Hallå,
Jag bor sedan ett år tillbaka på en strandtomt vid kusten i Västerbotten. Inför kommande vinter funderar jag på att anlägga en isbana till ungarna, på havet. Jag tänker mig en yta som är som en liten hockeyrink med en kant av snö/is för att stoppa eventuella puckar och bollar. Mest kommer vi nog att träna på att åka, åtminstone första året. Jag har nu börja fundera på hur jag bäst ska styra upp detta och då främst vad jag ska få köpa för ny utrustning. I grova drag kan man säga att jag börjar från 0.

För spolning ser jag två möjligheter. Antingen göra en vak ock pumpa från havet eller köra med långa slangar från utkastaren på huset. Ska jag pumpa ur havet ser jag framför mig en bensindriven anläggning så jag slipper håller på med jättelånga skarvsladdar. Då det är ganska långrunt utanför huset skulle pumpa ur havet innebära att planen kommer en bit bort. Det kan kanske vara en fördel då isen kanske är ligger lite mer still där det inte är så grunt. Väljer vi att spola från huset behöver jag långa slangar. Säkert minst 100 meter. Dessvärre har vi inte färdigställt garage/förråd så alla slangar måste husera i tvättstugan, åtminstone första vintern.

Ett annat problem jag ser är snöröjningen. Här tänker jag mig en hyffsat seriös snöslunga. Viktigt att den kan ta hårt packad snö då det tenderar att dreva ordentligt på havet. Utöver slunga tänker jag mig en eller ett par skrapor av modellen man hittar på hockeyrinken.

Tänkte höra om någon har några tipps att bjuda på?
  • Ska jag satsa på långa slangar eller att pumpa från havet?
  • Om pumpa, vad ska jag köpa för pump? Vill nog inte ha en bensindriven vattenpump i tvättstugan hela vintern så kanske ett bensinverk i kombination med en elektrisk pump är att föredra.
  • Oavsett, vilken typ av slang ska jag köpa som är smidig och inte tar för mycket plats i tvättstugan?
  • Vad ska jag satsa på för snöslunga? Hoppas komma undan runt 20 tkr. Hatar att skruva så problemfria år är prioriterat.


Tacksam för alla tipps och synpunkter.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Jag bor sedan ett år tillbaka på en strandtomt vid kusten i Västerbotten. Inför kommande vinter funderar jag på att anlägga en isbana till ungarna, på havet. Jag tänker mig en yta som är som en liten hockeyrink med en kant av snö/is för att stoppa eventuella puckar och bollar. Mest kommer vi nog att träna på att åka, åtminstone första året. Jag har nu börja fundera på hur jag bäst ska styra upp detta och då främst vad jag ska få köpa för ny utrustning. I grova drag kan man säga att jag börjar från 0.

För spolning ser jag två möjligheter. Antingen göra en vak ock pumpa från havet eller köra med långa slangar från utkastaren på huset. Ska jag pumpa ur havet ser jag framför mig en bensindriven anläggning så jag slipper håller på med jättelånga skarvsladdar. Då det är ganska långrunt utanför huset skulle pumpa ur havet innebära att planen kommer en bit bort. Det kan kanske vara en fördel då isen kanske är ligger lite mer still där det inte är så grunt. Väljer vi att spola från huset behöver jag långa slangar. Säkert minst 100 meter. Dessvärre har vi inte färdigställt garage/förråd så alla slangar måste husera i tvättstugan, åtminstone första vintern.

Ett annat problem jag ser är snöröjningen. Här tänker jag mig en hyffsat seriös snöslunga. Viktigt att den kan ta hårt packad snö då det tenderar att dreva ordentligt på havet. Utöver slunga tänker jag mig en eller ett par skrapor av modellen man hittar på hockeyrinken.

Tänkte höra om någon har några tipps att bjuda på?
  • Ska jag satsa på långa slangar eller att pumpa från havet?
  • Om pumpa, vad ska jag köpa för pump? Vill nog inte ha en bensindriven vattenpump i tvättstugan hela vintern så kanske ett bensinverk i kombination med en elektrisk pump är att föredra.
  • Oavsett, vilken typ av slang ska jag köpa som är smidig och inte tar för mycket plats i tvättstugan?
  • Vad ska jag satsa på för snöslunga? Hoppas komma undan runt 20 tkr. Hatar att skruva så problemfria år är prioriterat.


Tacksam för alla tipps och synpunkter.
Varför spola isbana på havet? Varför inte vänta till havet fryser
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför spola isbana på havet? Varför inte vänta till havet fryser
Godkväll,
Jag det måste ju oavsett vara steg 1. Annars blir det väldigt blött. Men jag får för mig att det kommer att behövas spolning om vi ska nöta runt på samma ställe en hel vinter. Och snöröjning behövs definitivt om vi ska åka mer än några dagar per år.
 
Inga fler kloka tankar?
 
Du kan nog glömma trädgårdsslangen. Du kommer få spola tills du är äldst i kommunen om det är lite större yta. En bensindriven pump med 1,5” slang är det minsta du ska nyttja.
 
