Phew nu kommer solen och värmen med den, hög tid att tänka på solskydd.
Jag skulle vilja ha smakråd och tankar kring solskydd/persienner inomhus.
Vårt vardagsrum går i vitt och svagt beige, öppen planlösning mellan kök och v.rum, köksluckorna är i vitpigmenterad björk. Golvet Kährs ek.
Har ljusa beige/vita soffor och ekbord i v.rum. Står och velar mellan metall/silverfärgade aluminium persienner eller ekträpersienner. Hur göra??? Det är rätt många fönster i olika storlekar så vi blir tvungan att beställa från någon välsorterad där man kan få exakta mått.
Trä ger ju ett varmare intryck men så tycker jag att ekgolv och björk i köket och ekpersienner, mja eller? Samtidigt vill jag ju hålla en enad linje där, dvs samma persinner i både kö och v.rum eftersom ena väggen där tre fönster vetter ut mot trädgården både är kök och v.rum om ni förstår hur jag menar.
Någon som kanske vill dela med sig av bilder eller har heöt andra idéer?

mvh
 
Har sagt det förut, men jag tycker att vita/naturfärgade hissgardiner är oslagbart.
 
Har tyvärr inga bilder, men i vår förra lägenhet hade vi metallfärgadepersienner och det blev jättefint. Vi hade ekgolv och vita väggar ungefär som du och vi upplevde det inte alls som kallt eller hårt eken har ju en varm ton. Om du tycker att det blir kallt efter att du har satt upp det kan du ju lägga till kuddar, matta el dyl i rött för att få lite balans.

lycka till

Sarah
 
I
Till en början får du bestämma dig om det ska vara in- eller utvändigt solskydd. Inv. är solskyddet mindre effektivt. (Då har värmen redan nått insidan.) Utv. solskydd stoppar värmen effektivare.

Inv. finns allt från horisontalhängande till vertikalhängande gardiner och persienner. Utv. allt från markiser till vertikallöpande jalusier. Det finns oxå utv. en typ av solavskärmning som ser ut som ett utskjutande tak av bräder ställda på högkant parallellt fasaden.

Eftersom du frågar speciellt om solskydd inomhus, accepterar du något förhöjd rumstemperatur? 'Solskyddet' blir då mer ett 'skuggskydd' som ger förment svalka.

Då kan du t.ex. ta och kika på Kirsch vertikallöpande rullgardiner utan fjäder med en ändlös dragkedja i kanten. Finns både mörka och ljusa. Fördelen med dem är att de inte syns när de är upprullade och inte 'sprätter runt' som en vanlig rullgardin gör när hakarna släpper. Går att anpassa i längd genom avkapning av rör och duk innan man monterar beslagen i ändarna. Finns i längder för fönster från golv till tak och bredd upp till 3 m.
 
ClaJe skrev:
Det är rätt många fönster i olika storlekar så vi blir tvungan att beställa från någon välsorterad där man kan få exakta mått.
Trä ger ju ett varmare intryck men så tycker jag att ekgolv och björk i köket och ekpersienner, mja eller?
2 träslag tycker jag kan va ok att blanda (som ni redan gjort!) så varför skulle det bli dumt med ekpersienner? Finns ju oxå persienner i björk...

Ett plus för persienner är att ni kan köpa dom på typ Ikea, Jysk och kapa till rätt bred/längd, behöver inte specialbeställa som troligtvis blir mkt dyrare.
 
Tack för tips och råd, har faktiskt inte tänkt på att utvändigt solskydd ger inte bara skugga utan även förhindrar en viss temperaturökning inomhus... Men eftersom huset är av klassisk typ så är nog markis att föredra isåfall. Men vill ändå ha solskydd typ persienn lite för insyns skull också eftersom vardagsrummet är genomgående och vetter både åt trädgårdssidan samt ut mot gatan.
Vi har 5 fönster som är av standardmått dvs 10 X 13 och 2 st som är 5 X 21. Det är dessa två som ställer till det för inte kan man väl kapa persinner från IKEA t ex på bredden, det är väl bara på längden?

mvh
 
I
Det finns vertikalhängande persienner som jag tror skulle passa din 5x21 fönster alldeles utmärkt. Består av cirka 7-8 cm breda (vita) tyglameller med en tyngd i botten på varje. Dras ut med ett snöre från ena sidan och vrids nittio grader till heltäckande yta med ett annat snöre.
 
hej
metallpersienner från t ex ikea går utmärkt att korta med hjälp av ett verktyg man kan köpa till. Träpersienner tror jag inte att man själv kan korta på något snyggt sätt.
mvh fialotta
 
Jodå, träpersienner funkar fint att göra smalare. Men knepet är att använda maskeringstejp där du ska såga så det inte blir flisigt. Alltså mät upp bredden, tejpa tvärs över och såga mitt i tejpen.
 
fialottabus skrev:
hej
metallpersienner från t ex ikea går utmärkt att korta med hjälp av ett verktyg man kan köpa till. Träpersienner tror jag inte att man själv kan korta på något snyggt sätt.
mvh fialotta
Nej, håller med om att det blir inte såå jättesnyggt att korta träpersienner, har gjort det till köket men har persiennerna innanför karmen så då syns det inte så väl att det inte är någon färg på sidorna. ska man ha om utanför karmen syns det jätteväl att dom är kortade! men man kan ju iofs måla till sidorna själv om man vill...
 
Om jag hade läst lite noggrannare hade ja ju sett att det gällde ekpersienner så mitt inlägg ovan var ju rätt onödigt... :)
lamellgardiner som andra tipsat om ovan är ju rätt snyggt också!
 
hej!
själv funderar jag på att köpa helt vanliga vita (inte mörkläggnings) rullgardiner och sätta innuti fönstren och sedan till detta vita hellånga gardiner in något tyg med ojämn struktur. Jag tror att det kan bli fint sedan när solen lyser igenom litet grann, det blir ett mjukt och milt ljus (hoppas jag).
fialotta
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.