Har precis satt in bergvärme och fått igång den. När bergvärmen har gått någon månad eller två så planerar jag på att ta bort vår 8 år gamla LG luftvärmepump.

Vem får ta bort den? En kyltekniker? Samma VVS-firma som satte in bergvärmen? Jag själv?
Och vad kan det tänkas kosta? 2-3h arbete?
 
Behåll innedelen och koppla den till bergvärmen som frikyla.
 
Om du gör det själv så se till att suga in gasen i utedelen innan du kopplar isär.
Då går ingen gas till spillo.
Det står nog i manualen hur du gör.
Främst för miljöns skull men värdet på pumpen blir också bättre om den är fylld med gas.
 
S Stefansod68 skrev:
Behåll innedelen och koppla den till bergvärmen som frikyla.
Hmm.. Det visste jag inte att man kunde göra..
Annars har vi ett modernt FTX (Systemair VTR 500) installerat, kanske bättre att använde kylan från bvpumpen att kyla tilluften? Bvpump är en Thermia Atlas 12. Bvpump och FTX aggregat är i samma rum.
 
Frikylan tar man från returledningen till bergvärmehålet.
Har nyss låtit installera en Thermia Bergvärmeanläggning och förberedde då för frikyla.
Det är i princip två påstick med backventil samt ett extra expansionskärl.

Expansionskärl och påstick med backventil i en nyinstallerad bergvärmeanläggning för frikyla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Antti Säisä och 1 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Frikylan tar man från returledningen till bergvärmehålet.
Har nyss låtit installera en Thermia Bergvärmeanläggning och förberedde då för frikyla.
Det är i princip två påstick med backventil samt ett extra expansionskärl.

[bild]
Intressant. Det lär ju som ett mindre ingrepp. Vad har du tänkt kyla ner? Inkommande friskluft?
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Intressant. Det lär ju som ett mindre ingrepp. Vad har du tänkt kyla ner? Inkommande friskluft?
Har ett äldre hus med brant tak så sovrummen blir mycket varma på sommaren så det är tänkt att kyla dessa.
Nu har jag inte bestämt mig för hur jag ska gå till väga men försökte förbereda så mycket som möjligt inför framtiden när vi I år installerade bergvärme.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.