P Mattiaz skrev:
Du kan nog glömma trädgårdsslangen. Du kommer få spola tills du är äldst i kommunen om det är lite större yta. En bensindriven pump med 1,5” slang är det minsta du ska nyttja.
Tack för tydligt svar:) Då lutar det åt att pumpa ur havet. Saknar som sagt varmföråd än så länge så allt som inte kan stå kallt måste in i tvättstugan. Kanske kan funka med ett elverk och en lite större dränkpump?
 
En liten traktor.
Plogblad
ICB tank på ett flak med någon typ av spridare/hydralpump.
En liten släpa (reglar täckt med heltäckningsmattor) att släta till med efter att vattnet kommit på.
Jag gissar att du kan klara 20 kkr fast då får du ha någon bekant som kan skruva.
Alt lej närmaste villiga jordbrukare (kolla först på bilen/facebook efter hockey/bandy anknytning).
 
Z z_bumbi skrev:
En liten traktor.
Plogblad
ICB tank på ett flak med någon typ av spridare/hydralpump.
En liten släpa (reglar täckt med heltäckningsmattor) att släta till med efter att vattnet kommit på.
Jag gissar att du kan klara 20 kkr fast då får du ha någon bekant som kan skruva.
Alt lej närmaste villiga jordbrukare (kolla först på bilen/facebook efter hockey/bandy anknytning).
Ojoj, nu snackar vi en helt annan nivå än jag tänkt. Det är ingen fullstor bandyplan vi snackar utan en liten bana där ungarna kan lära sig att åka skridskor. Traktor är inte aktuellt då det inte finns någon i närheten.

Kan nämna att jag och några kompisar skötte den lokala rinken ett antal år i barndomen. Vi styrde snön mee skrapa till kanten och slungade den över rinken med en snöslunga. Spola tror jag vi gjorde med slang från en brandpost i den närliggande hembygdsgården.
 
Om du skaffar fet snöslunga och skrapor kanske lösningen är att flytta banan en bit om den blir för sliten. Eller kanske inte om du tänkt bygga en fullstor rink.
 
Hep Hep skrev:
Om du skaffar fet snöslunga och skrapor kanske lösningen är att flytta banan en bit om den blir för sliten. Eller kanske inte om du tänkt bygga en fullstor rink.
Det är ju också en tanke. Jag gissar dock att det kommer att bli nödvändigt att spola för att få en bra is från början
 
Så jädrans märkvärdigt behöver det inte alls vara. Varenda liten isplan i kommunen spolas med brandslang. Thats it. Givetvis får du rensa bort snön med lämpligt föremål.

Ju mer du spolar desto bättre blir det.

Tycker det är en bra tanke att aktivera barnen Kör på!

Är det nåt du ska kosta på så är det isf pumpen. Hondas pumpar är jättebra, vi harmånga hondapumpar på jobbet. Startar alltid men kostar väl dubbelt mot kinapumparna.
Slang, kopplingar och strålrör finns till bra priser på
Amazon. Har du isborr så funkar det fint att köra ner sugslangen i borrhålet så slipper du risken med en vak.
 
P Mattiaz skrev:
Så jädrans märkvärdigt behöver det inte alls vara. Varenda liten isplan i kommunen spolas med brandslang. Thats it. Givetvis får du rensa bort snön med lämpligt föremål.

Ju mer du spolar desto bättre blir det.

Tycker det är en bra tanke att aktivera barnen Kör på!

Är det nåt du ska kosta på så är det isf pumpen. Hondas pumpar är jättebra, vi harmånga hondapumpar på jobbet. Startar alltid men kostar väl dubbelt mot kinapumparna.
Slang, kopplingar och strålrör finns till bra priser på
Amazon. Har du isborr så funkar det fint att köra ner sugslangen i borrhålet så slipper du risken med en vak.
Tack för svar. En bra pump är nog vettigt. Måste bara övertyga frugan om att den ska förvaras i tvättstugan i vinter..

Nästa fundering är vilken snöslunga jag ska satsa på. Finns ju massor att välja på. Det lär bli rätt kompakt snö i mellan åt.
 
P Mattiaz skrev:
[länk]
Syns knappt i tvättstugan
Nä, den där är ju nätt.
 
Hallå,
Sitter hemma och jobbar och tittat på havet som håller på att frysa. Närmast land och ganska långt ut ligger drivis huller om buller. Jag börjar inse att utgångsläget inte kommer att vara en spegelblank is med lite snö på. Tvärt om lär det bli ganska ordentligt ojämnt.

Jag funderar på hur jag ska kunna spolatill en bra is på så ojämnt underlag. Det lär behövas rätt många centimeter och dessutom ligga snö kvar efter skottning. Min plan var att skotta upp en yta och börja spola. Kan det hända att det behövs någon slags kant runt att fylla mot? Eller kan det gå att få till med snö som sopas till is?

Planen är fortfarande att köpa en bensindriven pump som kan leverera ordentliga mängder vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.