planomaskin.se/sv/stationara-maskiner/saga/scheppach-sanksag-pl-55.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.